• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel
    Aria skrev 2012-07-14 01:22:14 följande:
    hallo hallo, här händer det inget speciellt, varit ute och fiskat idag och i onsdags var ja och killen på kryssning med inbokade spa behandlingar, kände att vi behövde varva ner efter allt jobb jag jobbar ganska mycket nu så behöver all vila jag kan få

fortfarande ingen mens..någon som vet hur långt efter mensen ska komma?
    Skitsvårt det där ju. Jag är på dag 42 idag, och den där experten jag pratade med sa att jag skulle vänta till söndag och sen börja med Provera på måndag om jag inte hade positivt gravtest. För mig som verkligen känner att jag inte är gravid känns det onödigt att vänta längre. Men eftersom jag ändå har en gyntid inbokad på måndag (skulle egentligen kolla äggblåsor för kur 2 då) så tänker jag att jag väntar till dess ändå och låter henne checka läget och stämmer av den nya planen med henne. HON sa ju att jag bara skulle börja på en ny kur i måndags utan blödning, men det verkar ju vara HELT fel. Tydligen får man sämre chanser om man inte påbörjat en cykel med en blödning, så jag tar inga risker nu.

Nu ska jag ut på stan med en väninna och äta på restaurang och sen möta upp andra vänner senare (en av de härliga sakerna med att vara ogravid). Så imorgon är jag troligen lite halvbakis (är inte så alkoholtålig alls).Härligt det är att fixa sig riktigt fin dock. 
  • Babybel
    Snobbs skrev 2012-07-14 12:35:37 följande:
    Min gyn sa att jag skulle ta mensframkallande cd 41 om cd 40 var neg på gravtest.
    Är inne på dag 4 på kur 2. Känner ingenting än så länge.
    Är tillbaka på jobbet efter semestern så lite halvtrist
    Oj, är semestern redan över? Min har inte ens börjat, hehe, men jag känner helt ärligt att jag funderar på att ta tillbaka en eller två veckor. Vädret känns ändå bara trist och jag har inget planerat. Killen kan inte ta semester förrän september.

Nån som har tips på bra resmål i september? Sthlm lär väl inte vara kanon då. Vi vill egentligen gärna åka till thailand ihop men det känns ju lite riskabelt att boka resa till februari nu (om man skulle ha tur och bli på smällen snabbt). Eller hur tänker ni? Kör ni bara på med det vanliga livet? 
  • Babybel

Igår började jag äta provera efter att ha varit hos gynekologen. Jag har dock bestämt mig för att försöka byta gyn eftersom min är så märligt okunnig och ointresserad. Jag tappade hoppet och peppen väldigt mycket igår då hon säger att min slemhinna är supertunn igen. Jag frågade om den verkligen kan minska utan att man har mens (då den ju var dubbelt så tjock förra gången), och då sa hon att det kan den inte.
    Men sen reflekterar hon inte alls över varför min har gjort det.

Sen har hon nu ändrat planen om att vi ska köra 3 kurer till att detta är sista chansen och sen vill hon skicka vidare mig till experter. Jag frågade henne om det är lång kö dit (för man har ju hört att det är upp till 2 år) och det sa hon att hon inte hade nån aning om.

Jag tycker ju då att jag bör få köra Pergotime fram till att jag kommer till experterna, när jag ju trots allt ändå fått ägglossning på det. Men det verkar inte hon tycka eftersom hon verkar tycka att jag borde bli gravid på dessa 2 försök.
    För mig känns det helt knäppt. Normala människor som ägglossning varje månad tar det ju oftast upp till ett år att bli gravida. Eller tänker jag fel här?! Nån som vet om det finns någon begränsning på hur många kurer man bör köra?

Sen blir det jättekonstigt för mig med en läkare som har så svårt att undersöka mig. Förra gången hittade hon inte ens min vänstra äggstock, och gav ju liksom upp då.

• Fiffig

Låter lite virrigt med din gyn. Jag hade nog definitivt börjat se mig om efter en annan. Det här är ju lite för viktigt för att strulas bort liksom! Men hon har rätt i att man inte bör äta pergo för länge. Tre kurer i rad är nog rätt normalt. Har läst någonstans att majoriteten av de som lyckas bli gravida med pergotime blir de inom tre kurer, sen gör hormonerna tydligen att det finns en liten förhöjd cancerrisk, vilket gör att man helst inte bör ta tabletterna för länge. Fast detta sa inte min gynekolog utan det har jag läst mig till själv.

• Babybel
    Fiffig skrev 2012-07-17 09:55:59 följande:
    Låter lite virrigt med din gyn. Jag hade nog definitivt börjat se mig om efter en annan. Det här är ju lite för viktigt för att strulas bort liksom! Men hon har rätt i att man inte bör äta pergo för länge. Tre kurer i rad är nog rätt normalt. Har läst någonstans att majoriteten av de som lyckas bli gravida med pergotime blir de inom tre kurer, sen gör hormonerna tydligen att det finns en liten förhöjd cancerrisk, vilket gör att man helst inte bör ta tabletterna för länge. Fast detta sa inte min gynekolog utan det har jag läst mig till själv.
    Jo, jag känner väl lite så också. Sen köper jag att man kanske inte ska äta Pergo för länge, men just i det här fallet ville hon ju ändra från 3 kurer som vi bestämt från början till 2 och det kändes mest som att anledningen var att hon inte ville boka in så mycket tider som det innebär med mig. Hon känns rent allmänt väldigt lat och verkar bara räkna ner dagar tills hon går på mammaledighet.
  • Tjotta

På lördag börjar kur nr 2 (enkel). Lite trist då man hoppades att 1:a skulle funka men som alla skriver så tar det i vanliga fall 1 år ca för dem med egen ÄL så det är väl bara att bita ihop.

Även om man såklart vill bli gravid så är det ju lite kul med hela den här grejen. Detta skrev babybel i ett inlägg och jag håller ABSOLUT MED!!!!!! Men jag har märkt att några i min omgivning hånar en lite för att man går runt och hoppas?? Har det hänt er??
    Min mamma var här förra veckan och jag prata lite med henne om detta och efter ett tag så fråga jag: Hur känns det när man har ÄL eftersom jag inte haft någon i hela mitt liv. Fick till svar : ÅHHHH men herregud bli inte en sån där babyhäxa nu!!!!
    Jag blev oerhört ledsen för henne ploppa det ut 2 st utan problem men jag har hela tiden fått titta på när vänner får barn men aldrig jag. Sen när hon skulle ta bussen hem börja hon säga till min kille att jaaaa du hon är nog SKENGRAVID nu ska du se he he he......  Finns det folk som vart otrevliga mot er när ni pratat om det. Alltså pratat om att skaffa barn??     

• Babybel
    Tjotta skrev 2012-07-19 16:21:49 följande:
    På lördag börjar kur nr 2 (enkel). Lite trist då man hoppades att 1:a skulle funka men som alla skriver så tar det i vanliga fall 1 år ca för dem med egen ÄL så det är väl bara att bita ihop.

Även om man såklart vill bli gravid så är det ju lite kul med hela den här grejen. Detta skrev babybel i ett inlägg och jag håller ABSOLUT MED!!!!!! Men jag har märkt att några i min omgivning hånar en lite för att man går runt och hoppas?? Har det hänt er??
    Min mamma var här förra veckan och jag prata lite med henne om detta och efter ett tag så fråga jag: Hur känns det när man har ÄL eftersom jag inte haft någon i hela mitt liv. Fick till svar : ÅHHHH men herregud bli inte en sån där babyhäxa nu!!!!
    Jag blev oerhört ledsen för henne ploppa det ut 2 st utan problem men jag har hela tiden fått titta på när vänner får barn men aldrig jag. Sen när hon skulle ta bussen hem börja hon säga till min kille att jaaaa du hon är nog SKENGRAVID nu ska du se he he he......  Finns det folk som vart otrevliga mot er när ni pratat om det. Alltså pratat om att skaffa barn??     
    Men usch vilken trist kommentar av din mamma. Du har all rätt att bli sur, speciellt som du liksom inte verkar vara negativ och deppig kring det hela utan glad, spänd och nyfiken.

Jag undviker faktiskt att prata med folk om detta, lite för att jag inte vill ha frågor kring hur det går eller att folk börjar reagera om det nu blir så att det tar lång tid. Pratar egengtligen bara med killen och syrran och båda tycker nog mest som jag att det bara är roligt.

Du har ingen annan du kan prata med istället för din mamma, hehe. Hon verkar inte så pepp på att lyssna oavsett och då kanske det är bättre att hitta nån som tycker det är lika kul som du. Eller så får vi svänga ihop en stockholmsträff här i tråden ;)
  • Snobbs

Det är nog väldigt olika hur man känner.
    Jag har blivit bra bemött av alla jag pratat med om detta. Alla kompisar som är någorlunda nära vet. Har inte berättat för familjen, dom bor 40 mil bort så vi träffas inte ofta, men när dom frågar så kommer jag berätta. Jag är en sån person som mår bättre om jag pratar. Min kille vill inte vara öppen mot sina nära än så där vet ingen.

Är inne på cd 13 och eventuell ägglossning borde vara omkring nu snart. Har haft lite symptom men inte mycket.
    Om det inte tar sig nu ska jag köra dubbelkurer

• EsinK

Snälla ni-hoppas ni kan hjälpa mig. Jag är på dag 6 med provera. Sedan 3 veckor ätit metformin(3tab/dag) när jag började med metformin så har jag fått blödningar stortsett hela tiden..... Slutade då jag började med provera.... Nu i morse-mensverk o blödning..... Ska det vara såhär?? Kram!!!

• Utlandssvensk76

Tyvärr misslyckades mitt 1a pergoförsök denna gång och jag blev bade förvånad och besviken då jag hade höga förväntningar då det tog sig på en gång sist jag åt pergo 2009. Sen kändes det ännu tråkigare då vi missade nästa ÄL då jag och min son var på semester ensamma i Sverige da. I fredags kom min mens en vecka för tidigt, har aldrig blivit så glad över att få mens Börjar med pergoförsök nr på måndag, dag 4 och hoppas att det går bättre denna gång. Kommer även att ta progeston fr.o.m. ÄL dagen. 2009 hade jag 3 äggblåsor men fick inte sexförbud, min läkare sa att det är väldigt osannolikt ändå att det blir flerbörd och han hade rätt, blev bara ett barn. Jag blev gravid förra året i juli/augusti, spontant utan hjälp av pergo och progesteron men det slutade i tidigt missfall tyvärr. Progesteronet verkar vara väldigt viktigt för många som har hormonobalans, som jag. Lycka till alla! Är det nån annan som är i början på cykeln och vill följas åt? Dag 2 här

Karl 3 Augusti 2010 15.30
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd