• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Snöviolen
    The past is now skrev 2012-06-08 21:53:32 följande:
    Det har jag alltid undrat men svaret jag fick var: Jamen det är ju ingen riktig student du tar och vi måste jobba! Ehh mmm tack liksom.

Så jag kommer ALDRIG göra så mot mina barn för det gör så satans ont att bli bortvald/glömd vilket jag tycker att jag blev den dagen.

Vilket svar av dina föräldrar. Blir helt mållös. Jag själv gick en 2-årig linje och jag vart då firad av föräldrar, syskon släkt, vänner och grannar när jag tog studenten. Det var en av de bästa dagarna i mitt liv.
  • Anonym (Grandwolf)

Och jag som tog studenten på -60-talet växte upp i en fattig familj. Nå´n lyxig studentmottagning var det inte tal om men mamma var duktig på att baka och fixade goda wienerbröd (hennes specialité) och tårta till alla som kom! Stor succé - ingen mer än jag hade en wienerbrödsmamma! Och kaffe o saft kostade inte många kronor .....

• Anonym (singelmamma)
    Anonym (Grandwolf) skrev 2012-06-08 22:33:38 följande:
    Och jag som tog studenten på -60-talet växte upp i en fattig familj. Nå´n lyxig studentmottagning var det inte tal om men mamma var duktig på att baka och fixade goda wienerbröd (hennes specialité) och tårta till alla som kom! Stor succé - ingen mer än jag hade en wienerbrödsmamma! Och kaffe o saft kostade inte många kronor .....
    Tror du det förekom lyxiga studentmottagningar på 60-talet?   Knappast i den stad jag tog studenten.   För mig blev det nybakade bullar och kaffe hos familjen där jag hyrt ett rum under gymnasieåren.

Troligen fixade mamma kaffekalas för sina väninnor när jag kom hem också....

Bal hade vi.
  • Anonym (Grandwolf)
    Anonym (singelmamma) skrev 2012-06-08 22:43:46 följande:
    Tror du det förekom lyxiga studentmottagningar på 60-talet?   Knappast i den stad jag tog studenten.   För mig blev det nybakade bullar och kaffe hos familjen där jag hyrt ett rum under gymnasieåren.

Troligen fixade mamma kaffekalas för sina väninnor när jag kom hem också....

Bal hade vi.

Ja, ja mina studentkompisar som hade mer välbärgade föräldrar ordnade stora buffémottagningar till sina barn och det var flotta pimpade hyrfordon som körde dem hem från examensförhör och utspring. Men visst har det gått inflation i studentfirande - flak i den form som förekommer nu fanns inte och inte fester där man fick betala dyra kuvertavgifter. Baler hörde jag aldrig talas om .... förrän våra egna borjade ta studenten!
  • Anonym (som dig TS)
    Anonym ( ) skrev 2012-06-08 21:10:43 följande:
    Vad hemskt.... Varför blev det så?

Hur kan man vara så hjärtlös som förälder? Det är en så stor dag! Det gör ont att tänka på alla stackars tonåringar som längtat och väntat på denna dagen och sedan blev det...ingenting.

Det blev så för att mamma inte ville lägga ut massa pengar, hon lägger hellre pengar på någon ny pryl istället. Den är ju kvar efteråt i alla fall efter man spenderat pengar på den. Så när alla pratar om hur deras student varit eller minns om hur det var har jag inget att komma med, utan blir bara ledsen i med att jag har inget minne av det som något särskilt.
  • KimPossible
    Anonym (som dig TS) skrev 2012-06-08 23:00:23 följande:
    Det blev så för att mamma inte ville lägga ut massa pengar, hon lägger hellre pengar på någon ny pryl istället. Den är ju kvar efteråt i alla fall efter man spenderat pengar på den. Så när alla pratar om hur deras student varit eller minns om hur det var har jag inget att komma med, utan blir bara ledsen i med att jag har inget minne av det som något särskilt.
    Ja, vad gräsligt att lägga ut pengar på något ens barn tycker om eller uppskattar. *sarkastisk* 

Usch, jag får ont i magen. Hur är din relation till din mamma idag?  Är hon fortfarande likadan? Var hon så när du var liten med? 

Beklagar att du har haft (och kanske har?) det jobbigt. Ibland häpnar jag verkligen över hur folk ser på sitt föräldraskap.
  • Vox Populi

Taskiga föräldrar, men du är vuxen nu. Det är bara att tugga i sig och gå ut i livet. Det är en studentfest, inte världens undergång. 

• KimPossible
    Vox Populi skrev 2012-06-08 23:22:33 följande:
    Taskiga föräldrar, men du är vuxen nu. Det är bara att tugga i sig och gå ut i livet. Det är en studentfest, inte världens undergång. 
    Slutar hennes föräldrar att vara föräldrar (med allt vad det innebär i form av kärlek, stöd och engagemang) bara för att hon blir vuxen?

Det handlar inte om pengafrågan explicit, utan om att de faktiskt inte bryr sig alls. 
  • FreeForAll

Om det är någon tröst så var mottagningen hemma långt ifrån höjdpunkten på dagen i alla fall. Det jag minns som roligast från min student var att stå och hoppa och skrika på ett traktorflak och sen utgången med klassen på kvällen.

Smörgåstårtan med släkten däremellan var trevlig, men lååångt ifrån en höjdpunkt.

Fast jag kan förstås förstå att det känns surt när ens föräldrar knappt verkar bry sig. Hoppas det löst sig för dig TS och att du kanske tagit ett par erbjudanden om hjälp från tråden.

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(