• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Doktorinnan

Lara Croft: jag skriver på ett block som ligger i sängen (i mörkret) - väldigt lustigt sen när man ska försöka tyda sina kråkor på morgonen

I går lyckades vi få Ebba i säng lite tidigare än vanligt - men då vaknade hon kl fem och tyckte att det var morgon... Pantley menar ju att det inte ska bli så - och det är väl svårt att säga med så knapp erfarenhet - men hur har ni andra upplevt det? sover de lika länge på morgonen även om de kommer tidigare isäng?

• Lara Croft

Doktorinnan, ja det är just det, det ser ut som om jag har ritat ett fågelbo på morgonen

Inatt lovar jag att peta av skruttan varje gång samt att rita fågelbo, f'låt logga som jag ska. Håll tummarna är ni söta!

• Pallas

HAhaha, det var roligt med fågelboanteckningarna

Lycka till, jag håller också på med en variant. Jag är inte så hardcore och ganska inkonsekvent eftersom jag är ensam och inte har någon avlastning.

• vårsol

Jag orkar inte skriva loggar... då måste man ju vakna! Men jag skriver ändå en sammanfattning var tionde dag för att se framstegen.

• Karin Knas

Haha, hej!

Jag har inte läst boken men kan intelåta bli att ändå snappa upp en del här och kolla vad ni har för er!
    Nyfiken ju!

Jag har två barn, ett som håller mig vaken emellanåt på nätterna och ett som sover bra en vill gå upp och "koka gröt" vid 6-tiden!
    När M (nu 2,5 år) var 9-10 månader hade jag toklessnat på att amma henne på nätterna. Det var just det att vi var lite nervösa inför detta, vad om hon var hungrig - hon var ju ändå van - vi kunde ju bara ana hennes vrede ...'
    Planen var följande: jag skulle sova på soffan - barnafadern skulle erbjuda närhet.
    Första natten passerade utan ett ... pip !!
    Att tänka på - jag tror att det också kan stärka pappans förhållande till barnet att fåfinnas till på det viset!
    Man kanske inte måste följa Pantley slaviskt?!?! Det funkade för oss i alla fall.

Sedan dess har hon heller inte ammat eller ätit på nätterna. Under några veckor fortsatte hon att vakna och ville krypa upp i ens famn och då fick hon sova bredvid sin far för att inte frestas... Kort senare sov hon hela nätterna.
    (sen flyttade vi när hon var knappt 1,5 år och då blev det lite rubbat igen - men nu sover hon bra igen!)

Med henne var det så intressant också att jag testade så många sätt att få henne att somna in och först när jag var less nån gång och gick iväg så insåg jag snabbt att hon inte kunde komma till ro om jag var i närheten. Hon ylade första gången jag gick, men när jag sen kom tilbaka direkt och stoppade om henne igen och gick igen så var hon lugn och somnade. Inte uppgiven utan bara INTE distraherad. Jag tycker själv att 5 mm inte är nått för mig - men det här som hände oss var långt ifrån.
    Jag hade i min jakt efter att vara närvarande och ge henne trygghet suttit där bredvid henne som regel, eller vaggat henne etc. Och ville ju inte lämna henne för då skulel det ju bli som 5mm - gud förbjude!
    Men efter detta lärde jag mig sen att se när hon var lagom trött så somnade hon själv bara jag lämnade henne i fred!!

(jag skrev också "loggar" - dygnets alla mat och sovtider nedpräntades under en vecka - allt för att visa bvc hur otroligt kaotiskt allt var... Å så hittade vi lösningen själva ändå!)

När hon väl kunde somna bättre blev nätterna lugnare också - hon åt inte lika mycket och vaknade inte och var social mitt i natten mm...

Nämner Pantley nått om nått liknande ..? Att barnet kanske är för socialt och kan behöva få vara i fred...? (jag har tänkt att jag SKA läsa boken, men kan inte låta bli att blanda mig i i alla fall..)

Med Lydia är det så att hon vaknar och är bajsnödig vid 4 varje natt. Det är vårt knepigaste dilemma. Hon har ALLTID bajsat den tiden. Ända sen första natten på bb. Hur programmera om det liksom !??!?!
    Å DET är jobbigt!
    Annars ser det ut som flera beskrivit. Somnar bra själv. Vaknar några gånger och vill snutta. Jag ammar med henne bredvid mig i sängen och sover vidare bara... Har ammat sittande några gånger (och huttrande - vi har ju svaalt i sovrummet!) men oftast blir hon störd när jag lägger ner henne i hennes säng igen - och så är böket i full gång.
    Ofta funkar det en gång eller två på natten - men tillslut hamnar hon hos oss i alla fall och då känns det som att vi ändå sover bättre - tills hon ska bajsa !

Är det ett ovanligt dilemma eller har nån varit med om liknande?

(jaha, å det här blev låångt som vanligt! sorry!)

• vårsol

Karin Knas - jag känner inte igen det du beskriver från ncss. Där handlar det snarare om att man långsamt, steg för steg, ändrar på insomningssättet. Tex om man ammar till sömns men vill att barnet ska somna själv i sängen, så gör man det i små små steg så att barnet långsamt hinner vänja sig vid den nya situationen.

• vårsol

Tänkte bara berätta att Oskar sovit nästan åtta timmar i sträck i natt!!! (vi har hållt på i två veckor nu)

• akl

Vårsol
    Vad roligt att han sovit så länge inatt !

Jag hoppas min bok kommer idag!!! Har ju ändå börjat lite smått med det jag vet och det har faktiskt blivit bättring (kan ju vara slumpen, med jag har svårt att tro på den )
    Förändringarna vi gjort är att inte låta honom somna med bröstet i munnen och det har funkat. Och då har det även dröjt längre innan han vaknar sin första gång på natten. Och istället för att erbjuda bröstet med en gång på natten (för omsomning) har jag strykit över ryggen och buffat lätt i rumpan. Har funkat kanon hittills. Inatt ammade jag bara en gång (brukar vara 4-5 ggr/natt).

Så nu vill jag att boken skall komma så jag får läsa på ordentligt och lära mig mer!!!!

Hoppas ni andra haft en bra natt ni med!!!

• Skumpis

Vad säger "the book" om napp på natten? Helst vill man ju slippa ploppa napp också. Inte bara slippa amma. Vilgot brukar vakna 1-3 ggr per natt men brukar somna om när jag ger honom nappen. Han är 6 månader.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution