• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • jojjo113

Reva -- Tack för ditt svar!
    Jag kommer då låta dagssömnen vara tills vidare i alla fall..
    Ja det var skönt att det var någon mer med barn som är lite äldra, man känner sig lite ensam med sina problem

Har du haft problem med att han vaknat på nätterna mycket? Eller har det varit annat som stört?

• Mamin

Ang detta med att amma ofta på natten. Jag har testat Pantleys metod och Clara blir fly förbannad Nu funderar jag på om jag ska lägga av att amma helt för att få sova, fast inget säger att det blir bättre då.. Då kommer nästa fråga, ska jag bara lägga av och låta henne skrika.. Fy jag blir ledsen bara jag tänker tanken men ändå så vet jag inte hur länge jag orkar detta faktiskt.. Jag trivs med att amma men jag vill ju sova också.. Snälla kan ni ge en astrött mamma lite tips ?

• City

Vår son har vaggats, ammats, vagnats till sömns för natten och den procesen har tagit, 90-120 minuter. Därefter har han under 9 timmar vaknat 3-6 ggr.

I slutet av januari åkte vi till Thailand i 4 v. och under den resan har läggningen gått på 5-15 minuter , endast med lite gnäll. Läggningen har skett på 2 sätt, antingen genom att han rullats i sanden på väg mot restaurangen, eller mellan oss 2 i sängen. Ofta somnade han genom att ligga tätt intill utan någon aktivitet från oss. Om han någon gång haft problem att somna har vi sjungit en speciell låt. Vid några tillfällen vände han oss bara ryggen för att sova en eftermiddagsnap. På natten sov han c:a 5 timmar i sträck, mot normalt 2-3 timmar. Vi stirrade på varandra och undrade vad som hänt! Vår teori är att han i början av resan slutade han självmant att amma och började med napp, samt att vi 3 levde i samma rum dygnet runt, vilket skapade trygghet.

Nu har vi varit hemma i 1 vecka och läggningen går som en dans, först bada, sen fullkornsgröt och därefter bums i säng och han somnar på 5 minuter, bara genom att en av oss ligger brevid, inte tättintill dock för han vill ha eget utrymme. Så vad kan jag rekommendera? Gör en resa?

Men! Här hemma sover han däremot inte 5 timmar i sträck längre, han vaknar c:a 5 ggr per natt och vill ha sin napp och somnar snabbt om igen. Vet nu inte vad jag kan göra för att han ska hela natten. Någon som kan ge tips?

• Doktorinnan

City: rullade ni honom i sanden - blev han inte sur när han fick grus i blöjan !!?? *trist humor*

• Doktorinnan

.... förresten så har vi tyvärr samma problem, så jag kan inte komma med några tips Hoppas det löser sig för er...

• Mia1975

City:
    Det har blivit mycket bättre sedan vi började träna vår dotter på att sova utan napp. Nu kan hon somna om själv när hon vaknar till. Däremot vaknar hon och är hungrig på natten. Vi har kört en variant på GRP. Hon gillade dock inte att man tog nappen och höll hakan, så vi gick ganska snabbt över till att vagga henne i famnen utan napp. Funkar rätt så bra bara man försöker tajma läggningen.

Senaste 2-3 dygnen har det dock varit lite struligare. Tror att hon ska få nya tänder. Hon har varit extra gnällig och verkar vara öm i munnen, dessutom är hon mkt konstig i magen. Så förhoppningsvis är det ganska snabbt övergående.

Hon har ätit lite sämre nu när hon ska få tänder. Men det hoppas jag ska bli bättre också när tänderna kommit fram...

• Wynja

jojjo - Ja vi har haft problem med att han vaknat många ggr på natten jämt. MEn jag har inte ansett det som ett problem då allt anant flytit på felfritt. För ett tag seda så började dock ALLTING krångla. Han ville inte lägga sig, fick svår separationsångest, inte bara vaknar på natten utan är jätte ledsen då han vaknar, kan inte låta sig själv sova på dagen osv. Kom i samband med våran separation antar jag.

Nu däremot är han inte ledsen när han ska sova men har fortfarande separationsångest, vaknar på natten och har svårt att sova på dagen (inte på dagis).

Din pojk..vaknar han och är ledsen på natten? Loke vaknar som alla barn gör men hittar inte nappen och blir då ledsen. Fasst nu kanske det sker två-tre ggr istället för 6-8ggr.

• jojjo113

Reva -- Jo han är ledsen när han vaknar. Annars hade inte jag heller sett det som ett problem direkt. Barn vaknar ju. Ibland vaknar han bara två till tre gånger per natt (men sover väldigt oroligt fram mot morgontimmarna) och det är ju en bra natt.. Men ibland vaknar han flera gånger i timmen hela natten, så varken han eller vi får någon sömn alls. Däremot så somnar han om ganska fort, han blir aldrig klarvaken och inte vill sova alls..

• vicky7

Hej!

Jag har precis köpt pantley boken för att min son som nu är 3 månader har börjat krångla så mycket på nätterna. Han somnar(eller vi vagnar han till sömns för han kan inte somna själv) vid 19. Sen sover han 2-3 tim. Därefter är natten ett evigt springande. han vaknar med 20 min mellanrum. Någon enstaka gång sover han 1 tim. Vad sa man göra. Vad beror det på? Han är ju inte hungrig varje gång. Han har napp men det har han haft tidigare också så det kan väl inte vara problemet??

Han är oftast ledsen när han vaknar. Det är någon enstaka gång runt 0430 på natten som han ligger vaken och bara smågnäller, men annars gråter han jämt när han vaknar. Vad beror det på??? Beror det på att han är trött bara? Eller?

Jag tycker att jag redan gör mycket av det hon skriver. Men har tänkt på en sak. Hon skriver att barn vid 3 mån ska sova 5-6 tim på dagen ca 3ggr och att de ska klara vara vakna ca 2 tim. Min lille klarar 1 tim innan han blir gnällig så han sover många fler ggr än vad hon skriver. Sen vaknar han oftast efter 45 min och får sövas om. Han är nu beroende av att man vagnar honom till sömns. Hur bryter man detta?

Oj detta blev mycket och lite rörigt. Hoppas ni fattar ärndå och kan hjälpa mig!

Kram Vicky

• October

Jag gör också så gott jag kan efter denna metod men problemet ligger nu vid nattvaknandena. Han skriker inte (har aldrig låtit det gå så långt) men sparkar på täcket och suttar på händerna och buffar runt. Får han nappen igen så somnar han direkt, men att hålla på så var timme är som ni flesta vet, JOBBIGT!
    Skönt att veta att man inte är ensam.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution