• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

vårsol - ja det är väl bara att bestämma sig helt enkelt. Ska anstränga mig, tror jag måste sitta upp och amma för att inte somna.

• Linnet76

Vi håller också på med ncss och har kommit en bit påväg. Nattningen i egen säng (som står bredvid min) funkar jätte bra. Nu går det på typ 5 min och oftast är hon väldigt glad och nästan lite förväntansfull inför sänggåendet. Längden på nattsömnen har även blivit bättre. Drygt 11-12 sovtimmar.
    Men just nu kämpar vi också med nattamningen. Har fått ner antalet gånger, men skulle gärna vilja att det blev ännu färre tillfällen. Efter halva natten hamnar hon oftast också i vår säng. Det är i och för sig mysigt, men jag skulle gärna vilja att hon sov bredvid oss i sin egen säng hela natten.
    Att stänga munnen, som Pantley föreslår vid nattmaning, får vi inte riktigt att funka. Jag försöker få henne att släppa ändå innan hon somnar in och ibland med hjälp av napp. Skulle ju vara allra bäst om hon inte behövde nappen heller, men det blir i sådant fall ytterligare ett problem att lösa för oss. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

• Doktorinnan

Jag har inte orkat ta tag i nattamningen alls - men Ebba är ju bara 5 1/2 månad än, så det är ju ingen fara...

Vi kämpar just nu mest med att försöka göra ett schema/en rutin för dagen med fastare tider för middagssovning och för att försöka få till längre sovstunder dagtid! Men det är så himla svårt - både att hitta en rutin som passar in i ens liv, med bvc-besök, mammagrupp, babysim..... (allt på olika tider varje dag såklart) och att få henne att somna och sova mer än 20 min dagtid!

En annan sak som vi pratade om igår och som jag skulle vilja fråga om - lite OT kanske, men handlar ändå om boken - är Pantleys syn på samsovning. Hon menar ju att ingen annan än mamman ska sova bredvid bebisen (inte pappan heller) för det är bara hon som har de reflexer som krävs för att skydda barnet (hon uttrycker sig inte exakt så, men ni fattar kanske vad jag menar). Jag tolkade det som nåt hon måste skriva för att de är så hysteriska i USA och hon inte vill bli stämd... men min man blev orolig när hanläste det och oroar sig nu för att han kan vara en potentiell fara för Ebba i sängen! Hur ser ni andra på det? Har ni hört liknande varningar från andra länder? Hur gör ni (som samsover...)?

• Jessi74

Vi samsover och hon ligger mellan min man och mig. Har gjort så ända sedan hon föddes. Ibland skjuter jag henne nära min man också eftersom jag sover bättre med lite utrymme och han inte har svårt att sova med henne klistrad intill sig (som hon vill). Jag känner mig inte alls orolig. Om min man har druckit alkohol (jag ammar och dricker aldrig) så sover han inte bredvid henne, men det är ju så sällan.

• Lara Croft

Nu sover Alma (i mörkt rum) sen 1 timme och en kvart! Hoppas det inte är en tillfällighet.

• vårsol

Doktorinnan - min man har alltid sovit väldigt rörligt och vi var lite oroliga i början. Men i början sov jag superlätt och vaknade så fort han rörde sig och skällde på honom Efter ett tag lärde han sig att vara uppmärksam i sömnen. Om han druckit sover han på soffan eller madrass.

• Jessi74

Skulle vara vaken vid varje amningstillfälle och avbryta amningen innan hon somnade. Gick ju inte så bra. Första amningen var jag vaken och avbröt samt lyckades lägga ner henne bredvid mig innan hon somnade. Resten av amningarna låg hon bredvid mig och båda somnade. Jag är sååå trött, vad ska man göra?!

• vårsol

jessi du gjorde ju en, eller hur? Nästa natt orkar du två, sen tre osv. Innan du vet ordet av blir det en reflex och du behöver knappt vakna... och sen sover hon nätterna igenom och du slipper vakna alls.

• Lara Croft

Jessi74, jag har det som du, somnar som en stock när lillan snuttar.

När jag lyckas hålla mig vaken går det alldeles utmärkt att lägga tillbaka Alma i sin egen säng, jag märker dock inte att hon vaknar mindre ofta för det. Jag antar att vi får hålla på lite längre innan vi får resultat. Jag tycker att det är svårt att peta av henne innan hon är klar, när jag lyckas vänder hon sig ofta på sidan och verkar redan ha somnat, är det någon som känner igen sig? Ska jag vara lite mer enträgen när jag försöker avbryta henne?

Är det någon som lyckas logga på natten? Vi glömmer det hela tiden.

• doddit

Lara croft - Jag lyckas aldrig avbryta innan han somnar om på natten. Precis som din tjej så vänder han sig om och sover vidare. Tror egentligen att han aldrig riktigt vaknar och somnar om så fort han får bröstet i munnen, möjligtvis håller han sig vaken så länge han måste svälja och det skulle innebära att jag måste avbryta medan han fortfarande äter? Vet inte riktigt hur vi ska göra där. Inatt försökte jag bara få honom att snutta så kort tid som möjligt, iaf första delen av natten för sen orkade jag inte mer...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution