• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • tinanilsson

Hej hej!!
    Ny här... Undrar lite vad denhär metoden går ut på?? Har hört massa gott om den och skulle gärna vilja testa.
    har en son på 5månader som är ganska lätt att lägga på dagen när man märker att han är trött. Ibland går det att lägga honom på kvällen när han är vaken och väldigt trött, men vill oftast somna när han ammar. Sover oftast 3-4 timmar sen vaknar han varje timma hela natten och vill amma...
    Snälla hjälp mig, hur slutar men med detta, jag är ensam med honom och står snart inte ut längre.
    Dom första månaderna sov han jätte bra, hela nätterna, amma efter 8 timmar och sen sov han 4 timmar till... Men nu e nätterna kaos...
    Kramar Martina

• Mia1975
    Jubel!

I två nätter har vår gosiga lilla snutta sovit jättebra. Somnat vid sju. Sovit och somnat om själv när hon vaknat förutom vid ett tillfälle (kl. 3 resp 4) då hon varit hungrig men somnat snabbt efter hon tömt (!) flaskan. Sedan sovit till halv sju resp sju. Dagarna har varit lite si och så, men det kan jag leva med dvs om det blir en halv timme ibland och en timme ibland och sällsynta fall två timmar.

Vi kommer de närmaste dagarna slussa över lilla stumpan på fullkornsvälling, så vi hoppas att det kan göra att hon klarar sig kanske ännu en timme eller två till nästa mål. Men vi är så stolta över henne i natt klarade hon 9 (!) timmar från det hon somnade mätt och nöjd till dess att hon vaknade hungrig.

Maken hade börjat tala om 5MM, efter att ha talat med kollegor som provat. Antagligen berodde det en hel del på att hon sovit så knackigt när hon varit sjuk några dagar. Men det känns som om att de senaste nätterna har fått honom att backa och faktiskt tänka att de tips vi fått från NCSS faktiskt ger nog så bra resultat och vi behöver aldrig lägga henne gråtande och ensam på kvällarna.
  • Sandra H

Mia1975: Kul att läsa om era framgångar. Det behövs ibland, då man själv tvivlar... Hur gammal är er lilla tjej förresten?

Vi har det lite extra kämpigt nu då G är förkyld och då sover sämre överlag. Men trots det så fungerar vissa saker. Nu nyss fick jag henne att somna om i egen säng genom dels mina "sov-ord" i kombination med sovmusiken! :)) Och det var så välbehövligt! Hon har inte kunnat sova en enda sekund under hela dagen... det är häftigt att märka att vissa saker trots allt fungerar!

Kämpa på tjejer! /S

• Sandra H

tinanilsson: Svårt att råda dig såhär tycker jag, men tror att du hittar många svar om du får tag på boken! Lycka till! /S

• B Elanna

Här går nätterna faktiskt framåt. De flesta nätterna har han numera ytterligare ett (1) nattupvak mindre än förut, så nu börjar det hela faktiskt bli ganska drägligt (peppar, peppar ta i trä). Detta TROTS att jag mot slutet av nätterna kapitulerar och bara trycker in nappen utan att köra RemovalPlan!

Så nu somnar han 20 och vaknar han en bra natt ca.00 (söver med napp), 02 (söver med napp), 05 (ammar, han är hungrig då) och sover en sista stund innan han vill gå upp 06. (gääääsp)

Jag har med tipsen i boken lyckats få sonen att:
    * Sova kl. 20-20.30 istället för 21.30-22.
    * Skapa en nattrutin som faktiskt verkar funka. Stefan Nilsson kan söva vem som helst!
    * Somna in utan napp och somna om några nattpass utan napp.

Vad som återstår är att:
    * få en ännu tydligare nattningsrutin. Vi har samma grejor varje kväll, men ibland gör vi dem i olika ordning..måste skärpa oss där. Pyamas +kvällstoalett, äta gröt, titta på när mamma&pappa äter, mysa i soffan, lyssna på stefan nilsson liggandes på mammas bröst/mage, läggas i sängen och höra mamma ramsa nattningsord.

*Orka köra removal plan hela natten

* få honom att sova tillräckliga tupplurar på dagarna UTAN att mamma behöver promenera ihjäl sig.

********************************''

Så summa summarum är typ 3-4 nattupvak mindre per natt hittills!

• Mia1975

Sandra H:
    Hon är 8 månader. Sov bra i natt med, gjorde hon. Men vaknade tyvärr i tidigaste laget imorse - kvart i sex och kunde ej somna om. Men vi håller tummarna för att det blir lite längre imorgonbitti. Har dock varit svårt att få henne sova längre än sina små halvtimmar de senaste dagarna. Trodde att det skulle börja ge med sig. Nu när hon sovit så lugnt och skönt på natten...

• vicky7

nu är det något nytt som hänt min lille på 3 mån o 1 v...runt 1700 blir han trött och grinig...lägger honom men det ökar och han skriker upp sig jättemycket och man kan ej få han att sluta...han sover tupplurar på dagen när han blir trött så han får ju sova...varför har han nu börjat få dessa skrikperioder????

i ncss så står att man ska tidigarelägga läggning så går det bättre på kvällen och det gjorde jag för 3 v sen så han lägger sig 1830-1900...men nu blir han ju trött 1700 och skriker sig till sömns...hur blir det då där med läggning 1900...det går ju inte!....som igår så skrek han och somnade...sov då till 20...då tog jag upp han och hade nattningdå....så la jag han sen 2115.....ska man ändra tiderna nu eller???.....rutinerna ändras ju....

• Fialottagodisråtta

Nu är boken inköpt och vi ska pröva detta. Hoppas att det funkar!
    Fia

• Lirre

hej! kan nån förklara hur detta funkar o hur man går tillväga??

~Stolt Mamma till Agnes 14/1-06~
  • vårsol

*känner mig som världens sämsta TS*

Förlåt att jag aldrig är här längre. Jag har helt enkelt inte haft tid. Vi fick börja om från början efter magsjuka och flytt och har inte kommit till en sådan situation där jag har tid och ork att sitta här så mkt.

Peppkram till alla NCSS iallafall! Tänk på att ni kör med världens bästa metod, även när det går trögt så är det en metod som barnet mår bra av, tänk på det.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution