• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Doktorinnan

Lilla My och Vårsol: det är precis vårt stora problem också! Ebba vill inte sova på dagarna, vilket resulterar i övertrötthet, gnäll och svårt att sova på natten... Hoppas verkligen på att jag ska hitta en lösning!

• vårsol

Doktorinnan - sover hon om du ligger bredvid? Isåfall kanske det kan vara ett alternativ under en övergångsperiod? Pantley skriver ju att ju bättre de sover på dagen, desto bättre sover de på natten och ju bättre de sover på natten desto bättre sover de på dagen.

• Doktorinnan

Vårsol: precis! Jag tror verkligen på den teorin... Har fösökt ligga bredvid, och det funkar ibland... Hon somnar lättare, men vaknar tyvärr om jag rör mig lite.

• vårsol

Sådär var det för oss förut men sedan vi införde en viss rutin innan han ska sova middag så har det fungerat bättre. Rutinen är nedvarvande och numera vet han precis vad som gäller när jag sätter på just den musiken. Visst vaknar han ibland men det går att söva om nu, det gjorde det inte förut.

• Doktorinnan

Vårsol: hmmm... det är nog vårt stora problem - avsaknad av rutiner! Ska försöka hitta på nåt bra... Sover er alltid middag på samma tid? Hur gammal är han?

• bea85

hallå skulle någon kunna berätta snabbt va denna metod går ut på? bara i stora darag det vill säga

• Lara Croft

Hej!

Vi har så smått börjat med NCSS och först koncentrerat oss på att få rutinerna i ordning.

Alma, är 9 månader.

Det som inte funkar bra ännu är att hon sover för lite på dagarna, vanligen 2 gånger 40 min bara. Är det någon som har lyckats förlänga dagssömnstunderna så är vi tacksamma för tips. Hon vaknar ett antal gånger under natten, ibland vill hon amma, ibland vara i famnen och ibland bara klappas om lite.

Hon vill inte sova i samma säng utan vill tillbaka till sin säng när hon har ammats eller gosat lite. Jag är lite kluven till om jag tycker att det är bra eller dåligt egentligen... jag tycker att det är så mysigt att ha henne hos mig.

Det som funkar bra för oss hitills är: Hon vaknar ungefär samma tid varje morgon, ca 7.30, vill sova igen runt 10 och sedan vid 15 tiden. Vi startar hennes läggningsrutin runt 18 och hon sover oftast kl 19. Det är lätt att få henne att somna på kvällen.

Det som känns lite jobbigt är att vi har ändrat massa saker i våra rutiner och visst funkar det bra men Alma vaknar ändå fler gånger per natt.

• akl

Måste beställa boken, verkar ju hur bra som helst !

*lägger tråden i favoriterna*

• akl

Följdfråga.... var kan man köpa boken? Måste man beställa från nätet eller finns den i fackhandeln?

• Doktorinnan

akl: jag köpte min på adlibris tror jag, men jag vet inte om den går att få tag på i någon välsorterad bokhandel också!? Brukar ju vara smidigt att beställa via nätet annars, tycker jag!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution