• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • Lingonblom

Copyjulia: Mitt barn hade två mjuka markörer men har inte DS. Vi fick en jättehög risksiffra efter det utökade ultraljudet (du kan läsa lite högre upp i tråden) och gjorde FVP. Läkaren sade att risken för missfall är extremt liten så här sent i graviditeten (jag var i v 20 då), risken blir mindre och mindre ju längre man är gången. Mängden fostervatten de tar märks inte ens, sade han. Jag kände heller ingenting alls efteråt, inga sammandragningar eller mensvärk el dyl. Med det sagt så tror jag att risken för dig måste vara väldigt låg. Hälften av alla barn med DS har hjärtfel, det har inte ditt barn. Han/hon har heller inte något av alla de andra tecknen som finns (näsben, lårben, cystor mm mm). Visst finns det såklart en risk för DS men det gör det ju för alla som inte har gjort ett invasivt test. Frågan är väl om ni kan acceptera ett barn med DS eller inte. I vårt fall kunde inte min man det och då hade jag inget val annat än att göra ett FVP. Men om ni tänker behålla barnet i alla fall kan det ju vara onödigt att ta den pyttelilla risken som ändå finns med ett sånt prov.

Jag har också sett massor av mammor som fått dåligt resultat på blodprovet och som har fått friska barn.

Lycka till, jag förstår precis hur du känner!!

• isis bianco

Inget resultat idag heller. 
    Är hemma från jobb resten av veckan nu. Min kropp bara skrek "nej" imorse. Har tagit denna väntan, ingrepp, infektionen och begynnande foglossning väldigt hårt!
    Har akutbesök hos psykologen imorgonbitti, sen när jag kommer hem hoppas jag att posten kommit med ett guldbrev.

Det är verkligen ingen lätt situation nån av oss är i, i denna tråden.  

• Barbalala

Men vilken väntan du måste stå ut med! Jag förstår att kroppen säger ifrån, försök att vila så mycket du kan. Allt detta kommer ha en postiv utgång, det är jag övertygad om.
    Jag har varit hemma från jobbet igår och idag men ska väl pallra mig iväg imorgon. Jobbar sedan 1 vecka till, sedan har jag semester i 6 veckor, förhoppningsvis 6 veckor i lycka och lättnad.
    Idag har jag inte känt nåt i magen i stort sätt, det kliar lite där de gjorde sticket, annars ingenting. Tycker fortfarande att det är obehagligt att resa på mig dock.

• isis bianco

Barbalala, vad skönt att du inte känner så mycket av provet! Ta det bara lugnt på jobbet så kommer det gå fint ska du se!

• Copyjulia
    Lingonblom skrev 2012-06-27 16:04:35 följande:
    Copyjulia: Mitt barn hade två mjuka markörer men har inte DS. Vi fick en jättehög risksiffra efter det utökade ultraljudet (du kan läsa lite högre upp i tråden) och gjorde FVP. Läkaren sade att risken för missfall är extremt liten så här sent i graviditeten (jag var i v 20 då), risken blir mindre och mindre ju längre man är gången. Mängden fostervatten de tar märks inte ens, sade han. Jag kände heller ingenting alls efteråt, inga sammandragningar eller mensvärk el dyl. Med det sagt så tror jag att risken för dig måste vara väldigt låg. Hälften av alla barn med DS har hjärtfel, det har inte ditt barn. Han/hon har heller inte något av alla de andra tecknen som finns (näsben, lårben, cystor mm mm). Visst finns det såklart en risk för DS men det gör det ju för alla som inte har gjort ett invasivt test. Frågan är väl om ni kan acceptera ett barn med DS eller inte. I vårt fall kunde inte min man det och då hade jag inget val annat än att göra ett FVP. Men om ni tänker behålla barnet i alla fall kan det ju vara onödigt att ta den pyttelilla risken som ändå finns med ett sånt prov.

Jag har också sett massor av mammor som fått dåligt resultat på blodprovet och som har fått friska barn.

Lycka till, jag förstår precis hur du känner!!
    Skönt att höra. Jag har tagit kortison som kan öka infektionsrisken, jag skulle ev få en något ökad mf-risk vid FVP, de kan inte svara på hur mycket större risk eller ens om det är någon större risk men det kan inte utesluta det heller. Det låter kanske hemskt men jag skulle helt klart ta bort ett foster med DS.

Justerade de risksiffran efter det utökade UL:et? Det gjorde de inte för oss, hade känts bra om de gjort det för det hade ju blivit till det positiva. Men hon sa som sagt att detta UL inte hade någon som helst betydelse för att se om det var DS eller ej. Hon menade att de mjuka markörerna spelade väldigt liten roll utan att man bara skulle gå efter KUB. Konstigt att läkare verkar resonera så olika. Vilken UL-mottagning gick ni till?
  • Lingonblom

Vi träffade en läkare på Mama Mia City som jobbar på Huddinge sjukhus. Han forskar på mjuka markörer sade han. Först menade han att det inte gick att säga någon siffra men när jag pressade honom lite sade han 50/50 med tanke på det resultat vi redan hade från KUBen (1:236).

Till mig sade också hon som gjorde NUPPen att vi kunde göra ett riktat UL i v 19 och om allt såg bra ut då så var det väldigt sannolikt att det var det, och om de hittade något så kunde vi göra FVP då.

Ja, verkligen jobbigt att olika läkare säger olika saker. När jag sökte på mjuka markörer på nätet hittade jag också en massa olika åsikter från olika läkare, det verkar vara ett ganska nytt och outforskat område.

Till viss del kanske du kan justera siffran själv? T ex har ca 50% hjärtfel, ca 75% saknar synligt näsben och ca hälften av de barn som dör i magen (40%) dör mellan v 13 och 20. Alltså borde du kunna multiplicera din siffra med 0.5 x 0.25 x 0.8 åtminstone (alltså en tiondel av det du hade innan). Då har du inte räknat med lårbenet och de övriga markörerna. Vet inte om det blir helt korrekt men det borde leda dig närmare sanningen än bara KUB-resultatet i alla fall.

• Copyjulia
    Lingonblom skrev 2012-06-28 12:52:30 följande:
    Vi träffade en läkare på Mama Mia City som jobbar på Huddinge sjukhus. Han forskar på mjuka markörer sade han. Först menade han att det inte gick att säga någon siffra men när jag pressade honom lite sade han 50/50 med tanke på det resultat vi redan hade från KUBen (1:236).

Till mig sade också hon som gjorde NUPPen att vi kunde göra ett riktat UL i v 19 och om allt såg bra ut då så var det väldigt sannolikt att det var det, och om de hittade något så kunde vi göra FVP då.

Ja, verkligen jobbigt att olika läkare säger olika saker. När jag sökte på mjuka markörer på nätet hittade jag också en massa olika åsikter från olika läkare, det verkar vara ett ganska nytt och outforskat område.

Till viss del kanske du kan justera siffran själv? T ex har ca 50% hjärtfel, ca 75% saknar synligt näsben och ca hälften av de barn som dör i magen (40%) dör mellan v 13 och 20. Alltså borde du kunna multiplicera din siffra med 0.5 x 0.25 x 0.8 åtminstone (alltså en tiondel av det du hade innan). Då har du inte räknat med lårbenet och de övriga markörerna. Vet inte om det blir helt korrekt men det borde leda dig närmare sanningen än bara KUB-resultatet i alla fall.
    Hon kollade bara på lårben, näsben och hjärta sa hon. Har läst att det finns fler markörer som om den kan öppna och sluta handen, cystor i hjärnan etc. Har googlat mig fördärvad på olika artiklar om mjuka markörer och alla säger ju totalt olika om hur stor vikt man ska fästa vid dem... Det som skrämde mig var dock att det verkar som en ganska stor andel av DS-foster är onormalt stora och mitt var en hel vecka större än normalt. 
  • isis bianco

Har äntligen fått brevsvar nu! Allt är helt normalt och vi väntar en flicka! Helt plötsligt blev livet lite ljusare, ska bara en gråta en liten skvätt. VILKEN LYCKA!

• Barbalala

martini bianco: Åh, så himla skönt!! GRATTIS! Jag får tårar i ögonen, nu kan du bara njuta resten av tiden!!!!

Svar på tråden Hög risk på KUB