• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Anonym
    Anonym (Sluta gnäll!) skrev 2012-06-08 17:31:06 följande:
    Du är gammal nog att klara dig själv, tycker inte ett dugg synd om dig det är faktiskt inte föräldrars ansvar! sluta gnäll
    Är det du mamma som skriver? Låter som en röst från "beyond the grave"
  • Neelah
    Du är gammal nog att klara dig själv, tycker inte ett dugg synd om dig det är faktiskt inte föräldrars ansvar! sluta gnäll
    Jag brukar försöka vara trevlig i forumet, men det där var ta mig tusan dagens dummaste inlägg! Om föräldrarna tillsammans med sin dotter planerar en studentfest så är det väl självklart att dottern ser fram emot den och blir ledsen och besviken när hon blir tvingad att ringa alla gäster och säga att den är inställd. Hon har ju fixat allt annat själv.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • KimPossible
    Klart det är föräldrarnas ansvar! Inte att vräka på hur mycket som helst, men att se till att vara delaktiga i sitt barns student efter förmåga och på det sätt de kan. Man har ansvar för sina barn även efter de fyllt 18, så länge de går kvar i skolan. VIlket de alltså gör när de tar studenten.

Ts föräldrar (och många andra verkar det som Rynkar på näsan) verkar skita totalt i henne, och istället lägga pengar och kraft bara på sig själva. Det är riktigt, riktigt dåligt.

Antar att ni som tycker Ts ska "sluta gnälla" inte heller kommer att vara delaktiga i era barns student då? Ni skiter i om barnet går ut skolan eller inte, om barnet mår dåligt eller inte, eftersom det är principen "sköt dig själv unge" som gäller?
  • Anonym
    Neelah skrev 2012-06-08 17:35:58 följande:
    Jag brukar försöka vara trevlig i forumet, men det där var ta mig tusan dagens dummaste inlägg! Om föräldrarna tillsammans med sin dotter planerar en studentfest så är det väl självklart att dottern ser fram emot den och blir ledsen och besviken när hon blir tvingad att ringa alla gäster och säga att den är inställd. Hon har ju fixat allt annat själv.
    Ja man kan bara stilla bedja om att detta är en "trolltråd". Alltså inte påstå det för det är tabu men önska!? Ibland undrar man hur många trådar som är på riktigt? 10%? 50%? 
  • Anonym (Sluta gnäll!)
    Neelah skrev 2012-06-08 17:35:58 följande:

Var arg om du vill! Jag konstaterar bara fakta, barnen idag blir aldrig nöjda och det är lättare att gnälla än att ta tag i saker själv! Livet är förbannat orättvist och det är lika bra att man lär sig det! Dessutom är det illa att klaga på personerna som älskar en och föder en! Oetiskt.
  • Anonym
    Anonym (Sluta gnäll!) skrev 2012-06-08 17:57:49 följande:
    Var arg om du vill! Jag konstaterar bara fakta, barnen idag blir aldrig nöjda och det är lättare att gnälla än att ta tag i saker själv! Livet är förbannat orättvist och det är lika bra att man lär sig det! Dessutom är det illa att klaga på personerna som älskar en och föder en! Oetiskt.
    Tänk så fint stavade dessa provocerande inlägg är?! Mystiskt? Eller egentligen inte då det handlar om att sälja reklam! 
  • Anonym

Kasta in en pappa som är aspackad och tafsar på klasskompisarna så är vi i hamn med reklamkontraktet med Rusta, ÖB och Willys!

• Snöviolen

Självklart är det föräldrarnas ansvar att fixa en trevlig studentmottagning och det behöver inte vara så dyrt heller. Jag skulle skämmas i ihjäl om jag inte kunde fixa en mottagning till mina barn då om de tar studenten.

• Anonym (LivetBlirBättre)
    Anonym (Sluta gnäll!) skrev 2012-06-08 17:57:49 följande:
    Jag tror att de allra, allra flesta föräldrar, om de fick välja, skulle vara föräldern som får sina barn att känna sig uppskattade, älskade, trygga, viktiga.

Att TS föräldrar inte åstadkommer detta beror knappast på att de valt ett annat slags föräldraskap, utan på att de helt enkelt inte förmår bättre.

TS har växt upp med fattiga föräldrar som inte kan hålla i de få pengar de har. Det är alltså inget som började i och med att hon blev vuxen. Föräldrarna ville ge henne en mottagning, men klarade inte att hålla i pengarna tillräckligt länge. Det handlade inte om "hela kittet" utan om att kunna ta emot folk i hemmet och bjuda på något. I mina ögon är detta en väldigt sorglig situation. Jag tror att föräldrarna också skäms, innerst inne.
  • Anonym

När jag gick sista året i gymnasiet så blev min pappa arbetslös efter att företaget han jobbade på gick i konkurs. Vi fick snåla in på allt. Jag fixade ett extrajobb på ett gatukök och varvade pluggande med att jobba på kvällarna. När studenten kom så hade jag fixat både klänning och allt som hör till studenten med mina egna pengar jag tjänat själv.
    Det var rätt många i min klass som hade extra jobb på kvällarna redan i högstadiet. Det är inte som nu då bortskämda ungar i åttaårsåldern springer med Iphones och har egna datorer och mängder av tv-spel. Det är inget fel att lära sig att spara ihop egna pengar och inte alltid lita på att föräldrarna ska stå där som ens egna personliga spargris.

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(