• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

Inatt vaknade Isabella bara två gånger MEN den andra gången hon vaknade var hon vaken i två timmar.... Vet inte vilket som är värst... Kanske berodde på att hon sov typ tre timmar under dagen igår?! Hur kan ett grundläggande behov som sömn vara sååå svårt?!?!

• Skutt10

Doktorinnan: mitt livs styrs mycket av hur och när lillan sover. Kan inte planera in något när hon måste sova, struntar man i det blir det bara trött och gnälligt och det man planerat blir ändå inte inte särskilt lyckat. Brukar boka aktiviteter vi de tider så hon oftast har sovit, vilket känns väldigt begränsande.

Läste boken i höstas och har lagt till kvällsrutin och en gosenalle som hon tycker mycket om nu, men den hjälper henne inte att sova dock. Försöker varje kväll få henne att somna tidigare men slutar oftast med att hon somnar ca 22.00. Har provat GRP lite till och från beroende på tänder (fått 6 st, är 10 månader nu och de har kommit sen hon var 6 månader), förkylning och hur trött jag varit. Det som hänt är att hon accepterar att jag tar bort bröstet eller släpper själv och vänder sig om och somnar/sover vidare. Några gånger var hon vaken ca 5 minuter innan hon somnade. Rullande runt lite och gnällde lite, men var inte ledsen. Inget av detta har lett till att hon vaknat färre gånger eller somnar utan bröstet helt. Att logga skulle jag aldrig orka! Lillan sover bara ca 10 timmar per natt och måste göra så lite som möjligt för att kunna somna om.

Vad gäller dagssömnen är det långpromenad med vagnen 1-2 timmar som gäller eller amma i sängen och bevaka henne så att jag snabbt kan snutta på så hon somnar om. Känner mig lite som en slav för hennes sömn, men har valt att göra så här för det är enda sättet att hon blir utsövd. För tillfället får hon snutta så mycket hon vill för hon är förkyld och äter dåligt.

Har funderat på att prova vagna henne på natten, men nu är hon så stor att hon lätt kan ramla ur vagnen så det är nog ingen bra idé. Annars kan pappa få henne att sova i vagnen inomhus på dagen. Vad tror ni, är det en bra idé? Vara vaken kanske och kolla henne.

• vårsol

Doktorinnan - ja, jag tycker också att det känns jobbigt med dagssömnen. Men nu har jag gjort så att han får sova i vagnen istället om jag vill iväg just då han ska sova.

• akl

Har fortfarande inte fått boken, men fick ett mail i fredags att den var postad och bör vara här på måndag

Dok
    Gabriel sover alltid i sin vagn på dagarna, oavsett om vi är hemma eller borta. Därmed spelar det ingen roll för honom var vi är, han kan följa sina sovrutiner ändå. Sedan tycker jag även att det är lättare att "förlänga" dagssömnen genom att dra vagnen just då som han är på väg att vakna till och på så sätt få honom att sova liiiite längre. Till slut så sov han 1½-2 timmar utan att jag behövde dra. Ett litet tips bara, om det kanske kan funka för er.

Gabriel har somnat utan tutte nu i 4 dagar i följd men vaknar ofta ledsen redan efter en timme. Det räcker oftast med att lägga sig brevid och buffa lite i rumpan så somnar han om, men varför vaknar han?! Hm, kanske kan jag få lite tips bara den där boken kunde komma snart.... ?!

Go´natt och hoppas ni får den natt ni hoppas på !

• Doktorinnan

akl: hoppas boken kommer snart... men visst har du väl läst någon väldigt välskriven och litterärt magnifik sammanfattning av den? *harkel*

Testade faktiskt tricket med vagnen och vinteroverallen idag! Tog på henne overallen (fast lämnade den öppen), la henne i vagnen och gungade lite... och hon somnade faktiskt och sov medans vi åt lunch, sen var det ju bara att knäppa overallen, dra på mössa och åkpåse och gå ut Över förväntan alltså...

• akl

Dok
    Vad roligt att det funkade
    Jo, jag har läst en jättebra sammanfattning någonstans... om jag bara kom ihåg var ?!?! !

• Jessi74

Jag tycker att det börjar gå lite lättare att avbryta amningen och lägga ner henne i sängen utan att hon sover på natten. Men fortf vaknar hon ca 3 ggr/natt. Hon sover max fyra timmar i streck.

• vårsol

Jessi74 - jag tror att hon börjar sova längre pass snart men att det kanske tar lite tid. Ett steg i taget kanske?

Själva har vi haft en jobbig kväll och natt men jag tror att det kan bero på att han blev lite överstimulerad och att det bara var en engångsföreteelse.

• sukkubus

Idag var det vårsol ute
    Och imorgon hoppas jag min bok kommer!

• Jessi74

vårsol - ja man kan ju hoppas att längre sovpass kommer snart. Idag har hon sovit två och en halv timme i streck i vagnen och en halvtimme på förmiddagen. Hoppas det inte blev FÖR mycket sömn så hon är pigg inatt. Annars var det ju bra att hon sov så mycket på dagen.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution