• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • Copyjulia
    martini bianco skrev 2012-07-03 09:24:33 följande:
    Copyjulia, har du kommit fram till nåt beslut?
    Jag håller på bli galen. Har bokat in en tid på torsdag och då är jag i v 19+4 så det är verkligen sista chansen. Vet fortfarande inte om jag verkligen kommer att göra det dock. Har läst så många skräckhistorier på nätet om folk som fått missfall. Och det här kan vara min sista chans att få barn. Tog ju 7 år att bli gravid. Å andra sidan vet jag inte heller hur jag ska orka gå och oroa mig hela graviditeten. Suck. 
  • Copyjulia

Jag pratade precis med läkaren som gjorde mitt utökade RUL. Tidigare sa hon nu att detta UL inte alls kunde peka på en mindre risk men nu hade hon pratat med någon annan och sa att man kunde säga att risken halverades om allt såg bra ut på UL. Hon rekommenderade mig halvt om halvt att inte göra FVP då jag inte längre tillhör högriskgruppen. Väldigt skönt att höra men känns ju lite svajigt att hon kan ändra åsikt bara sådär. Jag har träffat en annan läkare tidigare som också sagt att UL:et inte säger något om riskerna. Herregud, vem ska man tro på...? (Vill ju tro på det mest positiva förstås.)

• Barbalala

Barnet har Trisomi 13, alltså inte Downs syndrom, utan ett allvarligare syndrom. KUB-testet visade 1:2489 på Trisomi 13. På något vis känns det bättre för jag har egentligen inget val. Jag har tagit den första tabletten. Allt avslutas på torsdag. Det här spär bara på vad jag nu tycker om KUB-test. Snacka om lotteri... Lycka till nu allihop, njut av era graviditeter och era bebisar när de kommer ut. Livet är skört.

• isis bianco

Barbalala, jag har inga ord... Är otroligt ledsen för din skull. Hoppas du får fint stöd av sjukvården och dina nära i denna hemska tid... Varma kramar till dig {#emotions_dlg.flower}

• Ova

Det finns ju inget att säga som gör det bättre, men hoppas att allt blir så bra som det kan för er. På ett sätt är det kanske lättare att få ett svar där det inte finns några direkta alternativ, men det är ändå fruktansvärt att ni tvingas gå igenom det.

• sweasmamma
    Barbalala skrev 2012-07-03 15:36:28 följande:
    Barnet har Trisomi 13, alltså inte Downs syndrom, utan ett allvarligare syndrom. KUB-testet visade 1:2489 på Trisomi 13. På något vis känns det bättre för jag har egentligen inget val. Jag har tagit den första tabletten. Allt avslutas på torsdag. Det här spär bara på vad jag nu tycker om KUB-test. Snacka om lotteri... Lycka till nu allihop, njut av era graviditeter och era bebisar när de kommer ut. Livet är skört.
    jag vet inte vad jag ska säga!!jag lider med dig och mitt hjärta blöder för er skull =( jag hoppas du återhämtar dig snart ! stor kram 
  • isabellas

Är såå nervös för mitt fvp, har läst hela tråden och era upplevelser har lugnat mig lite iaf

• isabellas
    martini bianco skrev 2013-12-03 23:04:51 följande:

Hur har det gått isabellas?

Jag vågade inte göra fvp :( Jag fick en rejäl ul- undersökning av en läkare som inte hittade något avvikande. Frågade honom rakt ut vad han hade tyckt att hans fru skulle göra i min situation med mina siffror. Han svarade direkt att han inte hade velat göra fvp på henne ... Har rul om 13 dagar, hoppas allt ser lika bra ut då!!
Svar på tråden Hög risk på KUB