• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • B Elanna

Reva: Vet du om denna fas kan börja redan vid 7 månaders ålder? Min son är kinkig mest hela dagarna nu och idag sov han bara en tupplur på en timme!! Jag begriper inte hur han har kunnat hålla ögonen öppna ikväll!

Sömnvanorna blir liksom sämre snarare än bättre just nu....*suckar* Inatt var jag nog upp en gång i timmen. Till slut kapitulerade jag och orkade inte försöka mig på nån removal plan utan jag stoppade bara in nappen i munnen och kraschade i säng igen.

• Datanissan

Haenger med haer. Min Thor aer 3.5 maanader och vi foersoeker succesivt vaenja honom av med att sova mellan oss. Det var mysigt inledningsvis men paa sistone saa har han varit saa aktiv i sina aktiva faser att han vaecker mig och sig sjaelv genom att slaenga sig fram och tillbaka i saengen. Saa nu koer jag GRP samt flyttar oever honom naer han sover djupt foer att vi baada faa naagra timmar ifred. Sedan sover vi tillsammans efter att han vaknar foersta gaangen. Jag laegger honom runt 20 och han vaknar foersta gaangen ngn gaang mellan 2 och 4, daer efter vid 6 och 7.30-8 foer att vakna upp foer dagen vid 9-9.30. Daeremot sover han endast korta stunder paa dagen saa just nu jobbar vi mest med att till en rutin paa dagarna.

Just nu aer vi i stugan daer vi tyvaerr inte har ett separat rum daer Thor kan sova lket innebaer att vi stoer honom mer. Trots dett har han sovit paa soffan mellan oss framfoer TVn fraan 19-tiden. Vaknade vid 10 foerbloejbyte samt amning. Nu sover han soett igen i vaar saeng men jag ska foersoeka flytta oever honom till hans egen saeng innan jag gaar och laegger mig (kl aer snart 23.30 haer).

Kul att foelja hur det gaar foer er. Har inte laest faerdigt boken aen men ska boerja logga soemnen haer paa FL i min dagbok saa fort som moejligt foer att faa lite oeversikt. Ha det goett allihopa!

• vicky7

reva: ja något måste ju bearbetas...för att vakna efter 20 min är ju inte bra...jag vet ej riktigt vad man ska göra...på bvc uppför de sig som att det är normalt när de är så små...men det tror inte jag...han är 3 mån så att stoppa in nappen själv går tyvärr inte än...

• Sandra H

Hej på er!

Syster negativ: Tänkte på en sak som Pantley skrev i boken då jag läste ditt inlägg. Då barnen håller på att lära sig någon ny sak, typ att vända sig, så kan de vakna mer under nätterna för att liksom öva. Dessutom gör ju barnen utvecklingssprång, (har du läst "Att upptäcka världen"?) under vilka barnen blir otroligt klängiga och i behov av närhet. Låter som att ni kanske går igenom något sådant just nu.

Sotardotter: Tänkte även på en sak då jag läst ditt inlägg. Det går inte bättre om du tar upp och vaggar i famnen då det är så mycket skrik och oro?

har idag gjort vår andra 10-dagars utvärdering. Och vissa saker är bättre, andra inte. Jag känner att det är bra det vi gör, men att det kommer att ta sin tid att få de där långa sköna nätterna som vi längtar efter... Jag kör heller inte stenhårt med GRP, utan sätter hennes sömn i första rummet. Att hon överhuvudet taget somnar liksom!

Men hon har sovit mellan oss hela tden, och kanske är det dags att flytta henne mer konsekvent till egen säng nu. Kan ju vara så att våra framsteg inte kan komma om vi hela tiden väcker henne?!

Hej så länge! Sandra

• Wynja

B Elanna - Ja det är nog mycket möjligt. "kring" 8 månader ska den perioden infalla.

vicky7 - Som Pantley skriver i boken så är sömnsvårigheter såpass vanligt att man tillochmed slutat kalla dem för problem utan istälelt nämna det som vad osm är normalt. Visst är det normalt som ditt bvc säger men det betyder ju varken att det är hälsosamt eller att det måste vara så! Läser du boken föresten?

• Wynja

Välkommen datanissan! Vi är nog många här som inte läst ut boken än.

• Wynja

Ni som läser "...toddlers.." Nämner hon GRP i den? Jag kan inte hitta det. Eller där jag är nu i boken så handlar det om nattvaknanden och vad man kan göra åt dem, men inte så specifikt. Dvs typ "gör situationerna "nattvak" och "läggning" så lik varandra som möjligt genom att ta bort och tiollföra vissa saker"... men sen då?! Jag vill ta bort nappen!!!

• Mia1975

Mitt inlägg försvann!

Nåja, det var en hel del klagande över att vi hade en superstrulig natt. Vi som tyckte att vi började få lite ordning. Men senaste tre nätterna har varit allt mer struliga. I natt fick vi knappt sova något. Särskilt inte vi föräldrar. Dottern samlade nog till slut ihop till ca 10 timmar, med massor av vakentid emellan...

Förhoppningsvis är det någorlunda snabbt övergående. Hon verkar ha lite feber och äter dåligt. Kanske har hon ont i halsen eller så är det tanden som är på väg ut. Vi hoppas att det ska hjälpa lite grand med alvedonsuppen hon fick innan sänggång. Jag och maken orkar nämligen inte särskilt många fler nätter som igår, vi fick kanske ca 4-5 timmar vardera, uppstyckat. Måste försöka komma i säng snart så att vi kan sova lite längre i sträck vardera.

• Doktorinnan

Hej!
    FÖr ett tag sen skrev jag ju att vi skulle göra en nysatsning, och sen blev Ebba sjuk... nu har det visat sig att hon hade öroninflammation (trots att hon inte gallskrek som de säger att de "ska" göra). Så kanske har sömnproblemen haft nåt med det att göra? I alla fall på senare tiden... Hon har i alla fall börjat med antibiotika, och jag tycker mig märka en viss förbättring *peppar peppar* igår fick jag henne tex att sova två långa pass på dagen *glad*. Vi får väl se hur det går

• Sandra H

doktorinnan - jag håller mina tummar!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution