• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • October

Läggdags på kvällen går bra tycker jag men problemen kommer under natten. Vissa nätter är man så trött att man nästan kräks och det är så lätt att kapitulera då. Vid fyra-tiden på morgon så vaknar han med 5-10 min mellanrum, det verkar hela tiden som om jag får honom att sova vidare och vara lugn (med napp) men inte... Då blir det lätt att han åker över till vår säng från spjälsängen och då sover han bättre, jag orkar i alla fall bättre med att söva honom där. Han är 5 månader och äter inget på natten. Hur gör ni andra. Funkar det med GRP med nappen under hela natten för er? Jag kanske inte ska vara så otålig, har hållt på lite mer än 2 veckor.

• Kryztina

Hej!
    Sållar mig till skocken nu när vi ÄNTLIGEN, efter 1 1/2 månad, fått boken. Det har bara varit en massa strul med beställningen och leveransen så jag tänkte ett tag att det kanske inte var meningen att vi skulle använda oss av NCSS.
    Ska väl presentera mig för dem som inte vet vem jag är:
    Jag är 29 år gammal, bor med min sambo och min son Wilmer som är 6 månader gammal. Varannan vecka har vi även min sambos barn 7 och 9 år gamla boende hos oss. Wilmer sov ganska bra de första 3 månaderna av sitt liv, men har under de senaste 3 månaderna sovit dåligt på nätterna. Vissa nätter vaknar han 1 gång i timmen. Man känner sig ganska sliten om man säger så.... Han sover inte så mycket på dagarna heller, eller han sover 1 gång på förmiddagen och 1 gång på eftermiddagen men det blir ofta inga längre stunder då han är lättväckt. Jag tror att han är ständigt övertrött även om han inte verkar särskilt trött. Han somnar enbart genom amning eller genom att bli buren. Om vi är ute somnar han i vagnen. Jag skulle önska att han kunde somna utan amning/att bli buren/att ligga i vagnen.
    Nu ska jag lägga mig och börja läsa boken.... om jag orkar hålla upp ögonen .

• vicky7

jag undrar en sak....enligt boken ska man lägga bebisen när den visar trötthet....men man ska också ha tupplursrutiner?...hur går det ihop?...har kollat på min kille nu och försökt se ett mönster men icke...jo förresten han orkar vara uppe ca 1 -1,5 tim i stöten...sen sover han ca 45 min ibland längre....om han sover längre på en tupplur så rubbas ju schemat...samma sak om han blir trött innan tupplurstiden...

ett ex idag...min lille sov 1 tim ....vaknade...skulle äta...gav ers +amma...efter det gnugga han ögon och var matt...bara i säng igen ....(så nu är ju dagsrutinen helt annorlunda)...hur gör man då....han är 3,5 mån....

• Wynja

Doktorinnan - Loke har aldrig skrikigt av öroninflammation men haft det väldigt många ggr. Det enda man har märkt på har varit sömnstörningar. Så nu kan ni nog bara gå åt bättre tider! Höj huvudänden på sängen för inflamationen gör MYCKET ondare när man ligegr ned. Ibland kan man nästan ha dem sittandes och sova.

• Mia1975

Vicky7:
    Han är så liten än. Vi hade heller inte några rutiner att tala om vid den åldern. Det är sova när de är trötta och äta när de är hungriga som gäller i den åldern. Däremot är det nog ingen dum idé att försöka införa kvällsläggningsrutiner. Dagen är dock svår att "strukturera upp" än på ett tag.

Jag börjar fundera på om det var lite för tidigt för bara två dagtupplurar för min tjej som är 8 månader. Hon verkar vilja sova lite tätare på dagen, åtminstone de senaste dagarna. Ska försöka förekomma henne någorlunda imorgon. Så kanske hon inter hinner bli övertrött utan hinner vila ordentligt under dagen.

• Wynja

Jag tänker också att när man är så liten så är det bara att lära sig att vara uppmärksam på signalerna men kanske väl svårt att få ett chema att passa en sådan liten en.

• Mammatilltretroll

Vi ska börja föra log nu och jag undrar:

Om alla nätter skiljer sig åt så mycket bör man då föra sleep log fler dagar för att se var problemet ligger?

som inatt - då sov hon hela natten nästan..
    Och igår natt vaknade hon 8 ggr...

Svårt att veta då var problemet ligger tycker jag... Fundersam

*~Mejas Mamma~*
  • Kryztina

Clara- undrar samma sak... det är lika här, vissa nätter är "ok" med några få uppvaknadenen men lika många är jättetuffa med kanske 6-7 uppvaknanden per natt....

• Kajsa Bajsa

Hello!
    Håller på att läsa boken nu, men inte hunnit så långt, den funkar bra som sömnmedel till mig i allafall...
    Tänkte försöka hänga här och se hur det går för er andra!

Vi har problem med ständiga uppvaknanden under kvällar och nätter, har dottern i sängen och ammar ständigt. Vill att hon ska sova längre på dagarna samt hela nätter i egen spjälsäng och inte snutta sig till sömns....så det var mina mål!
    Fortsättning följer!
    Undrar samma sak som Kryz och Clara! Alla dagar är olika hos oss!

• Skusan

Hej hej!
    Jag är ny här, har beställt Elisabeth Pentley's bok och har den i brevlådan på måndag skulle jag tro. Min tjej är 3 veckor idag, och jag vill tidigt börja införa ett sovmönster som sen ska vara hennes fasta vana så att säga... Nu sover hon mer än halva natten vid min sida med ett bröst i munnen, men min förhoppning är att hon ska sova i egen säng med nattamning vid nåt tillfälle. Kommer dyka rakt in i boken när den kommer på måndag!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution