• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • KathyR

Jag själv gick när jag var 9 månader, pratade rent när jag var 2 år och enligt min mamma tyckte många att jag var en intelligent barn som liten, var tidig med allt och kan nog jämföras lite med din dotter.

Jag gick ut 9:an med 30 poäng, gick IV, hoppade av gymnasiet efer två år (då hade jag gått ettan två gånger), påbörjade studier på Komvux men hoppade av för jag blev gravid när jag var 20 med ett svin som Pappa till mitt barn, levde i ett helvete med honom tills barnet fyllde 1 år och idag bor vi hos min mamma. Jag är 23 och hon 2,5 år. Och förresten så är jag arbetslös, så jag går på SOC.

Bli inte alldeles för till dig för att hon är smart, ha ha.

• Anonym
    Caramella skrev 2012-05-26 19:28:42 följande:
    Härligt TS! man ska va stolt förälder:) Jag har alltid fått höra att min 3 åring e väldigt tidig med det mesta, har inget att jämnföra med, så lägger inte så mkt vikt i det. vissa kanske e tidiga men det betyder nog inte att min dotter kommer ligga steget före senare i livet. Hon gör väl det mesta av det du räkna upp att din dotter gör, vet andra barn som e lite äldre som inte gör de sakerna än men e betydligt "bättre" på andra saker som min dotter inte riktigt klarar av än.

Vilken härlig inställning Man ska tycka att ens barn är duktigt och vara stolt..men på samma gång kunna innse att ens barn har begränsningar..att vissa är bra på vissa saker..andra på andra saker
  • Anonym (AM)

Jag har lite samma tankar som dig, men min son sticker ut på det empatiska / sociala hållet. Han var bara något år när vi började se hans otroligt utvecklade empatiska förmåga och nu när han är tre är han väldigt social och populärast på förskolan. I övrigt är han normal i utvecklingen, men det här sociala har intresserat mig. Han är verkligen diplomatisk på en hög nivå. Han bråkar och skriker aldrig, utan lyckas alltid hitta andra sätt att få som han vill och samtidigt göra alla andra nöjda också. Han är inte manipulativ, han är dipolomat.
     Jag antar att det min son har är en form av särbegåvning eller tidig utveckling och det är intressant att se och följa. 

• BookLady
    Anonym (AM) skrev 2012-05-26 20:12:24 följande:
    Jag har lite samma tankar som dig, men min son sticker ut på det empatiska / sociala hållet. Han var bara något år när vi började se hans otroligt utvecklade empatiska förmåga och nu när han är tre är han väldigt social och populärast på förskolan. I övrigt är han normal i utvecklingen, men det här sociala har intresserat mig. Han är verkligen diplomatisk på en hög nivå. Han bråkar och skriker aldrig, utan lyckas alltid hitta andra sätt att få som han vill och samtidigt göra alla andra nöjda också. Han är inte manipulativ, han är dipolomat.
     Jag antar att det min son har är en form av särbegåvning eller tidig utveckling och det är intressant att se och följa. 

Vad härligt det låter! Den sortens begåvning verkar min begåvade dotter dessvärre inte ha fått så jättemycket av. Häromdagen när jag kom och skulle hämta henne hos dagmamman stod hon och 3-åringen hon är "kär" i och vrålade åt varandra "NÄÄÄ!" "JOOO!" lät som ett gammalt gift par som storgrälar...
  • BookLady
    KathyR skrev 2012-05-26 19:57:47 följande:
    Jag själv gick när jag var 9 månader, pratade rent när jag var 2 år och enligt min mamma tyckte många att jag var en intelligent barn som liten, var tidig med allt och kan nog jämföras lite med din dotter.

Jag gick ut 9:an med 30 poäng, gick IV, hoppade av gymnasiet efer två år (då hade jag gått ettan två gånger), påbörjade studier på Komvux men hoppade av för jag blev gravid när jag var 20 med ett svin som Pappa till mitt barn, levde i ett helvete med honom tills barnet fyllde 1 år och idag bor vi hos min mamma. Jag är 23 och hon 2,5 år. Och förresten så är jag arbetslös, så jag går på SOC.

Bli inte alldeles för till dig för att hon är smart, ha ha.

Vad tråkigt att höra . Låter som att du hade förutsättningar som du av någon anledning inte kunnat ta vara på.
  • Anonym

Smart är inte rätt ord. Men visst kan ditt barn mycket. Det kan du vara stolt över, men det många känner är att du trycker ner andra med ditt "skryt". Själv känner jag inte så då jag är pedagog och känner igen mammor som du och oftast överdriver de något vansinnigt, men det kanske du inte gör?

För övrigt har jag en ettåring som är otroligt smart! Skrattande

• denna där

Mina barn har varit tidiga med olika saker, dottern kröp vid fyra mån, gick helt vid sju månader, väldigt tidig med allt grovmotoriskt... Son1 var väldig tidig med talet, kunde färger tidigt och började läsa vid fyra års ålder, innan hans storasyster. Han hade väldigt lätt för att lära, en dag på varbergs festning så berättade han allt om bockstensmannen för allt och alla t.ex. Son2 var tidig med det grovmotoriska som sin syster och kan idag (5år) klockan och är även han lite som en informationssvamp dock inte lika mkt som sin bror... Tilläggas bör väl att alla barn varit sena med saker också... Dottern och son2 är idag 12 och 11 år och deras jämnåriga har kommit ikapp dom...

• Anonym

Hehe, tänk alla som uttalar sig om hur begåvade de var som barn... och så sitter de på Familjeliv idag ;D

• Anonym

Det finns vissa riskfaktorer för barnpsykiatrisk (t ex autism mm) sjukdom hos barn som är tidiga och brådmogna i sin utveckling...

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!