• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Anonym
    KimPossible skrev 2012-06-08 19:05:39 följande:
    Med risk att bli totalt OT;

Det är märkligt hur mycket det fokuseras på mindre barn, hur de måste ha nya kläder, finaste och nyaste vagnarna, hur man måste lägga pengar och krut på varenda kalas, hur man är en usel förälder om man inte överöser sina barn med presenter och saker för flera tusen när de fyller år och vid jul och hur viktigt det är att barnen "passar in" och inte blir utanför gruppen.

När det gäller större barn och unga vuxna verkar inte samma sak gälla, då ska de klara sig själva. Slut på fina kläder, slut på roliga aktiviteter som föräldrarna sponsrar, slut på trevliga kalas, vi skiter i om du passar in eller inte, och om du har kompisar eller inte. Tack och hej nu är du 18, var så god och klara dig själv!

Var det för att kunna säga så man la ner allt engagemang när de var mindre? Det verkar helt enkelt inte vettigt.

Själva har vi nog nästan gjort tvärtom, struntat i att lägga pengar och kraft på "fina" kalas och annat när de var mindre, för att sen nu när de är större ösa på lite mer efter behov. 
    Jovisst! Hur kan det komma sig att en så klok och sund människa är här på FL? Det är så sällan man ser helt rätt stavade inlägg! Alltså jag måste nog leta reda på foliehatten.  Jag är dock inte så dum och naiv så jag tror att skutan går att vända!
  • stickkontakt

Det är märkligt hur mycket det fokuseras på mindre barn, hur de måste ha nya kläder, finaste och nyaste vagnarna, hur man måste lägga pengar och krut på varenda kalas, hur man är en usel förälder om man inte överöser sina barn med presenter och saker för flera tusen när de fyller år och vid jul och hur viktigt det är att barnen "passar in" och inte blir utanför gruppen.

När det gäller större barn och unga vuxna verkar inte samma sak gälla, då ska de klara sig själva. Slut på fina kläder, slut på roliga aktiviteter som föräldrarna sponsrar, slut på trevliga kalas, vi skiter i om du passar in eller inte, och om du har kompisar eller inte. Tack och hej nu är du 18, var så god och klara dig själv!

Var det för att kunna säga så man la ner allt engagemang när de var mindre? Det verkar helt enkelt inte vettigt.

Själva har vi nog nästan gjort tvärtom, struntat i att lägga pengar och kraft på "fina" kalas och annat när de var mindre, för att sen nu när de är större ösa på lite mer efter behov. 
    Mycket klokt inlägg! Jag tänker precis som du. Vilken nytta har min ettåring av märkeskläder eller svindyr vagn? Jag sparar hellre de pengarna och köper något hon vill ha när hon är stor nog att uppskatta det.
  • KimPossible
    Anonym skrev 2012-06-08 19:08:50 följande:
    Jovisst! Hur kan det komma sig att en så klok och sund människa är här på FL? Det är så sällan man ser helt rätt stavade inlägg! Alltså jag måste nog leta reda på foliehatten.  Jag är dock inte så dum och naiv så jag tror att skutan går att vända!
    Oj då. Skäms Man tackar.

Just nu hänger den "kloka och sunda" människan på FL eftersom hon desperat försöker undvika en nödvändig dammsugning. Vilket händer titt som tätt att hon försöker göra.
  • Anonym (som dig TS)
    Anonym skrev 2012-06-08 17:07:51 följande:
    Jag bara gapar!!!! När var detta? Låter som något som kunde hända när jag var ung på 70-talet!! 
    Nä, det var inte på 70-TALET. Det var 2010 när jag tog studenten 19 år gammal!!!!
  • Anonym (LivetBlirBättre)

Ja det är lustigt, många vuxna försvarar att man inte hjälper sina unga vuxna barn med att man själv minsann inte fick nån hjälp av sina föräldrar men ändå klarade sig galant. Fast man inte vet om föräldrarna hade velat hjälpa till. Sedan stöter man på alla unga vuxna som inte får hjälp av sina föräldrar och mår dåligt av det. Jag har aldrig stött på någon som klagar föräldrarna för att de verkligen inte kan hjälpa till, utan problemet är alltid att föräldrarna inte vill (eller som i TS fall, inte vill tillräckligt).

Samhället är så att många föräldrar hjälper sina barn med mycket. Samhället har blivit hårdare att ta sig fram i och det har uppstått större krav på att man som barn ska köpa dyra saker för att hänga med socialt och i olika sporter. Visst, man kan tycka att det är löjligt att balen ska kosta massor och att barnet vill ha ipohne. Men vad gör man åt saken? Peppar man barnet att gå ihop i en grupp med kompisar och sy sina egna balklänningar eller köpa second hand? Eller låter man helt enkelt barnet vara utanför om den lilla stackaren inte skaffat extrajobb och fixat egna pengar?

Bland folk födda på 80-90-talet känner jag ingen som har mått bra utav att föräldrarna inte är engagerade och inte hjälper till när det behövs. Men i äldre generationer har det tydligen funkat för vissa, fast även där läser man ju om många som lidit pga föräldrarnas attityd "hon ska klara sig själv nu, hon är vuxen".
  • Ida82

ok jag orka inte ens läsa mer än några inlägg,men jag tycker det är jätte tråkigt att du inte fick nått studentfirande.Jag har inte tagit studenten men jag vet hur känslan är av att fira en viktig dag i sitt liv med släkt och vänner är!Och just det att alla andra faktiskt firas av nära och kära!Så jag tycker det är jätte tråkigt:( och sen så tror jag att det är nån som är bitter på sitt liv,man kan inte jämföra känslor eller vem som har det värst.alla upplevelser är olika!!Att skriva att jag fick göra det och det och fick stryk är bara att psovosera!Men jag hoppas du fick en bra dag i alla fall!!!kram

• Anonym (LivetBlirBättre)
    Ida82 skrev 2012-06-08 20:44:03 följande:
    ok jag orka inte ens läsa mer än några inlägg,men jag tycker det är jätte tråkigt att du inte fick nått studentfirande.Jag har inte tagit studenten men jag vet hur känslan är av att fira en viktig dag i sitt liv med släkt och vänner är!Och just det att alla andra faktiskt firas av nära och kära!Så jag tycker det är jätte tråkigt:( och sen så tror jag att det är nån som är bitter på sitt liv,man kan inte jämföra känslor eller vem som har det värst.alla upplevelser är olika!!Att skriva att jag fick göra det och det och fick stryk är bara att psovosera!Men jag hoppas du fick en bra dag i alla fall!!!kram
    Fast det där sista och att få stryk var ju en parafras på Monty Pyton...
  • Anonym (:-()
    Anonym (som dig TS) skrev 2012-06-08 20:17:31 följande:
    Nä, det var inte på 70-TALET. Det var 2010 när jag tog studenten 19 år gammal!!!!
    Vad hemskt.... Varför blev det så?

Hur kan man vara så hjärtlös som förälder? Det är en så stor dag! Det gör ont att tänka på alla stackars tonåringar som längtat och väntat på denna dagen och sedan blev det...ingenting.

• Anonym (singelmamma)
    Anonym (LivetBlirBättre) skrev 2012-06-08 20:41:12 följande:
    Ja det är lustigt, många vuxna försvarar att man inte hjälper sina unga vuxna barn med att man själv minsann inte fick nån hjälp av sina föräldrar men ändå klarade sig galant. Fast man inte vet om föräldrarna hade velat hjälpa till. Sedan stöter man på alla unga vuxna som inte får hjälp av sina föräldrar och mår dåligt av det. Jag har aldrig stött på någon som klagar föräldrarna för att de verkligen inte kan hjälpa till, utan problemet är alltid att föräldrarna inte vill (eller som i TS fall, inte vill tillräckligt).

Samhället är så att många föräldrar hjälper sina barn med mycket. Samhället har blivit hårdare att ta sig fram i och det har uppstått större krav på att man som barn ska köpa dyra saker för att hänga med socialt och i olika sporter. Visst, man kan tycka att det är löjligt att balen ska kosta massor och att barnet vill ha ipohne. Men vad gör man åt saken? Peppar man barnet att gå ihop i en grupp med kompisar och sy sina egna balklänningar eller köpa second hand? Eller låter man helt enkelt barnet vara utanför om den lilla stackaren inte skaffat extrajobb och fixat egna pengar?

Bland folk födda på 80-90-talet känner jag ingen som har mått bra utav att föräldrarna inte är engagerade och inte hjälper till när det behövs. Men i äldre generationer har det tydligen funkat för vissa, fast även där läser man ju om många som lidit pga föräldrarnas attityd "hon ska klara sig själv nu, hon är vuxen".
    Vet inte vad du räknar som äldre generationer.   Min man,  född 1948,   hade bittra känslor för sin far.   Ofta återkom han till att pappan inte gjort sig besvär att komma när sonen tog realexamen  (om någon här vet vad det var,  ungefär som att gå ut nian).    Fadern  var egen företagare och tog sig inte ledigt från jobbet de timmarna.   Så alla tog inte nonchalans med en klackspark.

Peppa sin dotter att sy balklänningen själv -  ja det kanske kan fungera.   Av någon outgrundlig anledning  kunde min dotter sy  (jag kan det  inte,  men hennes sedan länge avlidna mormor)  och för dottern  min  var det självklart att fixa balklänningen  till studentbalen.   De hade väl syslöjd på mellanstadiet och jag råkade springa på en begagnad symaskin när hon ville ha en då.    Väl använda pengar!   Flera balklänningar syddes på den  och även bröllopsklänningen.
  • The past is now
    Snöviolen skrev 2012-06-08 18:34:43 följande:
    Usch hur kan man med och skita i att fira sitt barns student? Är det så att en del förälder tänker, ja nu är barnet över 18 år och den får sköta sitt och så sköter vi vårt?

Det har jag alltid undrat men svaret jag fick var: Jamen det är ju ingen riktig student du tar och vi måste jobba! Ehh mmm tack liksom.

Så jag kommer ALDRIG göra så mot mina barn för det gör så satans ont att bli bortvald/glömd vilket jag tycker att jag blev den dagen.

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(