• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-06 08:00:11 följande:
    Aria: Men det känns väl ändå som en skön bekräftelse!? Och bra ändå att veta att det är för tidigt att testa, då har du fortfarande chans att det blir plus.

Jag har gett upp hoppet om mitt plus, hehe, känner bara lite menstecken nu. Sen försökte jag få tag på min gyn igår som var på semester så jag blev uppringd av en backup från en annan klinik.
    Denne var inte nyutbildad (som min gyn är) och blev jätteirriterad över att min gyn skrivit ut Pergotime utan att jag haft blödning innan. Tydligen är det jätteviktigt och har man inte egen mens måste man framkalla blödning med Provera innan man börjar med pergo. Han tyckte också att det var helt skumt att hon bara skrivit ut nästa kur pergo utan att följa upp och fastställa graviditet eller blödning innan.

Så man kan säga att jag blir väldigt frustrerad över att hon kan så lite samtidigt som jag blir fundersam på om hon kanske har nyare info än han (som lät gammal)... Om jag inte fått blödning eller positivt gravtest till imorgon ska jag vänta en vecka till och sedan börja med det där blödningsframkallande om jag inte fått mens eller pos gravtest.

Men nu imorse var testet negativt så jag tror verkligen inte att det kommer vara positivt. 
    Men åh, förstår din frustration. Känns ju lite onödigt att äta Pergo under fel förutsättningar. Och detta med att ha mens innan har jag fått för mig är rätt viktigt – att man börjar med Pergo på rätt cykeldag. Känns ju inte som att det är så bra om gamla slemhinnor ligger kvar inbillar jag mig...inte direkt gynnsamt för eventuell befruktning. Tycker du ska ta upp detta med din gyn när denne är tillbaka från semestern. Om du inte vill byta läkare förstås.

Jag mailade min gyn för att kolla om min mens (som är här, men dock ganska sparsam) betyder att jag haft ägglossning. Och han svarade att "högst sannolikt är det så". Lycka! Då verkar en kur faktiskt funka på mig. Känns ju lovande inför fortsättningen...
  • manam
    Tjotta skrev 2012-07-05 23:42:35 följande:
    När man ätit pergokuren och sen ska ta prover och kolla VUL?? Kan det hända att man redan haft ÄL eller kollar de när man ska ha ÄL??
    Är det vanligt att man får ÄL på första kuren??  
    En kompis till mig har en son lite över 1 år och hon och hennes kille har hållt på i 6 månader på att få en till. Jag önskar ju att vi får smått samtidigt men med min vanliga tur lär det ju inte hända. Är det fler här inne som ofta tänker: Jag kommer aldrig få barn??
    Som jag förstått det får man oftast ÄL runt CD 16 med Pergotime, och många (däribland jag) får ännu senare...runt CD 21-23. Om du gör VUL under CD 12-14 är "risken" alltså väldigt liten att du ägglossat innan.

Ingen aning om hur vanligt det är med ÄL på första kuren. Jag verkar dock haft den turen, eftersom jag nu fick mens. Tyvärr hoppade vi dock bebisförsök pga lite andra anledningar...främst att mitt TSH är högt...

"Jag kommer aldrig få barn"-tanken har slagit mig måååånga gånger. Men jag har också lätt för katastroftankar . Efter min Pergo-kur känns det ljusare. Kanske, kanske har vi hittat ett sätt för mig att ägglossa...vilket helt klart gör det enklare att få barn.
  • Babybel
    manam skrev 2012-07-06 09:00:31 följande:
    Men åh, förstår din frustration. Känns ju lite onödigt att äta Pergo under fel förutsättningar. Och detta med att ha mens innan har jag fått för mig är rätt viktigt – att man börjar med Pergo på rätt cykeldag. Känns ju inte som att det är så bra om gamla slemhinnor ligger kvar inbillar jag mig...inte direkt gynnsamt för eventuell befruktning. Tycker du ska ta upp detta med din gyn när denne är tillbaka från semestern. Om du inte vill byta läkare förstås.

Jag mailade min gyn för att kolla om min mens (som är här, men dock ganska sparsam) betyder att jag haft ägglossning. Och han svarade att "högst sannolikt är det så". Lycka! Då verkar en kur faktiskt funka på mig. Känns ju lovande inför fortsättningen...
    Jo, det känns lite som att hon har slösat på en månad för mig. Men det är inget att gräva ner sig i nu, nu blickar jag framåt och hoppas att jag trots allt får egen mens iaf.

Förstår att det måste kännas som en högvinst med "konstaterad" äl och riktig mens. Jag trodde verkligen att du hade ägglossning för du hade alla de rätta symptomen, och de är sådana man inte inbillar sig! Så nu vet du att du har en metod som funkar för dig, så fort du får iordning på dina värden är det bara att tuta och köra (YAY ;) )

Min gyn har inte tagit några test alls på mig, gjorde din det av några speciella anledningar? 
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-06 09:19:54 följande:
    Jo, det känns lite som att hon har slösat på en månad för mig. Men det är inget att gräva ner sig i nu, nu blickar jag framåt och hoppas att jag trots allt får egen mens iaf.

Förstår att det måste kännas som en högvinst med "konstaterad" äl och riktig mens. Jag trodde verkligen att du hade ägglossning för du hade alla de rätta symptomen, och de är sådana man inte inbillar sig! Så nu vet du att du har en metod som funkar för dig, så fort du får iordning på dina värden är det bara att tuta och köra (YAY ;) )

Min gyn har inte tagit några test alls på mig, gjorde din det av några speciella anledningar? 
    Helt rätt såklart...det som varit har varit...och man lär sig ju saker på resan. Det är så man får se det.

Men tycker det låter jättekonstigt att det inte tagits några prover på dig faktiskt, även om jag inte är någon läkare. Det har du säkert skrivit...men jag minns inte (förlåt)...vet du anledningen till att du inte ägglossar? Annars kan ju blodprover ofta säga en del om det.

För min del har jag ju PCO-äggstockar, vilket syns på VUL. Men mina sköldkörtelvärden hade aldrig upptäckts om jag inte gjort blodprov eftersom jag inte har några andra symptom. Är glad att jag fick veta dock eftersom underproduktion av sköldkörtelhormon både kan hämma ägglossning och orsaka missfall. Och det är jättelätt att medicinera så att värdena blir bra igen. Dessutom brukar de göra blodprov för att kolla äggreserv och sådana saker.
  • Babybel
    manam skrev 2012-07-06 09:30:23 följande:
    Helt rätt såklart...det som varit har varit...och man lär sig ju saker på resan. Det är så man får se det.

Men tycker det låter jättekonstigt att det inte tagits några prover på dig faktiskt, även om jag inte är någon läkare. Det har du säkert skrivit...men jag minns inte (förlåt)...vet du anledningen till att du inte ägglossar? Annars kan ju blodprover ofta säga en del om det.

För min del har jag ju PCO-äggstockar, vilket syns på VUL. Men mina sköldkörtelvärden hade aldrig upptäckts om jag inte gjort blodprov eftersom jag inte har några andra symptom. Är glad att jag fick veta dock eftersom underproduktion av sköldkörtelhormon både kan hämma ägglossning och orsaka missfall. Och det är jättelätt att medicinera så att värdena blir bra igen. Dessutom brukar de göra blodprov för att kolla äggreserv och sådana saker.
    Jag har konstaterad PCO sen många år, typ 10, och tog prover och sånt då och sen har jag den klassiska PCO-äggstocken som syns på VUL. Så kanske tyckte inte min gyn att nåt annat behövde kollas!? Jag tänker att det kanske inte tillhör rutin att man kollar TSH!?

Vet att jag kollade sköldkörteln för några år sen av en annan anledning och då var det bra, men sånt kan väl ändras!? 
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-06 09:39:13 följande:
    Jag har konstaterad PCO sen många år, typ 10, och tog prover och sånt då och sen har jag den klassiska PCO-äggstocken som syns på VUL. Så kanske tyckte inte min gyn att nåt annat behövde kollas!? Jag tänker att det kanske inte tillhör rutin att man kollar TSH!?

Vet att jag kollade sköldkörteln för några år sen av en annan anledning och då var det bra, men sånt kan väl ändras!? 
    Om jag vore du skulle jag nog be om ett sköldkörtelprov bara för säkerhets skull. Min gyn sa att det inte är helt ovanligt att PCO och milda sköldkörtelrubbningar hänger ihop. Mina värden ligger inom ramen för vad som är normalt. Om man inte vill bli gravid. Då gäller nämligen andra referensvärden, man ska ha ett lägre TSH.

Troligen är det bara PCO:n som spökar för dig, men det kan ju alltid vara bra att dubbelkolla. Som sagt, det är så enkelt att göra något åt om det skulle visa sig att det behövs.
  • Babybel
    manam skrev 2012-07-06 09:43:56 följande:
    Om jag vore du skulle jag nog be om ett sköldkörtelprov bara för säkerhets skull. Min gyn sa att det inte är helt ovanligt att PCO och milda sköldkörtelrubbningar hänger ihop. Mina värden ligger inom ramen för vad som är normalt. Om man inte vill bli gravid. Då gäller nämligen andra referensvärden, man ska ha ett lägre TSH.

Troligen är det bara PCO:n som spökar för dig, men det kan ju alltid vara bra att dubbelkolla. Som sagt, det är så enkelt att göra något åt om det skulle visa sig att det behövs.
    Jo, kanske ska man kolla det, känns onödigt att hålla på i flera månader och sen visar det sig att en sån grej hindrat nåt.
    Känns lite dumt bara hur jag nu ska säga till gyn att jag fått Provera utskrivet för att han tyckte hon gjort fel och att jag därför ändrar den plan vi hade och sen dessutom säga att jag vill att hon tar tester jag tror hon missat. hahaha...känns lite drygt på nåt sätt
    Men skumt att hon inte kollar min äggreserv, för även om den borde vara bra iom PCO kan man väl inte förutsätta det!?
  • Aria

baybel jag körde också pergotime utan mens men den läkare jag pratade med som jag va på VUL hos sa att om det inte var länge sedan man fick mens så är det okey, anledningen till att man kör provera är för att om patienten inte haft mens på länge så kan slemhinnan vara för tjock (tror det var att den va tjock som va problemet) så jag tror nog inte att det är så illa ändå,
    min erfarenhet är att nya läkare är bättre uppdaterade och ödmjuka än äldre

Nu lite intim fakta, igår natt tog min sambo lite retsamt mig på brösten varpå jag slog till han i ren impuls pga smärtan.....

har aldrig haft ont i brösten så jag fick en chock över hur känsliga de va. Tog graviditetstest och det var negativt så jag avvaktar ett litet tag till innan jag kastar in handduken tror jag :)

Jag tror inte att jag är gravid eftersom jag är så säker på att det skulle ha visat sig på ett test men jag har väldigt många symptom och hoppas på det bästa annars så försöker jag igen :)

jag fick ju ÄL den 22 och när testat visas så ska man räåkna från dagen efter och 2 veckor framåt, så om du fick den 21 ska du räkna från den 22 och då är du på dag 14 först idag, plus att du kanske är känslig och ÄL testet visar positivt redan två dagar innan äggen släpper så man har ändå ett intervall på ca 2-4 dagar efter ÄL som man nog ska plussa på de där 2 veckorna så kanske kan du göra nytt test på måndag för att helt avfärda det?

• Snobbs

Nu har jag fått "spotting" så nu är det 1 av 3 möjliga scenarion, som jag förstått:
    1. Mens med 28 dagars cykel, vilket aldrig hänt.
    2. Väldigt försenad ägglossning.
    3. Nidblödning pga graviditet.
    Blir spännande att se

• Babybel
    Snobbs skrev 2012-07-07 19:12:45 följande:
    Nu har jag fått "spotting" så nu är det 1 av 3 möjliga scenarion, som jag förstått:
    1. Mens med 28 dagars cykel, vilket aldrig hänt.
    2. Väldigt försenad ägglossning.
    3. Nidblödning pga graviditet.
    Blir spännande att se
    Oj, väldigt spännande. vad känns det mest som om du bara helt ärligt känner av kroppen?
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd