• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • doddit

Ok, nu har jag läst det som finns på Pantleys hemsida och kommit fram till detta:

Han måste lägga sig tidigare. 22-24 är alldeles för sent även om det är rätt skönt för mamma och pappa att få sova till 11

Vi ska införa en tydligare nattningsrutin vid samma tid varje kväll som kommer att se ut:
    Blöjbyte, pyjamas, tandborstning, lugnt mys/lek och sedan amma och somna i tyst och mörkt rum.

Vi kör med gentle removal plan på kvällarna för att få honom att somna själv och senare även på natten för att få bort amningen där.

Vi ska vara nogrannare med att han ska sova middag ordentligt eftersom bra dagssömn=bra nattsömn=bra dagssömn osv

Vad tror ni?

Nån som förstod greppet om hakan i GRP? Ska man hålla ihop munnen eller?
    "Try to very gently hold his mouth closed with your finger under his chin, or apply pressure to his chin, just under his lip, at the same time rocking or swaying with him."

Har ni kört GRP?

• sukkubus

vårsol - Jag känner mig också säkrare på engelska.
    Då tar jag och köper den nu. Sonen är bara 2,5 månad och jag hade väntat lite om jag visste att den kom på svenska snart.
    Får läsa vidare i tråden för recensioner och kritik, så länge

• vårsol

bea 85 - kopierar mig själv från föregående sida "i boken berättar hon om hur bebisars sömn fungerar och sen ger hon tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Utan att det ska behöva vara ledset under tiden. Man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen. Längre upp på sidan ser du hur vi har gjort hos oss. "

Doktorinnan - ja, sedan vi började med ncss har han sovit middag vid samma tider varje dag. Han blir ett år på onsdag.

Lara Croft - vi har lyckats förlänga middagslurerna. Har skrivit om det tidigare i tråden.

doddit - jag håller inte på hakan eftersom han tror att mina fingrar är bröstet och då börjar han söka. Era rutiner ser ganska lika ut våra. En grej som vi kom på efter några dagar är att det inte funkar så bra att rummet är mörkt när vi går in dit. Så vi tänder ljuset, leker med sovkatten och _sen_ släcker. Det har gjort _stor_ skillnad.

• Pallas

doddit: Fingret under hakan fungerade inte för oss, det gjorde bara Viktor förbannad, så vi hoppade över det.

• N i n n i e

Hoppas det funkar för er tjejer! Vi försökte med NCSS i över 2 månader (för kort tid???) utan resultat... Blev till slut ohållbart med 10 nattamningar och långa ledsna vakenpass i min famn på natten... Vi gick över till AWs Sova-hela-natten-kur och det funkade sååååå bra! Ingen gråt om natten längre! Nu sover hon nästan alltid hela natten. Somnar nöjd och glad SJÄLV och vaknar som en solstråla! Rekommenderar varmt, men hoppas att NCSS funkar för er!

• Pallas

Tänkte lägga ut svaren jag fick när jag mailade och frådade om svensk översättning av boken:

Från Elizabeth Pantley:
    "Hi Anne,
    Thank you very much for your note and your kind words. Because there are so
    many parents like you, we have done translations into Spanish, Chinese,
    Slovenian, Korean, Russian, Indonesian, French, Polish, Arabic and
    Portuguese! And we'll soon be adding Danish, Japanese and Lithuanian! So far
    no Swedish, but that's always possible in the future. I've sent your message
    along to my publisher - perhaps with letters like yours we will convince a
    Swedish publisher to take on the book.
    Sending you some very special Hugs,
    Elizabeth

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
    Elizabeth Pantley, Author"

Från Siri Aronsen, ansvarig för danska översättningen:
    "Dear Anne,

I will have the danish edition of the book ready soon to be published
    in DK in danish.
    Will this help?

I have also considered to get the swedish rights. I have to do some
    more research before I do this.

You are welcome to contact me:

Forlaget Aronsen
    Rubikonvej 5
    2300 Copenhagen S

tel. + 45 26539605

All the best,

Siri Aronsen"

• bea85

okej tackar för svar. såg att det inte finns på svenska så det blir nog inget för oss e as dålig på engelska lycka till alla som håller på

• Jessi74

Vi har inte problem med insomnandet på kvällen, det funkar bra och hon somnar själv i sin säng, men hon vaknar ju flera ggr/natt och vill amma. Det är ju så lätt att bara låta henne snutta och sen somnar vi båda två snart. HUR ska jag orka vara vaken och se till att hon inte somnar med bröstet i munnen?! Har ni några tips på hur ni gjorde? Kanske hjälper att sätta sig upp, men hur orkar man det? Jag är verkligen trött och slut just nu...

• vårsol

Jessi74 - vi har exakt samma problem... jag gjorde så att jag helt enkelt bestämde mig för att jag _måste_ vakna till. Visst, det blir mindre sömn för mig just nu, men i förlängningen kommer det att innebära _mer_ sömn för mig och därför orkar jag. Fast ibland somnar jag ifrån ändå...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution