• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Mia1975

En otroligt bra sovdag. Lilla tösabiten har sovit 1 t 40 min på fm och 1 t 10 min på em. Detta utan att vakna något. Hoppas vi kan fortsätta med detta. Då är jag snart helt nöjd med situationen.

Detta är mer än jag någonsin förväntade mig innan jag köpte boken. Jag antar att det kommer att gå i perioder fortsättningsvis med och en del raseras ju vid sjukdom och så. Men har man bara kommit igång så är det mkt enklare att komma tillbaka när det strulat en tid.

• B Elanna

En förträfflig natt för tre nätter sen. Sonen sov för första gången i sitt liv hela natten typ. 20.00 - 04.00. Ammade 04 och sen somnade han om till 07.00. Jag höll på att smälla av!?

Jag vågade mig på en gnutta hopp om att sovsituationen ÄNTLIGEN hade löst sig för oss.

Men den fantastiska natten fick jag betala för... De senaste två dagarna har det varit tillbaka till ruta ett, dvs. han har vaknat en gång i timmen. Jag har kapitulerat båda nätterna och efter typ tre nattuppvak stoppade jag bara in nappen och gick och la mig igen.

VILL JU BARA SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVA. Förstår inte varför det svänger så kraftigt fram och tillbaka nu då?

• Sandra H

Hallå!

Lirre: Välkommen hit! Lite svårt att berätta vad metoden går ut lite kort ycker jag, men läs gärna i trådstarten, där står en del. Men sedan tror jag manmåste läsa boken för att kunna göra ett riktigt försök med metoden.

Mia1975- GRATTIS!!! Jättekul att höra.

B Elanna - Jag förstår vad du menar. G´s nätter är förvisso ganska sig lika (vaknar typ varannan timme) men däremot dagarna är SÅ olika! Vissa dagar sover hon korta små pass om 20-30 minuter ungefär, andra dagar, som idag sover hon 2 tim på fm och 1½ timme på em!! Och delsvis beror det ju på vad vi gör och var vi är - men inte alltid. Man vill ju förstå vad det beror på.
    Låter som du haft riktigt tuffa nätter - skickar ver en styrkekram!!

I kväll hände något spännande här hemma. G hade ammat och i vanliga fall brukar hon somna så - inte i kväll. Så jag tog upp henne och vaggade lite - men hon stretade emot och visade tydligt att hon INTE tänkte sova Jag var då beredd att gå upp med henne (hade varit i sovrummet över en timme då). Men, bara för att prova la jag henne i hennes säng - och ser hur hon lägger sig till rätta på kudden och somnar!!!!!!!!!!!!!!!!? Ja, kanske detta bara var en engångsgrej - men vem vet?

• Lirre

Sandra H: Tack så mycket!! Jag har beställt boken o får den väl nästa vecka!
    LÄÄÄÄÄÄÄÄGTAR!!

~Stolt Mamma till Agnes 14/1-06~
  • Barbablond

Nu äntligen känns det som om det börjar hända saker! Sedan ett par kvällar är det pappan som lägger lillkillen, han får lite mjölk i soffan innan tandborstning i stället för vid sänggåendet som tidigare. Det var lite protester första dagen men igår somnade han utan något gråt eller nånting. Iofs vaknade han flera gånger i natt, men inte så många som vanligt och han somnade lätt om utan mjölk flera av gångerna. Hoppas verkligen att det kommer att funka nu!! *håller tummarna*

• Mia1975

Hurra! Hon har sovit en lång fm-vila idag med. Håller alla tummar jag har för att vi är på rätt väg med dagsovningnen nu.

Tipsen i boken har när jag tänker på det gett oss några specifika saker som vi anammat och som funkat för oss.

* variationer och upp-och-nedgångar i sömnmönstret förekommer. Dvs det är inte kört om man har en dålig natt eller flera. Det går rätt så bra att komma tillbaka. T ex. är lillan sjuk så sover hon sämre och man får lov att gå tillbaka lite i utvecklingen. Men sedan är det upptill oss att se till att gå tillbaka till rutinerna när hon frisknat till.

* stör inte i onödan! Vi har tidigare varit snabba att gå in stoppa om plocka upp och vagg mm vid minsta pip. Nu lyssnar vi utanför dörren. Om tjejen klarar av att somna om själv så är det ju bättre än att vi kommer in och stör henne. Men vi låter henne aldrig ligga och vara ledsen någon längre stund. Lite knystande och klagande en halvminut kan vara ok. Men vi vill inte att hon ska ligga och gråta.

* GRP - i vårt fall lära flickan sova utan napp har varit i mycket avgörande. Det har varit nyckeln till att hon blivit så duktig på att somna om. Det är vi helt överens om. Men vi har inte tagit bort nappen på dagen, eftersom det känns som om den fortfarande behövs då och den är en liten del i dagsovningsrutinen.

Det är vad vi kommit på att vi tagit lärdom av från boken. Mycket har handlat om att skapa ett eget lugn kring sovandet. Inte jaga upp sig över att hon inte somnar exakt samma tid eller om hon har ätit en hel vällingflaska innan eller inte. När vi är lugnare blir hon också lugnare.

• Prozac

vicky7--> Kanske det har me nån utvecklingsperiod åxå att göra? Vår lilla donna var lite ombytlig för ett tag sen..Från att ha varit hur simpel som helst att lägga så fick hon skrikattacker å så..Men det lugnade sig mer eller mindre av sig själv..Försökte väl hyfsat hålla rutinerna ändå, även om tiderna blev lite annorlunda..
    Svårt att veta ibland vad saker å ting beror på, men det e skönt tycker jag att läsa om andra som har kids i samma ålder..De brukar följa varann rätt bra faktiskt!

Vad är det för bok ni läser som är bra? Den kanske man skulle haft?
    Har inte vart å läst på den här tråden så mycke, men gillar konceptet att inte låta de ligga å gråta själva iallafall!

• tinanilsson

Måste bara fråga- Finns boken att köpa med svensk text? Hittar bara på engelska...
    Skulle väldigt gärna vilja köpa boken omg isf...

• jojjo113

tinanilsson-- Den finns än sålänge bara med engelsk text.. Men den är väldigt lätt att förstå även om man inte läser på engelska så ofta..

• Kryztina

tinanilsson- den finns bara på engelska. men den ÄR lätt att läsa ändå.. jag är relativt kass på engelska men jag förstår ändå utan att behöva anstränga mig.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution