• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • The past is now

Jag får ont i magen av att läsa din TS. Jag är så ledsen för din skull och jag vet hur du känner det DOCK hade inte mina föräldrar det särskilt tufft utan dom sket helt enkelt i att fira mig.  

Jag blir tårögd och lite nedstämd av att se alla glada studenter på flak osv..jag minns den dagen än idag och då gick jag ut skolan 1990.

Den dagen lovade jag mig själv att aldrig göra samma sak till mina barn! Självklart SKA en student firas, fattas bara annat!

• The past is now
    Anonym (Sluta gnäll!) skrev 2012-06-08 17:31:06 följande:
    Du är gammal nog att klara dig själv, tycker inte ett dugg synd om dig det är faktiskt inte föräldrars ansvar! sluta gnäll

FY för dig!
  • Snöviolen
    The past is now skrev 2012-06-08 18:30:57 följande:
    Jag får ont i magen av att läsa din TS. Jag är så ledsen för din skull och jag vet hur du känner det DOCK hade inte mina föräldrar det särskilt tufft utan dom sket helt enkelt i att fira mig.  

Jag blir tårögd och lite nedstämd av att se alla glada studenter på flak osv..jag minns den dagen än idag och då gick jag ut skolan 1990.

Den dagen lovade jag mig själv att aldrig göra samma sak till mina barn! Självklart SKA en student firas, fattas bara annat!

Usch hur kan man med och skita i att fira sitt barns student? Är det så att en del förälder tänker, ja nu är barnet över 18 år och den får sköta sitt och så sköter vi vårt?
  • Anonym (Esmeralda)
    Du är gammal nog att klara dig själv, tycker inte ett dugg synd om dig det är faktiskt inte föräldrars ansvar! sluta gnäll

Lider verkligen med TS men tycker nog mer synd om dig...
  • KimPossible
    Anonym skrev 2012-06-08 18:26:31 följande:
    När jag gick sista året i gymnasiet så blev min pappa arbetslös efter att företaget han jobbade på gick i konkurs. Vi fick snåla in på allt. Jag fixade ett extrajobb på ett gatukök och varvade pluggande med att jobba på kvällarna. När studenten kom så hade jag fixat både klänning och allt som hör till studenten med mina egna pengar jag tjänat själv.
    Det var rätt många i min klass som hade extra jobb på kvällarna redan i högstadiet. Det är inte som nu då bortskämda ungar i åttaårsåldern springer med Iphones och har egna datorer och mängder av tv-spel. Det är inget fel att lära sig att spara ihop egna pengar och inte alltid lita på att föräldrarna ska stå där som ens egna personliga spargris.
    Det är väl ändå en lite annorlunda situation. Jag ser som sagt inget fel alls i att ungarna själva jobbar extra (så länge de också orkar sköta skolan!) och spara till lite "lyx", fester eller extragrejor, men när föräldrar som skulle ha haft råd om de bara använt hjärnan lite inte ens kan bjuda in på lite studentfika blir jag otroligt beklämd.

Visst kan man ogilla hela grejen med hur upphaussat det här med student blivit, det är inte det jag vänder mig emot. Jag har fått hämta upp hakan några gånger nu efter att ha varit med i planeringen inför storbarnets avslutning i nian. Även där är det bal, fina kläder osv, och det kostar en del. Det vi har gjort är att diskutera fenomenet, diskuterat hur mycket han själv tycker det är värt att vi lägger (vi har inga guldbyxor att plocka pengar ur, så något annat måste ju stryka på foten). Vi har pratat och han har själv fått lägga nivån, vilket då blev att jo han ville gärna satsa lite på bra och fina kläder, men kunde gå med på att födelsedagspresenten då blir lite mindre.

Har man issues angående vad saker kostar, eller fenomenet som sådant, får man diskutera med sina ungdomar. De fattar, de är inte dummare än man gör dem. Likadant om man verkligen inte har råd, om det är kris i familjen, något har hänt, det finns de facto inte ett öre mer än till den dagliga maten, då _pratar_ man väl för guds skull om det!

Ts föräldrar och många andra verkar som sagt bara skita i sina barn och tycka att de ska klara sig själva. Jag tycker inte det är ok.
  • Snöviolen
    Är du bitter över att du inte har tagit studenten? Man börjar fan undra.
  • Anonym (LivetBlirBättre)
    Snöviolen skrev 2012-06-08 18:34:43 följande:
    Usch hur kan man med och skita i att fira sitt barns student? Är det så att en del förälder tänker, ja nu är barnet över 18 år och den får sköta sitt och så sköter vi vårt?
    Det finns en del föräldrar som tänker så, men jag tror att det innerst inne bygger på att man inte förmår mer.
  • Snöviolen
    Anonym (LivetBlirBättre) skrev 2012-06-08 18:47:54 följande:
    Det finns en del föräldrar som tänker så, men jag tror att det innerst inne bygger på att man inte förmår mer.
    Det är skamligt.
  • Anonym

Och vi bodde i en skokartong! Och varje morgon fick vi stryk i bokstavsordning.  Jag heter Viola och det var min lycka för pappa var trött när det blev min tur. Men det sved. Ack ja. Ock ock ock sagt var.

• KimPossible

Med risk att bli totalt OT;

Det är märkligt hur mycket det fokuseras på mindre barn, hur de måste ha nya kläder, finaste och nyaste vagnarna, hur man måste lägga pengar och krut på varenda kalas, hur man är en usel förälder om man inte överöser sina barn med presenter och saker för flera tusen när de fyller år och vid jul och hur viktigt det är att barnen "passar in" och inte blir utanför gruppen.

När det gäller större barn och unga vuxna verkar inte samma sak gälla, då ska de klara sig själva. Slut på fina kläder, slut på roliga aktiviteter som föräldrarna sponsrar, slut på trevliga kalas, vi skiter i om du passar in eller inte, och om du har kompisar eller inte. Tack och hej nu är du 18, var så god och klara dig själv!

Var det för att kunna säga så man la ner allt engagemang när de var mindre? Det verkar helt enkelt inte vettigt.

Själva har vi nog nästan gjort tvärtom, struntat i att lägga pengar och kraft på "fina" kalas och annat när de var mindre, för att sen nu när de är större ösa på lite mer efter behov. 

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(