• Babybel

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Gjorde förresten ÄL-test idag eftersom jag räkande ut att om det fungerat så borde jag ha en äggblåsa på 18-20 mm. Eftersom min största äggblåsa var på 6 mm innan jag började med Pergo och de växer 2 mm per dag. Visade inget dock, annat än det svaga streck jag alltid får. Och gyn borde ju ha bättre koll än jag, hehe, så det borde ju stämma. Hon sa att vi skulle hoppas på att jag hade äggblåsa på 15 mm imorgon.

Jag har dock lite ångest, jag började helgen med en utekväll tillsammans med 10 vänner som blev rätt blöt (brukar inte gå ut så värst ofta, är mer en hemmamiddagtjej). Och sen konferens på det. Är rädd att det blir hejkon-bejkon-ägg med typ alkoholskador om det blir ägg av detta. Huuu... 

Har ni ändrat kost och så något. Jag har slutat med alla mina laster (bl.a. kaffe, cola light och snus) 

• Babybel
    manam skrev 2012-06-13 17:46:03 följande:
    Yes, imorgon ska jag till gyn. Babybel, du med alltså? Just nu känns det mest som om fokus kommer bli på TSH och inte så mycket hur Pergotime har funkat bara...men det återstår ju att se imorgon.

Aria, tack för infon om hypo typ 2. Medicinerar du mot det på något sätt? Läste att Levaxin kanske inte hjälper...men hur gör man då liksom? Eller har du okej "gravidvärden" ändå kanske? Det har ju inte jag, om jag har kvar mina 3.2 i TSH.
    Japp, jag ska också till gyn. Går i stan på Cityakuten. Din gyn lär ju kolla om Pergotime haft effekt och hur mycket dina äggblåsor växt till, kan inte tänka mig annat. Annars har det ju varit heeelt bortkastat att du ätit pergo. Sen vet jag att de är hemskt noga med att kolla för har du mer än 2 mogna ägg så får du ett absolut sexförbud på grund av riskerna med flerbörd.

Hur gammal är du? 
  • Babybel
    manam skrev 2012-06-13 18:10:32 följande:
    Jag går på Mamamia på Karlavägen. Ja, kollar äggblåsorna gör han säkert. Ska bli spännande att se om det hänt något, trots mina sköldkörtelvärden. 33 har jag hunnit bli. Hur gammal är du?
    32, så det är väl på tiden att man blir seriös med babyfabriken eftersom jag inte har barn sedan tidigare. Har du det?
  • Babybel

Är det nån annan än jag som är sjukt varm hela tiden? Känns som om min temperatur stigit 10 grader, och jag hatar verkligen att vara varm. Sen är jag illamående till och från.

• Babybel
    Aria skrev 2012-06-13 21:33:17 följande:
    jag själv är 28 år fyllda,  denna pergotime kur tar jag på egen hand eftersom läkaren vägrar skriva ut den och jag blev lovad tid inom loppet av en månad men det har gått fyra månader snart sedan sist och de skyller på personalbrist men då ska jag stå och trampa vatten...

de skyller hela denna kontroll på riskerna det medför att få flerbörd, men det köper jag inte utan saken är den att visst finns det en risk för det men varför skulle det vara värre än de kvinnor som får tvillingar oavsett? Det handlar om en ekonomisk fråga för kommunen för tvillinggraviditeter innebär fler insatser, kontroller, längre föräldraledighet, rätt till bidrag etc etc

Imorgon har jag tid för ultraljud så jag hoppas på det bästa :)
    Oj, på egen hand är lite hardcore Skrattande, men bra att du ändå bokat tid för VUL, för det är man bör nog övervakas dels för att tvillingar är det minsta problemet  (släpper du 5 ägg kan det bli riktigt tufft) :) och dels för att det ju är bra för dig att ha lite koll på vad som händer så du kan reglera doser och så. Sen behöver du väl inte direkt säga att du äter pergo till dem, du kan väl ändå be dem mäta äggblåsorna och uppskatta om ägglossning är på G!?

Det lät komplicerat med ditt tillstånd, men nu vet vi lite mer om din bakgrund. 
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-13 21:33:17 följande:
    okey kära vänner det blev mycket pergo och TSH snack etc så jag ska redogöra för min situation lite gällande allting,

För flera år sedan började jag tappa hår, gå upp i vikt speciellt runt magen, sov massor men trött ändå plus många andra symptom. Gick till läkare men de kunde inte hitta något alls förutom någoit lä'tt förhöjda sköldkörtelvärden och ibland nedsänkta men de ska inte ge alla symptom som jag hade så jag sökte privat och fick då veta om hypotyreos typ 2 som egentligen innebär att det inte är något fel på sköldkörteln utan snarare cellernas förmåga att uppta sköldkörtelhormonet, detta kan inte upptäckas via vanligt blod eller urinprover

vi som har hypotyreos typ 2 har sköldkörtelhormoner men det kan inte upptas av cellerna så vi behöver en tablett för att öppna upp cellerna samt naturlig sköldkörtelhormon, dessvärre är det 1 på tusen i sverige som får detta och anledningen är att det inte går att tillverka syntetiskt och då vill inget läkemedelsföretag satsa på det varpå man i Sverige väljer att förneka sjukdomens existens istället för att försöka lösa utbudsfrågan, i andra lä'nder skriver läkare ut det och folk blir friska...

några va symptomen på sjukdomen är identiska med pco varpå många människor får pco diagnos fast många andra symptom inte kan förklaras. med den diagnosen......

sjukdomen tros komma ifrån stress eller en tragedi etc som utsatt personen för mycket stress....

jag själv är 28 år fyllda,  denna pergotime kur tar jag på egen hand eftersom läkaren vägrar skriva ut den och jag blev lovad tid inom loppet av en månad men det har gått fyra månader snart sedan sist och de skyller på personalbrist men då ska jag stå och trampa vatten...

de skyller hela denna kontroll på riskerna det medför att få flerbörd, men det köper jag inte utan saken är den att visst finns det en risk för det men varför skulle det vara värre än de kvinnor som får tvillingar oavsett? Det handlar om en ekonomisk fråga för kommunen för tvillinggraviditeter innebär fler insatser, kontroller, längre föräldraledighet, rätt till bidrag etc etc

nåväl inte för att låta paranoid men i mitt jobb tar jag del av många handlingar på högre nivå och jag vet att barnlöshet kommer vara ett utav europas största problem inom kort. Det finns tex nu rätt att söka hjälp utomlands och få ersättning för det men vanligt folk vet inte om EU direktivet från 19 januari 2011.

Oj va långt det blev :) jag har lite ont i ryggen och magen som att jag ska få mens snart :)
    Jag kolla på livmorderssekretet idag också och det ser ut som rå äggvita som inte lossnar man kan alltså dra det mellan fingrarna, på ägglossningstestet står det dock att det inte är ägglossning så jag är lite förvirrad....

jag är jätte glad att ha hittat så många som faktiskt befinner sig i samma läge (inte samma situation missförstå inte men att vi börja tabletterna samma dag etc och kan jämföra)

Imorgon har jag tid för ultraljud så jag hoppas på det bästa :)
    Låter dessutom som en kass bortförklaring från läkarna att de inte vill ge pergotime för risken med flerbörd regleras ju genom uppföljande VUL.
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-13 23:46:26 följande:
    babybel precis, men de sa först att de hade svårt med sjuk personal när jag ringde i början av maj så hette det att de inte fanns vikarier heller och nu är det för att folk som har akuta besvär ska gå före (?) när jag kollar deras hemsida så är alla arbetande läkare på plats så jag fattar inte heller, jag blev ju lovad pergo redan för flera år sedan "bara höra av dig när du vill skaffa barn" ja det gjorde jag och ett år senare fortfarande utan en tid......

nåväl, jag ska på VUL ändå måste som ni sa kolla så att allt utvecklas som det ska och undvika femlingar :)

che71 a jag är på dag tolv idag, jag tar kuren på egen hand men bokat VUL ändå för klagat på lite ont i buken :) tänkte då lär man ju fråga hur ser de ut, som jag alltid gör när jag är där, :)

några symptom någon ännu?

Verkar som ägglossningen kommer olika för alla, någon som vet vad som är normalast? Dag 14?
    Har faktiskt hört att den kan komma lite senare när man äter Pergo typ dag 22-24, men jag har tänkt att hålla koll med ÄL-test.
  • Babybel

Ok, nu har jag varit hos Gyn och det var lite märkligt. Min slemhinna hade blivit 9mm från att aldrig någonsin varit tjockare än 2-3 mm, och var tydligen jättebra.

Men sen letade och letade hon efter en bra bild på livmoder och äggstockar och klagade på att nån ändrat på inställningarna. Till slut bytte vi maskin och hon hade ändå svårt att hitta. Jag vet att jag kan vara svår att VULa och gynekologer brukar dirigera hur jag ska ligga och trycka på magen och så. Min Gyn nu blev färdigutbildad för 1,5 vecka sen.... Men hur som helst hittade hon en äggblåsa som var på 9mm, det tyckte hon var litet men sa att det inte var kört.

Fick dock recept på kur 2 som jag ska köra igång med 9e juli.

Nu kanske jag greppar halmstrån men jag är lite skeptisk till att hon verkligen kunde kolla ordentligt, känns som hon "gav upp" letandet när hon hittade en på 9 mm.

Jag känner mig hemsk men jag funderar på att boka tid hos annan Gyn på måndag och se hur det ser ut då hos nån med lite mer erfarenhet. Eller är det fånigt?

• Babybel
    manam skrev 2012-06-14 09:08:28 följande:
    Hej alla!

Aria, tack för att du delade med dig där av din erfarenhet och om hypo typ 2.

Nu har jag varit på mitt VUL. Pergotime hade inte verkat något vidare på mig. Förmodligen beror det på en kombination av att mitt TSH är förhöjt (4.1) och att det kryllar av äggblåsor i mina äggstockar. Det finns liksom inte plats för någon av dem att växa till sig.

Däremot sa läkaren, precis som ni nämner här ovan, att vissa ägglossar på CD 22-24 efter Pergotime. Har dock inte mycket hopp om det.

Nu har jag i alla fall fått Levaxin utskrivet, så det ska bli spännande att se hur det påverkar mitt TSH. Om inte det händer grejer så tänker jag ta upp frågan om Hypo typ 2, om det kan vara det. Jag är åtminstone nöjd med min gyn, han verkar insatt både i PCO-problematik och sköldkörteln. Har förstått att det är långt ifrån alla som är det.

Bästa beskeden idag var nog i alla fall att mitt FSH och äggreserv visar att jag i allra högsta grad kommer producera ägg ett bra tag till i alla fall. Kanske är jag en sådan som lättare blir spontangravid senare i livet...

Nu håller jag tummarna för er andra som ska göra VUL i dagarna.
    Planerade ni in någon andra kur? Om inget hänt ska jag börja min andra kur (2 tabletter i 5 dagar) den 9:e juli, tänkte att det borde vara samma för dig, eller väntar ni in effekt av levaxin?
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-14 20:05:20 följande:
    babybel nej det är absolut inte löjligt, för min del hade inget förändrats heller så kuren verkar inte ha funkat här heller, även hon hade svårt att ens se några mogna ägg :(

nåväl nya tag :)
    Mätte hon dina ägg alls?

Manam: vilken storlek var dina äggblåsor? 
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd