• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

Skumpis - Pantley skriver om napp också, men det är väl samma tillvägagångsätt att bli av med den som med bröstet om jag kommer ihåg rätt från boken.

Natten var kaotisk. Det är så svårt att orka vara konsekvent och hon blir sååå ledsen om man tar bort bröstet innan hon sover. Hjälper inte att sätta ett finger på hakan som Pantley skriver. Hon gapar efter bröstet, ibland ger jag napp då bara för att slippa amma om jag ammat länge. Någon som har tips?

• vårsol

Skumpis - Visserligen hoppade jag över de avsnitt som handlade om napp eftersom vi inte använder det men jag tror att man kan köra gentle removal plan med napp också. Det finns iaf avsnitt i boken som handlar om just det, att lära barnet somna utan napp.

• Syster Y

Jag har ännu inte fått boken, men hoppas på att få den idag. Står det något i den om hur man får bukt med en bebis som vaknar en gång i timmen på natten?

• vårsol

Syter Y det är (bland annat) det hela metoden går ut på

• Syster Y

Bra! Jag har som sagt inte läst boken och vet inte så mycket om metoden ännu. Men titeln tilltalade mig.

• Doktorinnan

Grattis vårsol! och trist natt för er jessi74...

Här har det gått ok - i går lyckades jag få henne att sova två riktigt långa pass! Ett genom attt ligga bredvid och ett genom att gå med vagnen (i sjalen blir hon nog för varm, för då sover hon inte mer än 20 min tyvärr)! Hon somnade vid 20-tiden och har sovit rätt ok i natt. Vaknade kanske tre ggr, varav en för att hon var snorig - och då hade h on svårt att somna om, så klart. MEN sen sov hon till efter 7!!!!!

• Karin Knas

Vårsol: Härligt med sånn lång natt! Hoppas för er skull att det håller i sig!!!!!

Å apropå min fundering tidigare: nu var det ju ingen brutal övergivningsmetod jag gav mig in på. Minns att hon skrek och bråkade och gnydde värre om jag stod och vaggade på sängen, buffade, strök mm. Vilket ledde till att ofta jag provade att ta henne i famnen och humpa runt... Och ge bröstet igen - och hon blev bara mer förbannad och förtvivlad.. Det var efter många sånna vändor som jag gav upp och gick iväg för att samla kraft och för att inte bli arg och förtvivlad.. Hon var alltså van att ligga i sin säng innan och ibland funkade det att vagga sängen eller hålla en hand mot hennes ansikte eller så... Men det var undantag...
    Förstod senare att hon blev störd av mina försök att hjälpa helt enkelt... Kunde inte varva ner och komma till ro. Kan ju vara tänkvärt att det faktiskt finns sånna barn. Jag missade helt klart hennes signaler i min tro att hon skulle bli otrygg om jag inte fanns i hennes närhet hela tiden.... (glad att jag inte provade Anna Wahlgrens multistimulansmetod )
    Har ju fattat det som att Pantley ändå förespråkar en lyhördhet inför barnet, och det var nog det jag funderade över, om hon tar något exempel om att vissa barn faktiskt kan bli störda av att man "håller på" för mycket....?! Men hon kanske mer just fokuserar på att man får utgå ifrån hur det är och långsamt förändra till det man vill komma till?!?! Inte så mycket på hur det i sin tur kan vara - för det är ju så individuellt..?!
    Antar att om Pantleys bok hade funnits då hade jag nog säkert fått mycket hjälp!

Inget av mina barn har annars haft för vana att somna vid bröstet efter det att dom varit kring 2 månader... Som att dom blivit för utåtriktade och nyfikna på saker som händer runtomkring... Det har kunnat vara problematiskt. Just när Lydia, nu 6 mån, inte ville somna i famnen och inte vid bröstet men var uppenbart trött samtidigt som jag skulle lägga Majken 2,5 år, det har varit jobbigt.... jag är oftast ensam med båda på kvällarna för sambon jobbar kvällskift. Det har varit besvärligt. Hade då önskat många gånger att lydia kunde somna i min famn. Som det varit har jag inte räckt till. Alltid är det någon av dom som ylar över nått. Men i går visade Majken en ny förmåga: hon kunde vänta med gonattsagan tills Lydia hade somnat.
    Det var en revolution i min värld...

Nu är jag nyfiken på hur Pantleys råd kanske kan få bort nattmålen, till att börja med måste man ju vakna när man matar.. Har fattat det som att det kan vara det svåra !
    Bok skall införskaffas!

• Skumpis

Nu ligger V och sover och kommer vakna om exakt... låt se... 9 minuter Så nu ska jag in till honom och vara berdd med nappen så han får sovit en stund till

• Skumpis

Karin Knas - Här är en bebis till som gärna blir störd av att jag håller på för mycket med honom. Vet inte hur många gånger jag blivit förvånad av att han somnat så fort jag lagt honom ner medan han har kinkat och vridit sig i famnen på mig. Men det är inte alltid det hjälper heller.

• Karin Knas

Grattis även DOK! Låter som en förbättring helt klart!
    Jo, det kan vara lite knepigt att få till sömnen på dagarna. Lydia sover bäst när hon får sova ostört i sin egen säng på dagarna... sjal, vagn, bil innebär ju ofta störningar eller förändringar på vägen... Promenerar man riiiktigt länge kan hon nog bli utsövd, men samtidigt vet man ju inte hur länge hon hade sovit om man inte hade stannat vagnen, gått hem eller så...
    Klurigt...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution