• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-05 10:47:01 följande:
    Den 21 juni fick jag positivt ÄL-test, 14 dagar efter att jag började med Pergo. Så jag antar att mens bör komma 10-14 dagar efter det!? Sitter och väntar nu på att gyn ska ringa upp mig för jag vet liksom inte hur jag ska bete mig om mens inte kommer och jag trots det har neg gravtest för min nästa kur ska påbörjas på måndag. Och då var det meningen att det skulle vara en dubbelkur (men om enkel funkade så vet jag inte om det behövs)
    Ja, då borde ju din BIM vara typ idag. Oh, vad spännande. Du har inte testat än va? Är det inte så att Pergokuren ska påbörjas fem dagar efter första mensdag? I så fall blir det ju måndag om du skulle få mens idag, men annars senare. Men jag hoppas ju att du inte får någon mens .

Kan du inte dela med dig av vad gyn sa sedan? Kan vara intressant att höra .
  • Babybel
    manam skrev 2012-07-05 10:54:22 följande:
    Ja, då borde ju din BIM vara typ idag. Oh, vad spännande. Du har inte testat än va? Är det inte så att Pergokuren ska påbörjas fem dagar efter första mensdag? I så fall blir det ju måndag om du skulle få mens idag, men annars senare. Men jag hoppas ju att du inte får någon mens .

Kan du inte dela med dig av vad gyn sa sedan? Kan vara intressant att höra .
    Ja, fast det kan ju vara så att jag fick ägglossningen 1-2 dagar efter det positiva testet och då räknas det väl från då. Får se vad gyn säger. Det är lite jobbigt för min gyn har semester så nu ska jag prata med en som är backup och sitter på en helt annan ort. Kanske är det iofs bra, för min gyn har jättedålig koll eftersom hon är helt nyutbildad. Skriver här sen hur det gick.

När ska du ta nästa kur?
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-05 11:41:44 följande:
    Ja, fast det kan ju vara så att jag fick ägglossningen 1-2 dagar efter det positiva testet och då räknas det väl från då. Får se vad gyn säger. Det är lite jobbigt för min gyn har semester så nu ska jag prata med en som är backup och sitter på en helt annan ort. Kanske är det iofs bra, för min gyn har jättedålig koll eftersom hon är helt nyutbildad. Skriver här sen hur det gick.

När ska du ta nästa kur?
    Sant! Exakt dag är ju svårt att veta. Jobbigt att man ska slussas runt mellan olika läkare, men å andra sidan...känner man sig inte riktigt nöjd så är det ju en chans att kunna fråga någon annan om råd också. Lite second opinion skadar aldrig.

Jag vet inte än, har inte fått något mer recept utskrivet. Först ska jag få bukt med sköldkörtelhormonerna. Ska kolla dem nu i slutet av juli. Sedan trodde min gyn att jag skulle behöva starkare Pergo eftersom inget verkade ha hänt när jag var på VUL. Men jag tror ju att jag kan ha haft ÄL CD 20-23 någon gång så det kanske inte behövs.
  • manam

Var just på toa, och guess what?! Lite rött blod på papperet. Tillsammans med hur det känns i magen just nu verkar det vara mensen som är på G. Ni andra här inne skulle nog bli lite besvikna av det, men jag som inte försökt denna månad, och som aldrig har mens eller ägglossning känner mig G L A D !

Borde inte detta verkligen vara ett tecken på att jag hade ägglossning? För Pergotime ger väl inte mens så som t ex Primolut Nor gör. Om man inte haft ägglossning alltså. Någon som vet?

• Tjotta

Oj jag har ingen aning om pergon då jag i hela livet haft mens men inte ÄL. Sååååå GRATTIS till mensen!!!!! Själv hoppas jag att den håller sig borta =)

• manam
    Tjotta skrev 2012-07-05 22:59:36 följande:
    Oj jag har ingen aning om pergon då jag i hela livet haft mens men inte ÄL. Sååååå GRATTIS till mensen!!!!! Själv hoppas jag att den håller sig borta =)
    Ja, hoppas den håller sig borta från dig. Och från mig också om några månader när mitt TSH är bra.

Känns ju knäppt egentligen att längta efter mensen...men det gör man om den lyst med sin frånvaro i över ett år. 
  • Aria

Hej tjejer

varit lite frånvarande ett tag men det beror nog mest på att jag haft så mycket jobb och är helt utmattad.

Stickningarna och huggsmärtan och den molnande värken har blivit lite kraftigare, va hos gyn idag för att kolla så de ej va någon vattensamling, cysta eller nåt och det var det inte
    gjorde graviditetstest och då var det negativt men läkaren sa att det är nog alldeles för tidigt så jag ska avvakta ett par dagar till och försöka sen, förmodligen på måndag

men min läkare kunde se att jag haft ett kraftig ägglossning för inte allt så länge sedan så ÄL hade jag 100% :)

• Tjotta

När man ätit pergokuren och sen ska ta prover och kolla VUL?? Kan det hända att man redan haft ÄL eller kollar de när man ska ha ÄL??
    Är det vanligt att man får ÄL på första kuren??  
    En kompis till mig har en son lite över 1 år och hon och hennes kille har hållt på i 6 månader på att få en till. Jag önskar ju att vi får smått samtidigt men med min vanliga tur lär det ju inte hända. Är det fler här inne som ofta tänker: Jag kommer aldrig få barn??

• Babybel

Aria: Men det känns väl ändå som en skön bekräftelse!? Och bra ändå att veta att det är för tidigt att testa, då har du fortfarande chans att det blir plus.

Jag har gett upp hoppet om mitt plus, hehe, känner bara lite menstecken nu. Sen försökte jag få tag på min gyn igår som var på semester så jag blev uppringd av en backup från en annan klinik.
    Denne var inte nyutbildad (som min gyn är) och blev jätteirriterad över att min gyn skrivit ut Pergotime utan att jag haft blödning innan. Tydligen är det jätteviktigt och har man inte egen mens måste man framkalla blödning med Provera innan man börjar med pergo. Han tyckte också att det var helt skumt att hon bara skrivit ut nästa kur pergo utan att följa upp och fastställa graviditet eller blödning innan.

Så man kan säga att jag blir väldigt frustrerad över att hon kan så lite samtidigt som jag blir fundersam på om hon kanske har nyare info än han (som lät gammal)... Om jag inte fått blödning eller positivt gravtest till imorgon ska jag vänta en vecka till och sedan börja med det där blödningsframkallande om jag inte fått mens eller pos gravtest.

Men nu imorse var testet negativt så jag tror verkligen inte att det kommer vara positivt. 

• Fiffig

Jag tycker det verkar finnas lika många olika svar som det finns gynekologer! Alla på fl som äter pergo verkar ju fått höra olika om vad som gäller. Några får sexförbud, andra inte. En del får börja med nästa kur direkt, medan andra får vänta en cykel. Och så håller det på! Jag måste nog välja att lita på min läkare, och kan jag inte det hade jag försökt att byta.

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd