• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • rafmagn

Hej!
    Är det någon som har provat NCSS for toddlers? Min tjej är 10 mån, så det känns mer aktuellt än boken om bebisar. Visserligen ammas hon fortfarande till sömns. Tar författaren up det även för större barn?

• Bara Sarah

Är det någon här som fått in bra rutiner att söva sina barn p dagarna med hjälp av ncss? jag har läst ca halva boken men tycker inte jag fick riktigt bra råd om just hur man hjälper dem att sova om dagen. min son är 3 månader och krånglar jättemcycket vid dagssömn! jag vet att jag inte ska ha rutiner och så på honom ännu men jag vill ändå kunna hjälpa honom på traven!

• MamaKarin

rafmagn:Visst kan du testa NCSS, 10 månader är inte för sent. Jag tror att författarens son var 12 månader när hon satte igång.

• mind

Läste i en Vi Föräldrar tidning om författaren till denna metod.
    Tyckte det verkade intressant..

Nån som provat denna metod, och hur har ni gjort?

*nyfiken trött mamma*

• lave

Bara Sarah: Jag försöker ta det lugnt med honom efter han ätit och märker jag att han är trött efter en måltid så brukar jag ga med honom liggandes på siddan mot mig så när han somnat lägger jag han försiktigt i sängen. Fungerar inte det så ammar jag i vår säng så somnar han så buntar jag upp runtom honom då brukar han sova som bäst. Vet inte om det är enligt Pantley har ännu itne läst boken men det fungerar bra för mig

• Sandra H

mind: Jag tycker att det är svårt att i korthet berätta om metoden. Men vi har fått ut väldigt mycket av att läsa boken. Tycker Pantley har många bra tankar om sömn och i boken finns många olika sorters lösningar, beroende vad för slags barn man har och vilka problem man har. Det är ingen snabblösning, mer en långsiktig plan.

För oss är den största förändringen kvällarna. Nu sover vår tjej kl 18.30 och vi får hela kvällarna för oss själva. Innan somnade hon då vi gick och la oss vid 22-23...

Även dagvilorna ser annorlunda ut nu. Längre sovpass och hon sover djupare och bättre känns det som.

På nätterna är det en del uppvak fortfarande. Men, jag kör på och hoppas kunna få bukt med det oxå så småningom! :)

• systernegativ

Och vi verkar ha fått ett genomslag på dagsovningen!

Mån: 45min + 30min + 30min +1h 20min (totalt: 3h 5min)
    Tis: 1h 40min + 25min + 30min + 1h (totalt: 3h 35min)
    Ons: 2h 15min + 2h 25min (totalt: 4h 40min)

Jag har börjat med att söva honom i vagnen dagtid och konsekvent vagna om honom när han vaknar och gråter. Jag passar honom efter 30 minuter, för det är då han brukar vakna, och somnar han bara då på en gång så kan han som ni ser få till riktigt hyfsade sovpass! Jag är så himla glad just nu! Lyckades söva om honom i sängen nu för en stund sedan utan att ta upp honom! Jag buffade honom till sömns i famnen och lade ner honom i sängen och nu lyckades jag söva om honom genom att lägga honom på mage och bara buffa i rumpan när han vaknade efter 30 minuter. Och nu verkar han ha gått ned i djupsömn

• Sandra H

Systernegativ: Låter inte särskilt negativ i mina öron... ;) Vad kul att hör om era framsetg! Grattis!

Igår kväll var vi på kalas och var jätteslarviga med G´s tider... fy, fy! Somnade närmare 12 på natten...Men, ibland blir det nog så. Hoppas inte vi har brutit alla goda rutiner nu.

Just nu ligger sambon och vilar med G, för först gången, och det är helt tyst innifrån sovrummet så jag tror han har fått henne att sova - hurra!! :)) Med sovmusiken på, i vår säng och ligga berdvid, verkar vara ett framgångsrikt recept.

Hur går det för er andra?

• isseq

Har hittat denna fantastiska tråd och kommer försöka hänga med här, om det är ok .

Har inte läst boken men funderar starkt på att beställa den. Vill inte låta min son somna utmattad pga att han gråtit sig till söms så därför kör vi det som fungerar för oss, vet inte om det är enligt Pantley metoden.
    Cirka tider:
    7:30 vaknar han
    10:00 promenad (har 2 hundar) sover då i vagnen 1½-2h
    12:00 lunch
    13:30 sover 30min-1h
    15:30 sover 20-30min
    16:00 middag
    18:00 baddax
    19:00 sovtime

Somnar brevid mig eller pappsen i vår säng med napp. Har jobbat med att han inte ska somna vid tutten. Fungerar jätte bra nu, fast dock med napp. Inget skrik, bara mys.

Lyfter över honom till hans säng som är i vårt rum. Sover 1:a passet mellan 4-5h men sedan kan han inte somna om i sin säng, då knorras det. Tillslut lyfter jag över honom till vår säng och där vaknar han mellan 1-3ggr för mat/närhet/snutta.

TIPS? Hur får man dom att somna om i sin säng och på sikt sova hela natten utan mat? Säger hon ngt om det?

Långt inlägg... sorry....

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution