• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Bambiniz

Hej!

Har hittat hit och har precis beställt boken.

Har en dotter på 5 månader. Här har vi problem med dag och nattsömnen. Somnar aldrig själv utan ammas eller vyssas till sömns.

På dagarna när vi är hemma sover hon i 30 min pass, om vi gå ut (varje dag vid lunch) sover hon dock 2-3 timmar.

På nätterna vaknar hon 4-5 ggr hon är inte alltid hungrig utan snuttar gärna... har på senare tid fått svårt att få henne att somna om igen.

Har läst tråden och lääängtar tills boken kommer! Återkommer då Hoppas era framsteg fortsätter

• vårsol

Nu har vi hållt på i tre veckor och känner att vi i stort sett är i mål. Visst, det är lite fin justeringar kvar, men nu har vi en hållbar situation. *så glad* Det som jag tror gett största resultatet är att vi låtit sonens sömn vara prio ett hela tiden, varje nap, varje kväll. Vi har avstått från ganska mycket under tiden men åååå vad värt det där är nu!!

• Mia1975

Hej!

Har köpt boken och börjat läsa. Måste hitta en lämplig dag att logga. Men tyvärr har dottern blivit lite krasslig. Har haft feber och diarrée. Vaknar fortfarande av oro i magen och bajs i blöjan vid 4-5 tiden och vi får ränna av och an till skötbordet. Inte helt perfekt timing att börja med sovrutiner.

Har en tanke ändå att kanske börja lite smått med att försöka förlänga sovtiderna på dagen. Hon är också en 30-minuters bebis. Vaknar som en klocka efter 30 minuters tupplur på dagarna. Kanske kan börja med lite sovrutiner på dagarna i alla fall även om hon inte är helt kry...

• Doktorinnan

Vårsol: grattis Upplever du att du kan vara lite mer flexibel med vad ni gör nu när ni fått det att funka? Man tänker ju att det är värt att offra några veckors aktiviteter kanske, men på nåt sätt måste man ju få in en rutin som funkar i vardagen också på sikt!

• vårsol

Doktorinnan - på kvällen prioriterar jag fortfarande sömnen först. Men dagtid kan jag styra hans sömn lite så att det passar våra aktiviteter. Som imorgon när vi ska till öppna förskolan på eftermiddagen. Han sover vanligtvis middag klockan nio och klockan halv två. Imorgon försöker jag skjuta upp första napen så mkt det går (vilket inte är så värst mkt för han är trött om förmiddagarna) och sen åker vi till öppna förskolan som öppnar klockan ett och stannar där till ungefär halv tre. Då går vi därifrån och han får sova i vagnen på vägen hem. Vissa dagar kan man även tidigarelägga sömnen något om det passar aktiviteterna bättre. Ett stort plus är att han äntligen börjat kunna sova i vagnen och då är det ju mycket lättare att vara iväg än förut då han bara somnade av amning och knappt det.

• Doktorinnan

Vårsol: vad bra att ni har fått det att funka med vagnen!

Vårt problem är lite den totala avsaknaden av rutiner! Jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra åt det På kvällarna funkar det ok - vi kör nattningsrutinen och oftast somnar hon ungefär kl 19 (+- 30 min). Men på dagtid!? Om jag ska låta Ebbas sömn styra helt kan jag inte planera in någonting, någonsin.... jag har nämligen ingen aning från dag till dag när hon vill sova! Oftast vaknar hon kring 6, men ibland sover hon enda till 8, ibland visar hon tydliga trötthetstecken kring 8.30 (om hon varit uppe sen 6) och har sin första nap då, och sedan vid 12.30 - 13.30 sin andra. Men tex idag var hon inte ett dugg trött runt 8.30- 9.30... försökte söva henne ändå, men det var ju helt omöjligt. Istället blev hon trött runt 10.30, somnade och sov (med mig bredvid) till strax innan 12 - ja, och då är det ju inte så lätt att få henne att somna igen vid 12.30! Kl 14.30 ungefär visade hon lite trötthetstendenser igen, men sov bara ca 45 min i vagnen.

När på dan ska jag boka in bvc, tvättstugan eller annat jag måste göra? Hon kan ju vilja sova närsomhelst?? För att inte tala om allt jag skulle _vilja_ göra Men det är väl bara att glömma tills jag fått sömnen att funka...

• vårsol

Doktorinnan - sådär hade vi också förut och jag gjorde så att jag höll honom vaken till en viss tidpunkt och då var han toktrött och lätt att lägga (vi hade ju problem med att lägga honom dagtid). Sen väckte jag honom om morgnarna så att han vaknade samma tid varje dag. Då blir det lättare att planera in naparna också.

• Kottan81

Har följt tråden lite, funderar på att läsa boken, men kör lite egen metod så länge En fundering till Vårsol hur du lyckats få sonen att sova i vagnen? (Om han inte kunnat det förut förstås?) Jag har fått dagsömnen att funka bra i sin säng och i sjalen (där dock bara ca 30 min) men skulle gärna vilja kunna ta vagnen ibland... Har det gått automatiskt när andra rutiner börjat funka eller har du gjort något särskilt?

• vårsol

Kottan - vi köpte en ny vagn När han blev ett år så tyckte jag att det kändes okej att ha honom framåtvänd och då köpte vi en sulky (scooter) och den verkar väldigt bekväm för honom plus att han gillar att åka framåt. Innan har han i stort sett vägrat att åka vagn alls. Däremot somnade han ganska så lätt i bärsjal om han var trött, så det är kanske ett alternativ om du vill vara flexibel men ditt barn inte vill sova i vagn?

• vårsol

Oj... såg nu att du hade en sjal. Så går det när man läser slarvigt Oskar sover bara ca 30 minuter i vagnen också.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution