• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (-"-)
    Angie99 skrev 2012-05-27 15:20:39 följande:
    Låter som en helt normal 3-åring, du behöver nog inte skicka in Mensa pappren än. Däremot tycker jag du själv borde plugga på lite om du inte vet om det heter fiskspö eller fiskespö. Det tror jag de flesta lärde sig nån gång i skolan så du är nog lite sen där...
    Är det helt normalt att kunna skriva sitt namn när man är tre och kunna skriva alla bokstäver i alfabetet och räkna till 100?? Isåfall är nog min pojk efterbliven då för han kan då inte det.
  • Sanna o Ryan
    Anonym (tidig) skrev 2012-05-27 15:15:53 följande:
    Min brorsdotter pratade rent som tvååring och hennes bror verkar bli likadan, så alldeles omöjligt är det inte. 
    Jag sa aldrig att det var omöjligt, bara att det är oerhört ovanligt!
    Så om TS dotter verkligen pratar rent (som egentligen en talpedagog ska avgöra) så är det nog det enda på listan som de kan vara riktigt stolt över när det kommer till utvecklingen..* De andra punkterna tycker jag låter ganska normalt. Förutom att tala rent som 2-åring och skala potatis och bena kotletter.

*Självklart ska TS vara stolt över sitt barn men TS fokus verkar endast ligga i barnets prestationer och utgår man från prestationerna så är det väl bara 3 saker att vara riktigt stolt över. De andra punkterna skulle de allra flesta andra treåringar och fyraåringar också klara av. Eller så är det helt onödigt att kunna... 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Sanna o Ryan
    Angie99 skrev 2012-05-27 15:20:39 följande:
    Låter som en helt normal 3-åring, du behöver nog inte skicka in Mensa pappren än. Däremot tycker jag du själv borde plugga på lite om du inte vet om det heter fiskspö eller fiskespö. Det tror jag de flesta lärde sig nån gång i skolan så du är nog lite sen där...
    Förutom att skala potatis, bena kotletter, tala rent som 2-åring och att räkna till 100!
    Håller dock med angående fiskspö/fiskespö. Utan att förnedra TS så tycker jag att ts själv skulle dra nytta av att vara lika lättlärd och nyfiken som dottern.
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Cardiaca
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-27 15:32:37 följande:
    Förutom att skala potatis, bena kotletter, tala rent som 2-åring och att räkna till 100! Håller dock med angående fiskspö/fiskespö. Utan att förnedra TS så tycker jag att ts själv skulle dra nytta av att vara lika lättlärd och nyfiken som dottern.
    2012 Adam & Oliver 2012

Bara för att man skriver att man INTE gör något innebär det inte att man de facto inte GÖR något.. Om att förnedra...
  • Sanna o Ryan
    Cardiaca skrev 2012-05-27 15:33:54 följande:
    Bara för att man skriver att man INTE gör något innebär det inte att man de facto inte GÖR något.. Om att förnedra...
    Se det som du vill! 

Jag menar då inget illa och det påpekade jag. Sen hur folk tolkar det är inte upp till mig.
    Men om TS tar illa upp får gärna HON säga det till mig. Jag menar inget illa men det är inte svårt att skilja på fiskspö och fiskespö om man gått skola och bott i Sverige hela livet. Kan ju lika gärna ha varit så att TS skrev det som exempel trots att hon vet hur man säger.. 

Jag ser gärna att TS tolkar mitt inlägg rätt, men om hon blir förnedrar kan hon säga till. 
    Det var ju trots allt inte till dig inlägget var  
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Cardiaca
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-27 15:41:52 följande:
    Se det som du vill!  Jag menar då inget illa och det påpekade jag. Sen hur folk tolkar det är inte upp till mig. Men om TS tar illa upp får gärna HON säga det till mig. Jag menar inget illa men det är inte svårt att skilja på fiskspö och fiskespö om man gått skola och bott i Sverige hela livet. Kan ju lika gärna ha varit så att TS skrev det som exempel trots att hon vet hur man säger..  Jag ser gärna att TS tolkar mitt inlägg rätt, men om hon blir förnedrar kan hon säga till.  Det var ju trots allt inte till dig inlägget var  
    2012 Adam & Oliver 2012

Nej, men jag tillhör den sortens människor som inte gillar att bara tyst titta på när folk beter sig illa mot andra och försöker påskina att de gör något helt annat. Mycket vanlig taktik att skriva som du gör, då kan man vara elak men komma undan med det för att man slänger in en smiley eller lägger till "inte för att vara elak MEN...". Fult beteende.
  • Angie99

Är det helt normalt att kunna skriva sitt namn när man är tre och kunna skriva alla bokstäver i alfabetet och räkna till 100?? Isåfall är nog min pojk efterbliven då för han kan då inte det.

Det är nog helt normalt att inte kunna också. Vissa kan vissa saker, andra andra...
    Tycker bara inte att det är något överdrivet genibarn. En del barn på dagis där jag jobbade kunde detta, en del 5-åringar kunde inte ens gul/röd/grön/blå. Det är nog olika. En 2-åring kunde alla bilmärken och kunde säga vilket märke det var på leksaksbilarna genom att bara titta på dom. Jag fick titta under för att se om det stämde. Det var lite imponerande!

• Nick1

Varje gång mina barn klarar något de inte klarat innan blir jag glad för deras utveckling<3

• Angie99
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-27 15:32:37 följande:
    Förutom att skala potatis, bena kotletter, tala rent som 2-åring och att räkna till 100!
    Håller dock med angående fiskspö/fiskespö. Utan att förnedra TS så tycker jag att ts själv skulle dra nytta av att vara lika lättlärd och nyfiken som dottern.
    Tja, skala potatis är nog inte så svårt om man övar lite. De flesta i den åldern gillar ju att pilla med småpill. Räkna till 100 går också om man övar in det. Barn är som svampar. Tala rent...Hmmm...Beror nog på vilka ord/meningar vi pratar om här. Tror nog inte att en 2-åring har ett fullt utvecklat ordförråd precis. Men vill man skryta som TS uppenbarligen försöker med så kan man ju låtsas att barnet talar rent, trots moderns bristande svenska kunskaper. (Det heter inte våran adress...)
  • Cardiaca
    Angie99 skrev 2012-05-27 15:49:48 följande:
    Tja, skala potatis är nog inte så svårt om man övar lite. De flesta i den åldern gillar ju att pilla med småpill. Räkna till 100 går också om man övar in det. Barn är som svampar. Tala rent...Hmmm...Beror nog på vilka ord/meningar vi pratar om här. Tror nog inte att en 2-åring har ett fullt utvecklat ordförråd precis. Men vill man skryta som TS uppenbarligen försöker med så kan man ju låtsas att barnet talar rent, trots moderns bristande svenska kunskaper. (Det heter inte våran adress...)

Finns det specifiskt svenska kunskaper? Eller hur menar du nu, när vi ändå är i farten med att peka ut helt onödiga grejer bara för att vara dryga?
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!