• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Barbablond

Det känns som om lillkillen börjar sova lite bättre nu. I går natt tror jag bara att han vaknade fyra gånger, varav två efter att vi hade gått och lagt oss. I natt var det nog lite fler, men ändå inte så många som det varit ibland. Det går också bättre med dagvilorna nu, vi har släpat fram barnvagnen som han hade när han var liten och så får han sova där någon av passen, vilket det verkar som om han tycker om. Får se hur det blir nu framöver...

Hur gör ni när ni ska bort? Vi ska nämligen på middag hos vänner på lördag och vi vill ju inte sabba det nu ifall han börjar komma tillrätta med sovandet.

• Sandra H

B Elanna: Ursäkta, jag hade visst lite bråttom då jag skrev ditt namn sist!! Jag funderar på en sak, är din kille bra på att vila på dagarna? I så fall kanske du kan köra Removal Plan mer på dagtid ett tag och istället låta honom somna med napp på kvällen? Och, ja, Stefan Nilsson är jätteskön nattmusik! :)

Barbablond: LÅter som att ni är på rätt väg mee sovandet! Hoppas det håller i sig. Och detta med att gå bort på bjudningar...Hm, jag har ingen direkt lösning!

Vi har varit bortbjudna tre gånger under våra ungerfär 15 dagar och vi har då slopat våra rutiner. Jag vet, det är verkligen inte bra, men att gå hem vid 17 har ju inte direkt kännts aktuellt heller...

Däremot när vi haft folk hemma så har vi kört vårt vanliga program- det får folk ta! ;))

Idag har inte dagvilan fungerat heller... Hon har varit fröken Duracell hela dagen nästan... Håll tummarna för en bättre natt! Kram så länge! /S

• Mia1975

Vi har också haft dilemmat med att gå bort. Det har gått relativt bra när vi åkt till svärföräldrarna. Då kan man ju husera lite mer som hemma. Fast det blev lite hejkon bejkon med rutinerna ändå. Tog en lååååång promenad med vagnen på em för att kompensera en mkt kort fm-vila. Men det var nätt och jämnt omöjligt att få henne somna och hon kunde absolut inte fortsätta sova när hon somnade till, detta när vi tillsammans med svärföräldrarna var bjuda på middag hos svågern med familj.

Vi har tackat nej till en middagsbjudning helgen som var. Det känns trist att det ska vara så här. Men när hon sover så knackigt som hon gör och ändå vaknar jättetidigt om hon somnat sent och därför är jättetrött och grinig nästa dag (oftast fram på em) så orkar man helt enkelt inte ta det ibland. Alternativet är ju att bjuda hem folk istället, men många verkar tycka (oavsett ålder på barnen) att det är skönast att bjuda hem folk och inte åka bort...

Tar gärna emot tips jag med ang. detta. Vi har provat sova i vagnen borta (eller insatsen till vagnen) och sova i lånesäng. Men det är jättesvårt att få henne att somna i tid... Tänk vad det blev skillnad fort. Framtill ca 5 ½ månad var det i regel inga alls problem att få henne somna när som helst, var som helst.

• Wynja

känner mig lite otålig. Märker att jag är redo att ge upp lite då och då trots att vi bara hunnit göra en logg än så länge tom. NERVER!

• B Elanna

Sandra H: Tyvärr är han ingen bra dagsovare heller. På förmiddagen tar han alltid en lur självmant, men på eftermiddagen är jag alltid ut och går med vagnen för att få honom att somna alls. Men visst...JAG har ju mer ork på dagarna än på nätterna så på så vis vore det ju bättre att ta bort den dagtid!

• nena25

Vem är Stefan Nilsson och hans sovmusik som nämndes tidigare? Vad heter hans Cd?Jag har kanske inte sån koll på all musik men är helt klart intresserad av något som kankse kan få min lille vilding på 8 månader att komma till ro på kvällen!
    Läser också "No cry solution" och har fått det att funka skapligt med att dra ner på tuttandet, men han har nu ett återfall när han bara skriker när jag drar ur tutten.

• Missisola
    Ebba sov 19-23 nonstop , åt 200 ml välling, sov till 2.30 - då fick hon bara vatten och napp ett par gånger sov till 07... *pust*'

BRA NATT!!
    EbbaBebban 4-ever
  • vicky7

Hej!

Har ni rutiner för era småttingar(alltså fasta sovtider)?

Såg vad du skrev Reva om att din bebis ibland grät medstängda ögon. Jag läste iboken att bebisar kan gråta i sömnen, men jag har så svårt att avgöra om han gör det i sömnen eller är vaken!!!Har ju mörkt i sovrummet på natten och när han gråter så ser jag ej om han sover eller inte, och även om han sovså eskalerar gråtet hela tiden och till slut är han väl vaken...han vaknar just nu var 20e min som värst och som bäst sover han en timme...stoppar jag in nappen igen så spottar han ut den och vrider sig och gråter. Ibland gråter han bara med stängd mun som om han ej vill ha napp(och då sover han kanske)....men oavsett om han sover eller är vaken när han gråter så blir han lugnar när man vaggar sängen , men det orkar man ju ej göra hela natten.

Såg även i boken att Elisabeth i början , innan hon visste att barn gör ljud i sömnen, sprang upp och tog upp sin bebis vid minsta gråt. Och att hon på så sätt lärde honom att vakna oftare. Det kanske är det man gjort?? Hur förändrar man det i så fall? Ska man låta han gråta i sängen och tro att han sover?.Suck!

Oj vad långt och rörigt detta blev. Hoppas ni hänger med.

• B Elanna

Stefan Nilsson är en hmm....modern klassisk kompositör kanske man kan uttrycka det som?

Jag vet inte om han släppt många skivor, den jag har hemma heter helt enkelt "Filmmusik Stefan Nilsson" tror jag. Det är det enda som står på fodralet iaf. På skivan är det musik som var till skärgårdsdoktorn, juloratoriet, jerusalem m.m.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution