• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Lirre

har nu fått hem boken o ska börja läsa... skoj!!!

~Stolt Mamma till Agnes 14/1-06~
  • vårsol

Idapida - Oskar gör också så när jag söver om honom, men det blir mindre och mindre och tar ca en månad och sen sover han över det där och sover ca 1,5 timme i sträck. Vi har lyckats men sen fallit tillbaka i gamla spår efter magsjuka och flytt. Men ngt som kan göra att han sover längre är om han får sova i min famn med bröstet inom räckhåll. Kanske kan vara värt att testa?

B Elanna - jag har också varit där, alldeles nyligen. Räddningen för mig var att börja träna. 2-3 gångee/vecka gjorde susen och gav ny energi att sätta igång igen. Och när jag fick ny energi började Oskar sova bättre. Vet inte om det är ngt för dig men jag tänkte dela med mig iaf. Jag vet hur desperat det känns

Det här med lovey, jag minns inte riktigt, man kan kanske göra som man vill? Vi har bara haft den på natten för att just sänggåendet på kvällen var problem och då införde vi en rolig tygkatt att leka med en stund i sängen för att det skulle bli roligare för honom att gå och lägga sig. Men vi har den inte som lovey så som Pantley beskriver det, så jag är nog inte rätt person att svara egentligen.

• Sandra H

B elanna- enligt boken kan man ha lovely både på dagvilan och natten. hur går det för dig förresten? har du fått sova nåt?

• stora lilla J

Åh - nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt boken! Vad kul det ska bli att komma igång, vår lillkille har så svårt att komma till ro på kvällen...

• Bara Sarah

nu har jag med beställt boken och har börjat läsa, den e ju på engelska så nog tar det lite tid att läsa den.. får se om man hittar någon bra lösning som passar en själv och just mitt barn! ni andra som inte börjat är ni helt inne på att den här boken verkligen kommer hjälpa er eller är ni skeptiska? jag är liiite liiite skeptisk, jag vill gärna att det ska funka ,men nu för tiden så är det kurer hit och dit. detta är visserligen inga kurer så jag hoppas jag verkligen att jag blir riktigt peppad.

ni andra har ni ohållbara situationer hemma eller vill ni bara att barnet ska sova lite till?? själv sover min son rätt så bra om nätterna med några få stunder av vakentid. dagarna dessvärre sover han dåligt! nåja... ska med spänning läsa vidare i morgon!

dm är man dock som sitter uppe nu och tittar här när barnet sover, borde ju passa på att sova jag med..
    GOd natt

• B Elanna

Vårsol: Jag tänkte ta mig iväg och träna, men det blir aldrig av. Men jag går iallfall en promenad varje dag på minst en timme med vagnen. Utan den friska luften och motionen skulle jag gå under tror jag!

Sandra H: Sambon tog 4 nätter i rad medan jag sov ut på soffan med öronproppar. Tog bara sonen vid 5-tiden varje natt för då vill han amma.

Så status just nu är mycket bättre. Inatt vaknade han bara två gånger och det fixar jag utan problem! En gång somnade han om med napp och nästa gång var det dags att amma. Så länge nattuppvaken är färre än typ 4st så klarar jag mig rätt hyggligt. Nu hoppas jag att den där perioden med flera gånger i timmen är över för den här gången...

Hur går det för dig Sandra och för alla er andra?

• modestyonly

Tack Vårsol för att du lotsade mig till denna tråd! Jag håller på och läser boken! Går sakta när man är trött Jag ska läsa tråden från början!

• Sandra H

B elanna- Vad skönt att höra! :)) Fungerade det bra för sambon att få honom att somna om? Vad gjorde han? Även jag försöker att komma iväg att träna en gång i veckan, men ibland är det svårt att hinna med...

Annars så käns det ganska ok med våra nätter för tillfället. Jag har börjat med en ny metod för dagvilorna, för att bryta detta med att amma till sömns. Jag tar in henne i vår säng då jag ser att hon börjar bli trött, och lägger mig själv bredvid.

Där håller hon först på och skrika/gråta en liten stund. Men förvånandsvärt fort så har hon lagt sig ner på kudden och somnat! Jag tycker det känns ok trots att hon skriker lite, jag lämnar ju henne inte i sticket. jag är ju kvar hos henne hela tiden.

Detta har gjort (tror jag) att hon gått söva om på nättrena lättare utan tutte. :))
    Känns underbart att sambon några gånger/natt kan ta henne och vyssja och krama lite och så somnar hon om! Men hon ammar kanske 2 gånger ändå. Men det känns shelt ok.

Oj, det blev mycket detta.... men kanske kan det inspirera någon?
    Lycka till med era små pigga bebisar! ;))

• modestyonly

År det fler som är trångbodda? Vet inte hur jag ska lägga upp rutiner inför läggningen när vi sover med Oscar i ett avdelat vardagsrum!! Vi har dessutom äldre barn 10-18 så lugnt är det ju inte före 22-23...

• MamaKarin

Tjohoo! Började med NCSS för några veckor sedan, har inte kört "fullt ut", utan plockat lite här och där, bl.a GRP. Nu har min son inte somnat med bröstet i munnen på länge, ca 1 vecka. Tilläggas ska väl att han är 6 månader och jag har ALLTID ammat honom till sömns, förutom när han somnar i vagnen. Fantastiskt!!! Dessutom somnar han varje kväll i sin spjälsäng, med hjälp av lite (skön)sång och kli på ryggen. Han vaknar forfarande ganska mycket på natten, men det finns verkligen hopp om en nattsömn utan att han ska skrika sig till sömns.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution