• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • jojjo113

Min kille vaknar och skriker.. Han ligger alltså inte vaken för att börja skrika, utan skriker det första han gör..

Är det någon som vet varför barn gör så?

• Doktorinnan

Jojjo - vi har också haft det problemet i bland - har tyvärr ingen aning om varför... man känner sig så hjälplös

Vi skulle ju börja med nya rutiner... men nu har Ebba blivit sjuk Superförkyld, snorig, febrig, hostig... så vi får nog skjuta lite på planerna igen! Bara hon blir frisk så...

• vicky7

det jag har hört om när barn vaknar ledsna så beror det på att de fortfarande är trötta ochvill somna om...men man vet ju aldrig....

Ja det är jobbigt med nattvaknande...vår lille kille är van att man gungar sängen så det räcker ej bara att stoppa in nappen...har nu 2 saker att avvänja...gungandet och nappen...men tar nog bara en sak i taget annars blir han väl helt förkrossad...börjar medgungandet....

• B Elanna

jojjo113: Samma här. Sonen skriker först och vaknar sen.

Alla: Jag har läst om Pantleys förslag om "Early bedtime", och att om barnet ändå vaknar efter en stund, som om det hade tagit en tupplur ska man söva om barnet. Problemet för mig är dock att sonen är SUPERPIGG efter "tuppluren" han tar (lägger sig vid typ 19.30-20.00 och vaknar en halvtimma efter det) och är hopplös att få att somna om. Någon som varit med om liknande och fått bukt på det?

Sen är jag lite nyfiken på vad ni har för nattningsrutiner? Är det någon som kan ge mig förslag på hur jag kan utforma sista timmen? Bad är uteslutet för sonen har för torr hud. Han är för övrigt 7 månader.

Ha en skön vinterdag!

• Missisola
    Undrar igen ang. avvänjning av flaska... Nån som kan ge konkreta exempel - som det funkat för.

Våra nattningrutiner är ung som så.
    ca 18 gröt
    sedan borsta tänderna
    byta blöjan
    sätta på pyjamas
    läsa liten saga/bok(nytt för i går) för att varva ner
    välling(om hon orkar)
    lägga i sängen och natta....

Nattningarna har funkat kanon ända sen hon börja sova i egen säng vid 4 månader...Men nu tar det ung en halvtimme...*suck*
    Vet inte om det är sep.fas eller vad...
    Just nu har vi många uppvaknanden per natt =(

Sambon har snart läst klart boken så....
    EbbaBebban 4-ever
  • Gates

Hej igen! Tillbaka fran kombinerad forkylning och magsjuka for bade mamma och pappa- dottern fick bara forkylningen, men vi andra har varit totalt utslagna.

Till Doktorinnan: Det dar med "tajming" AR jattesvart! Men det fungerar sa himla bra nar man borjar fa koll pa det. Min bok sager att man skall borja sova ner barnet inom tva timmar efter att det vaknade sist for det ar sa lange ett barn under 6 manader kan vara vaket utan att bli trott. Nu ar din dotter lite aldre plus att det dar med tva timmar fungerade aldrig med min dotter! Titta pa klockan nar hon vaknar och sedan nar hon borjar gnugga sig i ogonen i en dag och fa koll pa ungefar hur lang tid hon klarar att vara vaken. Borja sedan att sova en halvtimme tidigare. "Min" bok pratar om alla tecken som barn lar ha nar de borjar bli trotta, antligen ar jag helt okanslig eller sa har min dotter inte dem, sa det fungerade inte. Jag kom fram till att det var ungefar 3 timmar hon kunde halla sig frasch, sa borjade med att sova efter 2,5 timme. Det kanns lite fanigt att borja sova en pigg unge, men det ar tid man tillbringar med sitt barn da det inte grater och man myser ihop. I borjan kanns det som man ar en slav under det har 2,5 timmarsschemat. Sjalva sovningsmetoderna anvander jag Pantley's tips istallet for "Let Cry" som boken foreslar, och det har fungerat bra. Hoppas att det gar bra for dig!

• vicky7

B.elanna. Hur gör du när du försöker söva om honom då??

• Sandra H

Hej på er alla!

B Elena: Våra kvällsrutiner:
    17.00 Gröt
    17.30 Bad/tvätta med tvättlappar, smörja in, talca, mysa på skötbordet osv
    18.00 Går vi in i sovrummet, sätter på vår sovmusik (Stefan Nilsson), läser en bok, ammar och myser
    18.30 ungefär sover hon

Missola: För oss tar det oxå ungefär en halvtimma innan hon sover, men det tycker jag är helt ok!

Doktorinnan: hoppas Ebba snart kryar på sig!

Är det någon av er som försöker med hela nätter och samsovning? Jag försöker det, men vet inte om det kanske börjar bli dags att snart överge det... Vi hade en jättebra början, men nu är det mycket oroliga nätter igen, tycker jag...

I natt provade jag mer konsekvent att avbryta och göra nattamningarna kortare - vilket istället ledde till att jag hade G som ett litet frimärke på mig... Altså hon ammade inte, men istället jätteberoende att ha mig nära. Någon som haft liknande erfarenheter?

• B Elanna

vicky7: Han somnar i sin egen säng med napp och snuttefilt. Sen håller jag på att ta bort nappen enligt Pantleys removal plan. Men när han vaknar efter 30-60 minuter försöker jag återigen ge napp och snuttefilten, men han bara spottar ut nappen och försöker sätta sig upp. Han ger inte alls några trötthetstecken efter den "tuppluren" utan är klarvaken. Väl uppe igen brukar han somna om igen vid 21.30-22.00...

Sandra H: Tack för att du delade med dig. Stefan Nilsson...hmm...det är jättebra sovmusik juh. Tror jag har en skiva här hemma nånstans..måste leta upp den!

• Wynja

jojjo - Så kan det vara för Loke också ibland. Det var ett tag sedan nu men en period så var han jätte ledsen och grät fasst han inte hade slagit upp ögonen äns. Visste inte alls vad jag skulle göra. Man borde inte väcka ett barn med mardrömmar iallafall. Jag brukade lägga en hand på hans rygg eller stryka honom lite över håret. Ibland hjälpte det men oftast inte.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution