• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Kottan81

vårsol: Ok, ny vagn Provade faktiskt att gå ut med vagnen i sittläge när Smilla nyligen hade vaknat och var på gott humör häromdagen (hunden behövde rastas) och det gick bra runt kvarteret (typ 10 minuter) hon till och med "pratade" litegranna. Kanske har jag kört fel taktik tidigare när jag gått ut med vagnen när hon är supertrött... Hon är ju lite liten för att sitta längre stunder kanske, får prova mig fram med små turer. Kanske accepterar hon att somna när hon accepterat vagnen. Sjal är oumbärlig men det är svårt att vara ute och sen gå in, hon vaknar alltid direkt då hur försiktigt jag än klär av mig, nåt med temperaturen och ljuden tror jag.

• Jessi74

vårsol - jag tror inte att Isabella behöver så mycket mer sömn. Jag tror inte att det är där problemet ligger egentligen. Jag fortsätter nog med GRP på nätterna och gör inga ytterligare förändringar och ser hur det går. Jag tycker att det har blivit bättre. Inatt sov hon till halv ett från halv åtta och vaknade sedan kl fyra. Hon ville gå upp halv sju. Men att bara vakna två ggr på natten känns som ett stort framsteg!

• Killer

Hur mycket ska en snart 7-månaders bebis sova enligt boken?

Blir sugen på boken efter att ha följt tråden... här är dagrutinerna ok, bara hon får sova i vagnen, annars går det inte...

• Mia1975

Killer: Enligt Pantley så behöver 6 månaders 14-15 timmar per dygn varav ca 10-11 på natten och 3-4 på dagen, en 9 månaders 14 timmar varav ca 11-12 på natten och 2 ½-4 på dagen.

Här är en länk till hemsidan där bl.a. tupplurar dagtid avhandlas...
    www.pantley.com/elizabeth/content/qanda/naptime.htm

• Tirnanog

Clara sover 12-13 timmar på natten (avbruten sömn, vaknar flera ggr o äter) och ca 1 på dan. Hon är 6 mån. Alldeles tokiga sömntider då?

• Skumpis

Vilgot är 6 månader och sover ca 12 timmar på natten. En napploppning och en amning under de här timmarna. På dagarna sover han 3x30 minuter. För kort tid tycker jag. Hade gärna också sluppit napploppningen vid 2-tiden.

• vårsol

Måste få berätta om hur bra det går för oss! Jag är så GLAD!!! I natt somnade Oskar klockan sju, vaknade för amning och ny blöja klockan elva och sov sen, utan uppehåll ända till klockan sex på morgonen. *lycka*

Vi har hållt på i drygt tre veckor nu.

• Jessi74

vårsol - vad kul! Det är så härligt att läsa att det funkar för andra! Det går bra här också tycker jag. Isabella vaknar två ggr/natt de senaste nätterna och det är ju stor skillnad mot 4-5 ggr som det var förut!

• Doktorinnan

Grattis Vårsol!

Här går det sådär... får ingen ordning på tupplurarna.... Hon sover iofs bättre på natten (vaknar kanske 3 ggr mot 10!) MEN i morse vaknade hon 04.30 och tyckte på fullaste allvar att det var morgon "early to bed" ska ju inte betyda "early to rise" enligt pantley... *hmmmmm*

• vårsol

Doktorinnan - det betyder "early to rise" här med. Fast inte sååå tidigt. Oskar går upp halv sex-sex numera. Först tyckte vi att det var asjobbigt, nu har vi insett att det faktiskt leder till att hela familjen får mer tid tillsammans, pappa hinner umgås med oss en rejäl stund innan jobbet också.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution