• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • manam
    Babybel skrev 2012-07-29 18:42:08 följande:
    Wow, det var inte igår ;) Långsemester? Jag och killen far till Grekland vecka 35, men fram till dess har jag semester helt solo i Sthlm (rätt skönt att inte ha späckat schema så)

Men hur  härlig är inte du, jag hoppas att du känner rätt? :))) 

Hur lång tid tar det att få svaren på dina prover? Visst hade du ätit medicin för att få ner värdena?

Vad är planen framöver? För du nån mer Pergotime innan dina värden är bättre? Sen funderade jag lite på vad dina värden innebär rent praktiskt. Är det helt kört att bli gravid eller kan det få andra konsekvenser bara om du skulle bli det? 

Har du flyttat bortom sthlm eller inom? Är det inte bra härligt ändå med en flytt, vidrigt när man håller på (sist flyttade jag 70 mil) men så underbart med uppackandet. Bara att bestämma att "här är vårt porslins-skåp" osv tycker jag är supermysigt.

Oj, vad långt detta blev, är märkligt sällskapssjuk ikväll tror jag ;)))) 
    Haha...nej, har faktiskt bara haft tre veckor. Men de har varit totalt fullspäckade å andra sidan. Inte helt fel att fly söderut heller, har ju inte varit det bästa sommarvädret precis. Vi som brukar ha tur här i Stockholm i alla fall...

Låter ju inte helt fel med en vecka i Grekland att se fram emot. Särskilt havet kommer ju vara fantastiskt då. Yes, jag är en badkruka av rang som ogärna doppar mig om det är mindre än 24 grader .

Vi har flyttat till en större lägenhet inom stan. Känns verkligen perfekt och bra. Lite småfix att göra med den såklart, men inga akuta stora saker. Vi har ägnat senaste veckan till att måla om i två rum bl a.

Angående mina prover så tror jag att svaren kom i slutet av denna vecka, men jag glömde att kolla av med min läkare. Jag har ätit Levaxin som ska få ner TSH men tydligen är det svårt att få till rätt dos, så vi får se om det hjälpt nu. Har ätit den lägsta dosen. Om värdena är bra vet jag inte riktigt vad planen är. Eftersom allt tyder på att jag ägglossade av en kur Pergo så blir det troligen ytterligare ett försök på den vägen. Att ha högt TSH gör det inte omöjligt att bli gravid...särskilt inte när värdet är så måttligt förhöjt som hos mig...men det är inte särskilt gynnsamt, och missfallsrisken kan öka. Så det känns verkligen lika bra att fixa till detta innan plusset kommer.
  • Babybel
    manam skrev 2012-07-29 20:53:00 följande:
    Haha...nej, har faktiskt bara haft tre veckor. Men de har varit totalt fullspäckade å andra sidan. Inte helt fel att fly söderut heller, har ju inte varit det bästa sommarvädret precis. Vi som brukar ha tur här i Stockholm i alla fall...

Låter ju inte helt fel med en vecka i Grekland att se fram emot. Särskilt havet kommer ju vara fantastiskt då. Yes, jag är en badkruka av rang som ogärna doppar mig om det är mindre än 24 grader .
    Gosh, tell me about it. Jag har fan inte badat på 10 år.

Vi har flyttat till en större lägenhet inom stan. Känns verkligen perfekt och bra. Lite småfix att göra med den såklart, men inga akuta stora saker. Vi har ägnat senaste veckan till att måla om i två rum bl a.

"Angående mina prover så tror jag att svaren kom i slutet av denna vecka, men jag glömde att kolla av med min läkare. Jag har ätit Levaxin som ska få ner TSH men tydligen är det svårt att få till rätt dos, så vi får se om det hjälpt nu. Har ätit den lägsta dosen"

Men visst hade du inte så hemskt farliga värden väl? Det borde ju inte vara så svårt att åtgärda eller?

Om värdena är bra vet jag inte riktigt vad planen är. Eftersom allt tyder på att jag ägglossade av en kur Pergo så blir det troligen ytterligare ett försök på den vägen.

Men vet du, där tycker jag nog att du ska propsa på en dubbelkur faktiskt. Det blir kanske dubbla biverkningarna men det är den vanliga vägen att gå för de flesta gynekologer oavsett, och eftersom du inte har en hundraprocentig garanti på ägglossning (även om det är väldigt troligt) så skadar det ju inte att köra en dubbelkur 

"Att ha högt TSH gör det inte omöjligt att bli gravid...särskilt inte när värdet är så måttligt förhöjt som hos mig...men det är inte särskilt gynnsamt, och missfallsrisken kan öka. Så det känns verkligen lika bra att fixa till detta innan plusset kommer."

Men ändå. Jag tycker ni ska satsa nu ändå! Jag har en bra känsla för dig också serdu ;)

• manam
    Babybel skrev 2012-07-31 21:09:38 följande:
    Gosh, tell me about it. Jag har fan inte badat på 10 år.

"Angående mina prover så tror jag att svaren kom i slutet av denna vecka, men jag glömde att kolla av med min läkare. Jag har ätit Levaxin som ska få ner TSH men tydligen är det svårt att få till rätt dos, så vi får se om det hjälpt nu. Har ätit den lägsta dosen"

Men visst hade du inte så hemskt farliga värden väl? Det borde ju inte vara så svårt att åtgärda eller?

Om värdena är bra vet jag inte riktigt vad planen är. Eftersom allt tyder på att jag ägglossade av en kur Pergo så blir det troligen ytterligare ett försök på den vägen.

Men vet du, där tycker jag nog att du ska propsa på en dubbelkur faktiskt. Det blir kanske dubbla biverkningarna men det är den vanliga vägen att gå för de flesta gynekologer oavsett, och eftersom du inte har en hundraprocentig garanti på ägglossning (även om det är väldigt troligt) så skadar det ju inte att köra en dubbelkur 

"Att ha högt TSH gör det inte omöjligt att bli gravid...särskilt inte när värdet är så måttligt förhöjt som hos mig...men det är inte särskilt gynnsamt, och missfallsrisken kan öka. Så det känns verkligen lika bra att fixa till detta innan plusset kommer."

Men ändå. Jag tycker ni ska satsa nu ändå! Jag har en bra känsla för dig också serdu ;)

Åh, fin du är. Hoppas din känsla stämmer då.

Precis, mitt tsh låg på 4.2, vilket nästan är normalt – om man inte vill bli gravid. Då ska det helst ligga under 1.0 vad jag förstår. Hoppas, hoppas det gått ner dit nu. Min gyn är tydligen tillbaka från semester imorgon så då hoppas jag på besked. Sedan får vi se vad han säger angående nästa pergokur.

Funderar bara på om man inte riskerar att bli överstimulerad av dubbeldos, om det är så att enkeldos räckte för att att jag skulle få ÄL. Vet du hur det är med den saken? Skulle ju kännas rätt trist med dubbelkur och sedan "sexförbud".
  • Aria

Hejsan tjejer
    det var inte igår...har haft fullt upp med planerat villaköp så det har varit lite stressigt plus mycket jobb.

Någon mens har jag fortfarande inte fått och magen har fått sig en rund fin bula men negativa graviditetstester jag har fått en tid den 7 augusti så väntar tills dess :)

• manam
    Aria skrev 2012-08-02 13:12:26 följande:
    Hejsan tjejer
    det var inte igår...har haft fullt upp med planerat villaköp så det har varit lite stressigt plus mycket jobb.

Någon mens har jag fortfarande inte fått och magen har fått sig en rund fin bula men negativa graviditetstester jag har fått en tid den 7 augusti så väntar tills dess :)
    Hej Aria!

Samma här...har inte varit mycket familjelivande senaste veckorna. Gick villaköpet i lås? Hoppas!

En rund fin bula på magen låter ju onekligen intressant . Uppdatera mig nu. När hade du BIM?
  • manam

Äntligen ett steg i rätt riktning!

Fick provsvar nu, och mitt TSH är nere på 0.9. Helt okej att bli gravid nu med andra ord. Såååå skönt!

Innan jag får nästa kur pergo vill dock gyn kolla min sambo. Vi "slapp" det vid första försöket. Kanske för att det ändå ganska uppenbart är problem med mig. Men visst det kan ju ligga problem hos min sambo också.

Så nu ska jag be honom att ringa och boka tid. Ni som vet...vad kommer han utsättas för? Mer än spermaprov alltså.

• Fiffig

I vår undersökning fick sambon enbart lämna ett spermatest plus fylla i en vanlig hälsoblankett med div frågor om sjukdomshistoria och livsstil. Han kom lindrigt undan tycker jag i jämförelse med alla blodprov och undersökningar som jag fått och kommer få göra!

• manam
    Fiffig skrev 2012-08-03 18:56:52 följande:
    I vår undersökning fick sambon enbart lämna ett spermatest plus fylla i en vanlig hälsoblankett med div frågor om sjukdomshistoria och livsstil. Han kom lindrigt undan tycker jag i jämförelse med alla blodprov och undersökningar som jag fått och kommer få göra!

Fint, då vet jag vad jag ska förbereda honom på . Lite märkligt bara att han måste boka en tid hos min gyn då kan jag tycka. Spermaprov kan man väl lämna direkt till labbet? Men det är väl bara att göra som de säger antar jag. Vad har er utredning visat?
  • Fiffig

Vi utreddes båda samtidigt så då blev det mer naturligt att även han gick till gyn, men det verkar ju vara olika på olika sjukhus. I vårt fall är alla prover som tagits perfekta. Trots det är vi inne på andra dosen med pergotime nu. Hoppas, hoppas att det gått vägen den här gången men jag är rätt pessimistisk...

• manam
    Fiffig skrev 2012-08-03 23:07:32 följande:
    Vi utreddes båda samtidigt så då blev det mer naturligt att även han gick till gyn, men det verkar ju vara olika på olika sjukhus. I vårt fall är alla prover som tagits perfekta. Trots det är vi inne på andra dosen med pergotime nu. Hoppas, hoppas att det gått vägen den här gången men jag är rätt pessimistisk...

Men då har ni ju alla förutsättningar! Tänk på att även om man prickar ägglossningen så är det ju inte säkert att man blir gravid - med eller utan pergo. Så ge det några försök så ska du se att det tar sig. Håller tummarna!
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd