• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Busbellan
    Anonym (Glader) skrev 2012-05-26 19:56:30 följande:
    Ts, vad kul att din dotter är så smart och framåt! Jag till skillnad från andra bittra kan glädjas med dem som har barn som ligger i framkant. Inget fel på att barn lär sig sent! Men så klart är man extra stolt över ens eget barn, speciellt om denne är framåt. Kul för dig :)

Nej man är inte extra stolt för att barnet är framåt man blir extra stolt om det krävs massa tid och mycket kämpande för barnet att lära sig något. Jag har tre barn, helt olika till sättet. Ett var nog vad man säger "normal" i utvecklingen, ett har varit tidigt och så har jag min 9-åring som legat långt efter med allt. Men jag ska säga att jag grät när han tog sitt första steg vid 3,5 år, den reaktionen har inte syskonen fått. Jag storlipade när han sa sitt första ord runt 5 år nån gång, att äntligen höra honom säga mamma slog allt jag varit med om. Det har varit häftigt när de andra sagt samma sak runt 8 mån, men inte i närheten av den känslan när han sa det. Så nej man är inte mer stolt över sitt barn om denna är lite "framåt"
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym (Smarta ungar)

Hehe, så osvenskt av dig Att skryta kära TS , saningen är att min 3 åring är likadan förutom Några saker, men då kan hon svenska o spanska o förstår en del engelska. Myclet handlar om input från föräldrar o omgivning, hon går på en 2 språkig montessori och vi är oxå mycket för att lära henne allt hon visar intresse för.

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 20:34:43 följande:
    Smart är inte rätt ord. Men visst kan ditt barn mycket. Det kan du vara stolt över, men det många känner är att du trycker ner andra med ditt "skryt". Själv känner jag inte så då jag är pedagog och känner igen mammor som du och oftast överdriver de något vansinnigt, men det kanske du inte gör?

För övrigt har jag en ettåring som är otroligt smart! Skrattande
    Å andra sidan är många pedagoger rätt oförstående inför högpresterande barn. Bara det att ni inte läser någonting om det på lärarutbildningen säger ganska mycket för så okänt är inte det "fenomenet" om man tittar globalt sett. Kunskap finns alltså det är bara Sveriges pedagoger som har missat det.

Inställningen i skolorna präglas av att om de är så jävla smarta ska de kunna hämta in kunskapen själv.
    Det är hur fel som helst eftersom de egentligen behöver lika mycket extrahjälp som lågpresterande.

Men visst, jag ger dig delvis rätt,  man överskattar lätt sina egna barn eller tittar bara på den intellektuella utvecklingen. Men överlag har pedagoger en rätt trist attityd till högpresterande barn.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 10:54:19 följande:
    Haha, det här är FL, du kan inte skriva så om ditt barn, för då kommer följande att hända:
    Tjugo personer kommer också att säga att deras barn kunde samma saker, gärna när de var två....
    Tjugo andra kommer att säga att det inte verkar vara något speciellt med ditt barn, det är ungefär normalt för åldern och slutligen tjugo stycken till  kommer att hänga upp sig på att det är viktigt att man borstar tänderna på barnet fram till det är minst nio år
    Själv kan jag bara gratulera dig till en fin och framåt unge!
    Haha, håller med. Och man får absolut inte skryta om sitt barn om det är tidigare i utvecklingen. Nu är mitt barn "efter" i sin utveckling men jag kan fortfarande glädjas med de som är före. Det är ju helt fantastiskt att man kan sådant vid 3års ålder. Jag älskar ju min unge oavsett vad. :) Men det är väldigt imponerande i mina ögon vad än andra har att säga. Vad kul för er TS!
  • Anonym (xx)

Min dotter är sex år och kan inte allt det du räknar upp och ändå räknar hennes fröknar henne som en väldigt smart unge

Hoppas hon slipper de negativa saker som ibland hör ihop med smarta barn. Det är tyvärr väldigt lätt att hamna fel har jag märkt. Känner du att du behöver stöd så kan jag rekommendera Filurum gruppen på facebook, mycket bra ställe!

• Victrix

Vad trist att folk inte kan låta en mamma vara stolt över sin dotters fina utveckling. Jag hade varit jättestolt ifall jag var mamma till ett smart barn, klart det är något att vara stolt över. Visst att det är osvenskt, men man behöver inte falla offer för jantelagen bara för att man bor i Sverige. Så var stolt och njut av att det går så bra tycker jag :)

• Anonym (3 år)

vilken underbar tråd att läsa. snacka om att en del går i gång om en person skulle ha kunskaper eller egenskaper utöver det normala. att sedan förlöjliga genom att påstå att ens barn har varit på månen eller kan tio språk är patetiskt.

en treåring jag känner kan inte ens prata så jag förstår, än mindre räkna eller kan några bokstäver. inte behöver jag slänga ur mig att mitt barn kan räkna baklänges samtidigt som han åker i en kundvagn och viker fina pappersservetter, när det ösregnar ute. Bara för att mitt barn inte har samma nivå som ts flicka.

nej, alla ska vi kunna lika mycket så ingen känner sig sämre eller bättre än andra. vi ska alla ha samma gråa nivå. inte konstigt att det mobbas både i skolan och på jobbet

• Anonym (3 år)

och som en del har skrivit, då är väl mitt barn en idiot. hur tusan kan man skriva så. även om jag vet att de säkert inte menar det

• Anonym
    BookLady skrev 2012-05-26 20:28:52 följande:
    Vad tråkigt att höra . Låter som att du hade förutsättningar som du av någon anledning inte kunnat ta vara på.
    Ja, men som flera påpekat, det är inte heller nödvändigt att man är _smart_ bara för att man är _tidig_.
  • Victrix
    Anonym skrev 2012-05-26 21:32:47 följande:
    Haha, håller med. Och man får absolut inte skryta om sitt barn om det är tidigare i utvecklingen. Nu är mitt barn "efter" i sin utveckling men jag kan fortfarande glädjas med de som är före. Det är ju helt fantastiskt att man kan sådant vid 3års ålder. Jag älskar ju min unge oavsett vad. :) Men det är väldigt imponerande i mina ögon vad än andra har att säga. Vad kul för er TS!
    Vilken underbar attityd du har :) tycker om människor som kan glädjas med andra trots att de inte har samma förutsättningar själv oavett vad det gäller. Vi har svårigheter att få barn, för det är jag inte bitter mot dem som lyckas lätt. Man blir inte en lyckligare människa om man inte kan glädjas med andra när det går bra för dem. Tummen upp för dig :)!
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!