• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Indianica

Klart man ska vara stolt, själv är jag en curlingmamma av rang, så jag skulle inte ens försöka låta barnen göra hälften av det du beskriver. Det känns för mig som nästan lite för "vuxet" beteende att göra så mycket själv, men visst, barn i Afrika kan gå någon mil per dag och hämta vatten om de tvingas till det....

Mina egna barn har varit tidiga med vissa saker, men i regel följt de här "utvecklingssstadierna" psykologerna talar om, men saker som alfabetet och att räkna långt har de kunnat tidigt. Är de intresserade så lär de ju det mesta Idag är de 9 och 10 år och det går bra för dem i skolan, men de är inga "underbarn"

• Smulan1979

Låter som ett barn som har förutsättningar för att växa upp och kunna skriva utan särskrivningar...

• Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 22:43:51 följande:
    Jag tycker jante kan slänga sig hårt och brutalt i väggen!

Självklart är jag stolt över att mina barn är de dem är och lika självklart är jag jäkligt stolt över det de gör när det är något bra! Jag är inte imponerad - jag är stolt!
    Självklart!

Den enda gången jag ser att det går snett är om man är omogen som förälder och individ och inte lyckas skilja på sak och person!
    Jag förstår inte helt hur du menar. Menar du att jag har fel eller någon annan? Har du missat all debatt som varit om tjejer som går in i väggen eller blir deprimerade för att hela deras självkänsla sitter ihop med deras självförtroende, dvs presterar de inte, är de inte snygga och duktiga osv, då duger de inte.

Och sen var jag ute efter en reflektion över just ordet stolt. Betyder en förälders stolthet att föräldern på något sätt har en del i barnets prestation, dvs kan föräldern på något sätt ta åt sig äran? Eller handlar det enbart om allmän glädje med barnet?
  • Angelfalls

Min dotter kan i stort sett allt på din lista förutom läsa alfabetet och räkna till 100

• 3 barns mamma84
    Nellee skrev 2012-05-26 23:14:18 följande:
    Vad sjutton är det För övrigt lät det fantastiskt. 
    Jerntabletter ?
    Haha ja du vet man tar dom om blodvärdet är kass kanske skrev fel ? 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Anonym (Stolt?)
    Maturo skrev 2012-05-26 22:51:53 följande:
    Håller med.  Ett barn med självkänsla vet att det är fantastiskt för att det är den det är, inte för vad den presterar!

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/berom-...

Ts din dotter verkar ju vara väldigt framåt oavsett! Glad
    Bra artikel. För att citera ur den något jag precis vill fånga:

"Det andra näringsämnet som göder självkänslan är att barnen får känna sig värdefulla för andra personer. Och då inte bara för vad de gör, utan helt enkelt för att de finns till."
  • BAKOFRAM

Har haft sammanlagt tre treåringar genom åren och en av dom påminner om din dotter,dom var dock lika i utvecklingen när dom var 6...så det jämnar ut sig til slut

• Victrix
    Nellee skrev 2012-05-26 22:37:04 följande:
    Men varför kan inte en förälder få skryta lite om sitt barn utan att inlägg om diagnos kommer upp? Eller elaka, töntiga och rent av fjantiga inlägg om deras barn minsann läste när de var sex månader. Ts kan och ska vara stolt över sin dotter. 

Herregud, jag är superstolt över min härliga underbara son som är sju. Han är superduktig på matte, helt fantastisk med djur, så omtänksam och har en beskyddarinstinkt mot mindre barn. 
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-26 23:26:58 följande:
    Jag förstår inte helt hur du menar. Menar du att jag har fel eller någon annan? Har du missat all debatt som varit om tjejer som går in i väggen eller blir deprimerade för att hela deras självkänsla sitter ihop med deras självförtroende, dvs presterar de inte, är de inte snygga och duktiga osv, då duger de inte.

Och sen var jag ute efter en reflektion över just ordet stolt. Betyder en förälders stolthet att föräldern på något sätt har en del i barnets prestation, dvs kan föräldern på något sätt ta åt sig äran? Eller handlar det enbart om allmän glädje med barnet?
    Du ville ha reflektion över ordet stolt och fick det även om svaret inte föll dig på läppen.

Utbrända tjejer har inget med sakfrågan att göra, speciellt inte med tanke på att du är ute efter reflektion över ordet stolt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
    ...
    Hon är otroligt lätt lärd och ...
    ... inkl. mellan namn...
    ...adress och hemtelefon nummer.
    Klart du ska vara stolt men försök att låta bli att lära henne att särskriva som du gör.
    (korrekt är lättlärd, mellannamn, hemtelefonnummer)
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!