• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Kvirre

Nu ska vi äntligen komma igång!! Jag har läst boken och sambon har läst delar av den. Vi har loggat ett dygn och nästa steg blir att skapa Personal Sleep Plan.

Har ni tagit många punkter på en gång när ni började eller tog ni några få och utökade sen?

• Pelinen

Idag får vi boken och börjar kladda ner anteckningar! Längtar efter sööööömn för oss alla 3! =)

• Idapida

Hej!
    Jag sällar mig till er, har precis läst igenom boken. Min dotter är lite, bara 9v, och jag tycker hon sover åtminstone ok på atten. Vill helst att hon ska vakna och äta ännu, eftersom hon inte är jättetjock ! Vårt problem är dagarna! Hon sover ALDRIG mer än 30 min, inte ens i vagnen! Och enligt EP är ju 30 min inte tillräckligt för att bli utvilad, . Förut kunde hon ibland sova över två 30-minpass,men inte nu längre, nej inte ens i bilen, faktiskt! Jag tycker det känns rätt hopplöst att söva om enligt NCSS, för det har då aldrig funkat hittills...Jo förresten, om jag ligger bredvid oc stoppar in tutten i munnnen, men då är hon ändå rätt vaken och suger aktivt i kanske 5 min innan hon somnar igen.
    Är det någon annan som har mer problem med dagsömnen på det här viset?

• B Elanna

Ahh..här håller jag på att gå under. Fortfarande tillbaka på ruta ett och sonen vaknar flera gånger i timmen om nätterna igen.

Jag har varit hos doktorn och tagit prover på mig själv eftersom jag mår kass, har yrsel och blodsmak i munnen, men fick bara diagnosen: "Utmattning" och de uppmuntrande orden: "Det hör småbarnsåren till, försök sova mer.".

ELLER HUR?!

Orkar ju inte köra GRP heller, jag har inte orken för förändring just nu. Känns som jag måste få den sömn som går på nätterna för att orka med sonen på dagarna. Hemskt men sant. Vet inte vad jag ska ta mig till?! Peppande ord och/eller förslag är välkomna!

Idapida: Vi har samma problem med dagssömnen. Det enda som funkar är att gå promenad med vagnen (men då får ju inte jag sova), eller att söva honom liggandes på mitt bröst med napp går också rätt ok, men då sover han inte så långa pass...oftast inte en timme i sträck.

• Mia1975

B Elanna:

Hur gör ni på helgerna?
    Vi brukar ta varannan natt. På det sättet kan jag stoppa i öronpropparna en natt och sova medan maken tar uppvaknandena. Vi hade också en lösning ett tag när vi delade även på de andra nätterna. Detta när vår dotter var mkt orolig på natten. Maken tog uppvaknanden fram till kl 01 (han går upp kl 6 för att åka till jobbet). Sedan tog jag över. Så en vecka då hon sovit jättedåligt och jag var supertrött så lade jag mig kl 19. Så hade jag sex timmar ostört = guld värt!

Det blev också enklare att jobba med GRP när man inte var helt desperat jättetrött. Maken var lite skeptisk först. Men insåg att jag var helknäckt av sömnbrist och gick med på en provperiod. Som tur är har den ökade sömnen för mig också lett till eller sammanfallit med att dottern sover lugnare och därför får vi sova mera allihop. Nu somnar hon strax före kl 20 sedan sommartidsomställningen. Vaknar kl 6 och vill ha välling. Sedan somnar hon om och sover till någon gång mellan 7 och 8. Helt underbart!

• Sandra H

B Elanna: Åh, du har det riktigt kämpigt, låter det som!! Du måste få avlastning!
    Kan din sambo ta några pass ibland?
    Har du någon vän/mamma/ svärmor eller nåt som kan ta vagnen och gå någon timma eller två så att du kan få SOVA!? Det kan ju kännas jobbigt att fråga, men det låter som att du nog måste göra det i alla fall.

Sänder dig en stor kram!! Vet hur det känns... /S

• Idapida

Elanna: det där låter JÄTTEJOBBIGT!
    Kan du amma liggande? Jag tycker att jag lyckas söva Ingrid snabbare så på natten om hon är gnällig.(Inte alls enligt NCSS, men vad gör man?)Sen kan man stjäla en eller annan minut av sömn också, även om ungen är vaken och äter! Åtminstone kan man dåsa bort lite.

• jen bossman

Idapida - kan det inte vara så att din dotter sover så mycket som hon behöver ändå? även om hon bara sover kortare stunder. När dom är så små så tror jag att barnen sover så mycket som dom behöve, även om det inte kanske alltid är dom tiderna vi vill???

• Idapida

Jen: ja, faktiskt så börjar jag tro det! Hon brukar ju somna vid bröstet om hon är trött, och hon somnar inte alls efter varje amning. Det är bara det att det står överallt att "2-månaders ska sova 16-18 timmar per dygn". Men jag ska försöka lite på tjejens signaler istället!

• B Elanna

Tack för era stöttande ord!

Det är lite värre än vanligt just nu på avlastningsfronten. Svägerskan har låst in sig och pluggar inför tenta, farmorn är sjuk, mina föräldrar är bortresta. Sambon är sjuk just nu och har mycket på jobbet, men han tog iallafall förra natten och ska även ta den här natten. Jag ska precis gå och lägga mig på soffan och stoppa in öronpropparna! Skööööööönt!
    Synd bara att man bor litet...jag vaknade i natt iallafall när de var uppe och stökade, men jag slapp ju gå upp iallafall!

Sen en fråga också. Jag lånade boken på biblioteket och blev tvungen att lämna tillbaka den (det var kö på boken). Vad säger Pantley om "lovey"? Ska man bara ha snutte när det är dags att sova för natten, eller kan man ha den på tupplurar under dagen också?

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution