• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • akl

Nu har jag fått boken och har redan läst halva Verkar jättebra!!
    Skall kolla färdigt på TV sedan blir det resten av boken!!!
    Är riktigt inspirerad nu efter att ha tillbringat sista timmen med att natta sonen!!!

• Jessi74

Jag lägger ner försöken att få Isabella att sova mer på dagen i hopp om att hennes nattsömn ska bli bättre. För när vi lyckas med det så är hon vaken någon timme på natten istället och det blir ju ännu väre. Hon kanske bara behöver sova någon timme om dagen? Det kanske inte är brist på dagssömn som gör att hon vaknar mycket på natten.

• vårsol

Jessi74 - Oskar blev mkt lättare att söva för kvällen när jag slutade bråka om att han skulle sova längre på dagarna, så visst kan det vara så att hon sover för mycket. Hur mkt sover hon i förhållande till tabellen i boken? (den som säger ungefär hur mkt barn i olika åldrar ska sova)

• Jessi74

Hon brukar normalt sova ca en halvtimme på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen. Hon har gjort så sedan hon var liten bebis. Ibland kan det bli 45-50 min på förmiddagen men det har alltid varit så olika beroende på vad vi har gjort om dagarna. Promenerar vi eller åker bil blir det mer än om vi är hemma. Hon har ju alltid varit kvällstrött och lagt sig mellan 19-20 på kvällen, nu är det ca 19-19.30.

• vårsol

vilken tid vaknar hon på morgonen? och hur gammal är hon?

• Jessi74

Isabella är 8 månader och hon vaknar oftast mellan halv sju och halv åtta. Det är helt okej tycker jag.

• idalinus

jag vet inte vad vår rutin kallas men den lilla sover middag (hemma de dagar hon inte e på dagis, annars där) och vi bara lägger henne i sängen (med napp) och hon är tyst och nöjd. Ibland trallar hon lite men mestadels hör man henne börja snarka innan man ens hunnit vända ryggen och gå ut från rummet. Lika dant på kvällen när hon ska sova, brukar bli runt 19 tiden ibland en halvtimma senare och ibland lite tidigare.
    Helgerna e vi inte lika hårda på tider. Men aldrig missnöje. Har varit så sedan hon föddes. Är nu 1,5 år.

• vårsol

Jessi enligt pantley ska en niomånaders sova lika mkt som isabella gör på natten plus 2,5-4 timmar på dagen... kanske ni kan testa att hon sover tidigare men mer?

• Tirnanog

Funderar på att börja med NCSS men vet inte hur.. Är kass på engelska så vet inte om det hjälper att läsa boken

• Maggan78

Puh! Nu har jag läst igenom hela tråden! Kan säga att jag är ganska sugen på att köpa boken nu...

Sixten är nyss fyllda 8 månader och sover ganska bra på nätterna. Vi har äntligen lyckats börja med lite rutiner vid nattningen, och nu somnar han vid 21. Sedan äter han välling någon gång mellan 03 och 05. Skulle dock vilja att han somnade lite tidigare. Å andra sidan vaknar han vid 07 och det tycker jag är lämpligt. Vill inte att han vaknar tidigare! Han sover 3*45 min om man inte promenerar eller han står ute och sover, då kan han lätt sova 2 timmar.

Vi kör en blandning av alla olika sorters nattningar, men jag vill att han sover lite längre på nätterna och blir lättare att lägga vid för- och eftermiddagslurer.

Vårsol: vad skönt att det går bättre för er med sömnen!
    Dok: hoppas ni kommer in i rutiner!
    Alla som kämpar med sömnen: lycka till! Må vi alla sova gott i framtiden!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution