• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • isseq

Just det glömde.. söver honom dagtid antingen i vagnen, där somnar han garanterat jämt, eller som vi gör på kvällarna. Lägger mig brevid honom i sängen, då somnar han också .

• Sandra H

isseq- Välkommen hit! Klart du ska hänga på här!
    Och, ja, Pantley skriver om hur man kan få dem att somna om i egen säng, det sker liksom i olika steg.
    Att få dem att sova hela natten är liksom målet med hela metoden, som jag har förstått det. Så jag tror du skulle få ut mycket av att läsa boken!

Lycka till! /Sandra

• Magica deHex

Jag är också nu här. Har köpt och läst boken, men liksom inte kommit till skott ännu. Skrev ner sovrutiner i går och insåg endel frustrerande saker. Dels så sover sonen antagligen med sina 8månader a lldeles för kort stund mitt på dagarna. Max 1 + 1 timme :( Plus att vi har alldelses för skakiga och inkonsekventa sov-och läggningsrutiner på kvällen. Nu skall jag försöka ta tagi det ordenligt. Men första kvällen verkar inte lovande alls:(( Klockan är över åtta och jag har förskt få honom och sova sedan klockan 18:( Men, han visar inte en tillstymmelse till att vara trött. Snarare tvärtom. Han måste vara övertrött för han är bokstavligen skitpigg. Helt vansinnig... Tror att det härstammar från at hans em-lur blev lite sen. Vi vaknade inte förrän klockan halv fem.
    Nåja, ny dag imorgon och nya tag! Det är 9 dagar kvar till utvärdering.

• Mia1975

Hej!

Kul att höra att det är fler som ansluter sig och fler som har framgångar. Vi har nog blivit lite bortskämda av framgångarna för det var superjobbigt under påsken då vi var borta och det blev strul med sömnen. Verkar som om tösen inte alls kan sova i samma rum som oss längre nu när hon sovit i eget rum i snart två månader. Hon sov jätteoroligt! Till slut fick vi ställa ut henne i hallen utanför gästrummet där vi sov.

Hon sov dock rätt så hyggligt igen igår när vi kom hem. Har varit lite sjå ikväll, men vet inte om det berodde på att vi lade henne tidigare än nödvändigt. Hon verkade så trött när vi var ute på en promenad med vagnen efter middagen.

Sovproblemen i helgen har dock fått oss tänka om angående semesterplanerna. Vi hade tänkt bila runt i Sverige och bo på hotell. Men det känns lite off med tanke på hur dåligt hon sover i samma rum som oss. Får bli hyra stuga på ett ställe att utgå ifrån istället och se till att hon kan ha en egen liten skrubb åtminstone...

• Magica deHex

Har tagit mig i kragen och börjat försöka ha lite mer fokus på sovstudner på dagen och nattning och så. Och lite ha det betalat sig. SOnen somnade väldigt snaggt (Max en timme efter kvällsgröten) och jag tillskriver detta till att han faktiskt inte för en gång skull sov något efter klockan tre. så han var ordentligt trött antar jag! Men han vaknar fortfarande stup i kvartan när han ligger i sin egen säng. Och ibland är han riktigt riktigt upprörd och då hjälper inget annat än att lyfta upp och kanske tom ge tutte. MEn snart nog måste jag väl försöka hitta lösning på detta med.

• isseq

Ja påsken har då ställt till det en del, för sonen vår vägrar helt enkelt att somna när man är borta. Istället blir han övertrött och jätte ledsen.

I fredags var vi borta en sväng på kvällen, då somnade han tillslut i min famn vid tutten men vaknade kanske efter 30min och var toktrött och ledsen. Slutade med att jag fick gå hem (vi var hos grannen).

I lördags grillade vi hos grannen och åter igen blev han toktrött och ville inte somna borta. Blev så trött att han skrek sig till söms tyvärr , sånt som man avskyr sitt barn ska behöva genomgå. Men efter 30min vaknade han och det gick inte att lugna ner honom så då gick jag hem. Tur att man bor nära sina närmaste vänner . Väl hemma somnade han precis som vanligt, inget knorr, bara mys. Det är märkligt vad viktigt det är för honom att vara hemma....

• systernegativ

Vi har haft fast läggningstid sedan några månader, med små variationer. Isak brukar börja bli trött vid sju, och då får han gå och lägga sig. Ofta sätter jag mig och ammar kvart över sju, och tio i åtta brukar han sova. Isak är såpass liten ännu (7 mån) och jag tycker det är svårt med en riktig sänggåenderitual när jag inte kan PRATA med honom liksom...

Hur ser eran ritual ut? Jag känner att jag behöver tips. Det känns som att man ska hålla det kort, men just nu tror jag att vi har lite för kort.

Som vi har nu så får han på sig ny blöja och pyjamas i badrummet, sen ibland är han inte tillräckligt redo, och då får han vara uppe i pyjamas en stund. Sen säger vi godnatt åt pappa, släcker nån lampa, går in i sovrummet, stänger dörren, drar ner persiennerna tillsammans ("Så blundar fönstret med ena ögat.... och så blundar fönstret med andra ögat".) Sen sätter vi oss i fotöljen, jag drar igång en speldosa i form av en sol, säger att solen går och lägger sig, lägger ner speldosan och börjar amma sprattelungen. Två gånger av tio somnar han sådär lagom så jag kan lägga ner honom i sängen. Åtta gånger av tio får jag söva honom i famnen med kramar och klapp i rumpan.... Lägga ner i sängen och söva där fungerar inte, då varvar han bara upp. Tror att jag skulle behöva göra en tydligare ritual.... Det blir lite snabbt nu, tror inte Isak hinner fatta att han ska sova innan jag börjar amma.....

• Kvirre

Igår startade vi äntligen NCSS. Vi började med kvällsrutin. Så här ser den ut: Gröt, bad, pyjamas, borsta tänderna, läsa/mysa i stora sängen, amma, somna mha Ergo el att vi ligger bredvid i stora sängen. Det blev lite sent eftersom vi rest och hans eftermiddagssömn blev sen, men annars gick det bra.

• Kvirre

Magica deHex: Härligt att ni hade lite framgångar med en gång.

isseq: Skönt ändå att han är så trygg hemma att somnar gott även om det har varit bökigt när ni varit iväg.

• Sandra H

Systernegativ: Vår rutin är först tvättning mm i badrum, ny blöja och pyjamas och sånt.

Sedan går vi in i sovrummet, där det år dämpad belysning och sätter på sovmusiken (Stefan Nissons filmmusik - underbar att somna till!)

Efter det sätter vi oss i vår säng och läser en bok tillsammans. Jag läser fast hon kanske inte förstår, ibland pratar jag till bilderna, men det blir en skön, lugn stund tillsammans som faktiskt får henne ner i varv.

Sen antingen ammar jag henne, eller lägger mig bredvid henne. Och så somnar hon!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution