• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Missisola
    Vicky: 8,5 månader...
    Vi håller på med boken så eg. har vi nog omedvetet gjort lite justeringar kring nattningen och hennes mattider...
    EbbaBebban 4-ever
  • Sandra H

vicky 7 - jag tycker oxå det är svårt att veta om hon gråter i sömnen eller inte. några gånger har jag inte hunnit fram för att lyfta upp henne innan hon lagt sig på andra sidan och sovit vidare, men deg var bara tur. hade jag bara hunnit hade jag plockat upp henne och trott att hon vaknat!

men kanske är det så, att om inte gråten av sig själv slutar efter en stund, så är de vakna?! och då gör amn väl bara som vanligt? så tänker jag i alla fall.

nena25- ja, det är samma skiva som B Elanna som jag har av stefan nilsson oxå. bör finnas uder "filmmusik" på affären.

vi har det fortfarande knökigt på nätterna - och även dagtid nu!! men, skam den som ger sig! eller?

• Sotardotter

Jag vet inte vad jag gör för fel! Det känns som att jag har missat något... Så här var det igår: Det tog mig ungefär en halvtimme att få lillkillen att somna (detta trots mat, bad och lite mys). Han låg och smågrät och jag hyssjade och slog lite i baken. Sedan somnade han och sov gott till ungefär kl 23. Då vaknade han och låg och skrek i tre timmar! Detta trots att jag låg bredvid, precis som vid läggdags. Och som om det inte var nog så vaknade han igen vid halv fyra och skrek en timme...

Han är nio månader och har just slutat amma. På dagarna sover han ungefär som han ska och är världens gladaste bebis.

Någon som har tips och råd?

• Mia1975

Sotardotter:
    Tänder på G?
    Låter som om det är något görningen, synd att de inte kan berätta vad som är galet
    Tror inte man kan undvika kvällar/nätter som ni hade igår, vilken metod eller vilka tips man än följer! Ibland är det bara förgjort!

Hoppas att det är snart övergående. Man klarar ju någon sådan natt, men blir det många så tryter ju orken...

• systernegativ

Gud förbaskat, jag tror jag blir galen! Inatt har vi haft värsta natten hittils! Isak har legat klistrad vid mitt bröst EXAKT HELA NATTEN! Så fort jag har försökt lösgöra mig det minsta lilla har han VRÅLAT. Vid sextiden höll jag på att gå sönder av frustration, så då fick sambon gå upp med honom. Sen visade det sig att han haft ont i magen (vi har börjat med smakisar)... Stackarn. Idag har han dock kunnat sova på dagen, så nu finns det chans att natten blir bättre.

Jag läser boken nu och funderar på hur vi ska utforma kvällsrutinerna... Ikväll har vi badat, jag och Isak, och efter badet började han gnugga ögonen så då ammade jag honom godnatt trots att klockan bara var kvart över sex. Nu har han sovit sen halv sju ungefär, och vaknat 3 gånger redan - hungrig!

Han är så orolig nu! Det är så mycket rörelse i kroppen! Han har lärt sig snurra runt, och nu vill han bara röra sig åt alla håll och kanter, men han är fortfarande inte så himla duktig. Måste vara frustrerande för honom....! Det verkar vara mycket som händer för honom, och det har väl en stor del i hans nattliga krånglande....

• B Elanna

Här har jag faktiskt de senaste nätterna lyckats få sonen att somna vid 20-snåret och sova för natten efter det. Han har dessa tre nätter eller vad det är inte vaknat upp efter en 30-60min och trott att han haft tupplur... Skönt!

Däremot har han varit hysteriskt gnällig de senaste dagarna istället. Jag tror att det är för att han sover för lite. Idag har han t.ex. sovit 1h på förmiddagen och 1h på eftermiddagen (han är 7 månader), dvs. alldeles för lite! Han har nyligen fått två tänder nertill och kanske är det de som spökar fortfarande, jag vet inte?

Nåväl. Nu när han äntligen lägger sig lite tidigare så får jag väl så smått börja klura ut hur jag ska få honom att sova mer på dagarna och börja ladda för att köra removal plan med nappen på nätterna. Just nu känns det orimligt att jag ska få honom att somna om av sig själv när han i dagsläget somnar om med napp + lätta buffar i rumpan (han ligger på sidan).

• B Elanna

Hmm..precis när jag skrivit klart inlägget vaknar han ju såklart....

Gallskrek i 20 minuter, lät honom ligga i famnen och vyssjade och tröstade. Tror han har ont av tänderna ändå, ingenting var bra, varken sång, napp eller bärande. Sen somnade han igen i ren och skär utmattning....stackarn.

• Sotardotter

Mia75 > Det lilla monstret har sex tänder sedan länge, så den biten har vi nog klarat av. Men jag har läst någonstans att de kan vara lite extra oroliga i den här åldern, jag får hoppas att det bara är det....

• Wynja

Vicky7 - Min bebis är strax under två år. Jag kan ju därför veta att han har mardrömmar och gråter i sömnen för att han ligger kvar i sängen. Annars hade han absolut kommit upp. Nu var det så länge sedan jag hade bebis här hemma så jag är väl inte så bra på att ge sådana råd. Men spontant tänker jag att du kanske skulle införskaffa en nattlampa. En lampa du kan tända utan att störa honom. Med svagt sken, tex blått. Så kan du kanske se om han sover eller inte. Iallafall så kan Loke vägra nappen i sömnen ibland fastän han är ledsen. Jag vet inte hur gammal din son är men jag brukar då lägga nappen i handen på Loke så stoppar han in den själv när han inte känner sig tvingad.
    Jag tänker dock att det måste finans en bakomliggande faktor att bearbeta när han vaknar så mycket som var 20 minut och är ledsen. Han verkar inte gå in i djupsömn alls... Någon?

• Wynja

Sotardotter. Kring 8 månaders ålder tar många bebisar ett stort utvecklingskliv och vad osm är ganska välkänt är att barnen då ofta får separationsångest. Blir mer fäst vid mamma o pappa (eller bara ena föräldern) och mer medveten om att andra vuxna inte inger samma trygghet. Kan värka blyga osv. Till följd komemr också mycket gråt och orolig sömn. Detta är absolut inga expertutlåtanden men jag tänker att...om ni slutat amma jusst samtidigt som denna fas kanske den blivigt stärkt tom. Iallafall så är det rellativt vanligt med sömkrångel i jusst den åldern. Men det är klart att man borde kunna undvika det ändå... har inget särskillt råd jusst nu men ville ialalfall bekräfta vad du skrev om att e kan vara oroliga i den åldern.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution