• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

En något bättre natt men fortfarande lite stökig. Kan tänder på G påverka sömnen? Jag ammade i famnen halv tolv, halv ett och halv fem. Körde GRP men jag tycker det är svårt för hon blir så ledsen när jag tar bort bröstet. Efter några gånger funkade det iaf någorlunda, men ibland ger jag napp så att jag får lägga mig... Kl fem var hon jättepigg och levde runt så då fick hon ligga bredvid mig och jag ammade tills hon somnade.

• Lara Croft

Hej! Lillan är jätteförkyld så det är si och så med nattfriden just nu även om vi kämpar på med rutinerna. Igår sov hon riktigt, riktigt bra på dagen och i natt var det lite bättre trots hosta och snor i massor. Hon verkar helt tillfreds med att komma till mig och amma och sen tillbaka till sin egen säng. Enda problemet nu är att det blir för många nattamningar. Vi kämpar på med GRP och hoppas på resultat snart.

• sukkubus

Aha har fått svar på saker utan att fråga.
    Tvekade om min son var för liten för metoder men det behövde jag inte alltså.
    Han är snart 3 månader, somnar och sover nästan uteslutande på eller emot min kropp.
    Bökigt för båda, han får avbruten sömn hela tiden för att jag inte kan sitta still nästan hela dygnet.
    Sjal är bra men han är en riktig svettis. Skulle vilja att han kunde sova dagssömnen i sängen ibland.
    Han har förvisso ont i magen/gaser och vaknar av det också. Sover han hos mig går det över och han somnar om.

Nåja, jag beställde boken för några dagar sedan. Hur får man tid att läsa? Jag kommer somna.

• Lara Croft

Två amningar bara i natt, annars sov hon sött mellan 19 och 07.30. Nu sover hon sin förmiddagslur, det börjar faktiskt bli mycket bättre!

• vårsol

Oskar har sovit bra inatt med men dagssömnen är åt h*****. Fick rådet av min mamma att inte bekymra mig så mkt över hans sömn utan istället låta honom vakna efter 30 minuter om han gör det och så får han gå upp då... ja, jag ska testa ett tag för det stressar mig så mkt att passa sovtider och försöka söva om honom hela tiden.

• mammamamma

Vårsol: Låter som att det blir stressande för dig med dagssömnen just nu. Att hålla på och passa sovtider och hålla sig hemma. Kanke ska du fokusera på nattsömnen och låta dagssömnen vara ett tag? Du verkar ju göra ett jättebra jobb med nätterna. Var stolt över det. Jag tror att det kan bli väl mycket på en gång att ta itu med både dagar och nättter (när båda strular). Vad tror du?

Själv har jag inte börjat sömnlogga än. Och nu har vi haft några riktigt bra nätter så då känns det inte lika motiverat... Och sen när man har helvetesnätter så är man för trött för att orka. Ja ja vi får väl se.

• Jessi74

Det är en sak som jag inte riktigt fått kläm på. Ska man skriva anteckningar varje dag och natt över naps och nattsömn? Jag måste det, för hur ska man annars komma ihåg och kunna utvärdera var 10:e dag? Men jag läste någonstans i boken att "det är ingen idé att skriva ner oftare än var 10:e dag". Hur gör ni?

• vårsol

mammamamma - ja, det låter vettigt det du skriver. Jag ska nog göra så. Idag har han inte sovit allt mycket på dagen men ändå var han ovanligt lätt att lägga på kvällen. Han kanske inte behöver så mkt dagssömn som jag tror?

Jessi74 - jag fattade det som att man inte ska kolla hur det varit under 10-dagar utan att man ska ha en som man skrev för 10 dagar sen och jämföra med den man skrev idag. För att kunna se framstegen på så vis.

• Jessi74

vårsol - Okej, då fattar jag. Så man skriver bara ner var 10:e dag alltså? Men det varierar ju så jättemycket för oss, så har man otur är det en dålig natt om 10 dagar.

• Doktorinnan

Puh, här är det också upp&ner... det är ju så himla svårt att få i hop det här med rutiner! Dagsömnen blir verkligen lite hur som - ibland lyckas jag få till en lång tupplur (1-1,5 h) genom att ligga bredvid, eller gå med vagnen. Men det blir olika tider varje dag, och oftast måste vi i väg någonstans och så är hela rytmen sabbad... suuuuuck! Man vill ju så gärna följa hennes mönster, och respektera hennes tider och behov - men samtidigt vill man ju inte behöva tacka nej till allt och aldrig mer gå ut. Det är så svårt att veta i förväg hur det kommer bli från dag till dag så det är nästan omöjligt att boka in bvc, tandläkartid, fikor mm så att det passar! Hur får ni andra dagsrutinerna att gå i hop????

Nattsömnen har varit ok - hon har vaknat och gnällt några ggr, men hon är rätt gnällig på kvällarna (och lite på dagarna) också, så jag misstänker att det är något "fel" - antingen nån förkylning på g eller kanske tom tänderna?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution