• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (tidig)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 19:01:15 följande:
    Än hellre så försöker man inte ens konkurrera med skolan utan lockar med specialintresse som skolan aldrig kommer att kunna tillföra som tex hur delfiner fungerar i minsta detalj, astrologistudier eller vad som egentligen.
    Lusten att lära behöver inte betyda lära skolämnen utan att lära sig hur omvärlden förstår och det ger skolan bara en liten glimt av. Resten ligger bara där i väntan på att bli upptäckt och för föräldrar att locka med.
    Ja, mina specialintressen i lågstadiet var Pompeji och etymologi (även om jag inte visste att det hette så då). Tyvärr hörde inte mina föräldrar till den kategori människor som hade förmågan att uppmuntra mina intressen och skolan tog inte heller vara på min kunskapstörst, så jag fick försöka släcka den på egen hand. 
  • RS89

vad i h*lvete!

jag kunde inte knyta mina skor förrän jag blev 7 år. kommer ihåg stunden när jag lyckades knyta skon för första gången! underbart att kunna ha såna minnen :D! 

• Bedhead

Inte för att oroa TS eller så, men det finns smart och så finns det rain man-smart..

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym
    Bedhead skrev 2012-05-26 19:23:31 följande:
    Inte för att oroa TS eller så, men det finns smart och så finns det rain man-smart..
    hahahahaha sluta hahahahahaha
  • Caramella

Härligt TS! man ska va stolt förälder:)

Jag har alltid fått höra att min 3 åring e väldigt tidig med det mesta, har inget att jämnföra med, så lägger inte så mkt vikt i det. vissa kanske e tidiga men det betyder nog inte att min dotter kommer ligga steget före senare i livet. Hon gör väl det mesta av det du räkna upp att din dotter gör, vet andra barn som e lite äldre som inte gör de sakerna än men e betydligt "bättre" på andra saker som min dotter inte riktigt klarar av än.

• Anonym
    viseversa skrev 2012-05-26 15:39:12 följande:
    Oj har jag skrivit att jag inte är stolt över mina barn? VAR isåfall? tycker bara detta jämförande av barn är väldigt larvigt därav mitt överdrivna inlägg. 
    Vem är det som jämför? 
  • KathyR

Smart dotter du har!

Min dotter är exakt 2,5 och enligt BVC nu nyligen kan hon allt hon ska kunna, men jämfört med din dotter verkar min dotter som en korkad träskalle. Men kul för er! Skål

• Anonym (stolt mamma)
    Anonym (ooneej) skrev 2012-05-26 19:18:19 följande:
    Du TS....Du få hoppas att hon inte blir teen mom el nåt
    för då skulle du inte klara av det....

du lägger för mycket fokus på vad hon kan göra, istället på vem hon är!!!!!!

Du lär passa ditt barnbarn om 12 år, hoppas att den ungen är lika begåvad då!
    Men lägg ner va! Varför förutsätter du att hon kommer att bli mamma i tonåren? För att hon är intelligent nu? Blir hon automatiskt tidigt med sexualiteten då? Gud så larvigt skrivet!
    Hur vet du att jag inte lägger fokus på vem hon är?
    Du är bara avundsjuk, därför skriver du spydiga kommentarer.
  • Anonym (Glader)

Ts, vad kul att din dotter är så smart och framåt! Jag till skillnad från andra bittra kan glädjas med dem som har barn som ligger i framkant. Inget fel på att barn lär sig sent! Men så klart är man extra stolt över ens eget barn, speciellt om denne är framåt. Kul för dig :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 13:03:40 följande:
    Varför sticker det så mycket i ögonen på människor med en förälder som är stolt över sitt barn? Så j'vla jante.

För mej personligen sticker det i ögonen pga TS sätt att uttala sig (skriva) Som otroligt duktig och smart? Ja visst. Men det är även dom ungarna som inte kan rabbla sin släkts adress. Jag har inte ens kommit på tanken att lära min 4 åring adresser och liknande. Jag tycker dom flesta barn är smarta..på olika sätt. Vart lite som "min unge är bättre än era" lite löjligt
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!