• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aj88

Babybel:
    Ja jag är väldigt glad att äggblåsorna växer som det ska men frustrerande att det ändå aldrig lyckas.
    Tack snälla och lycka till du med!

• Fiffig

Hej aj88! Jepp, jag har gjort en spolning. På vårt sjukhus verkar det vara praxis att alla sådana undersökningar görs i början av utredningen, innan man börjar med diverse behandlingar. Spolningen gick bra (var inte alls så obehaglig som jag trodde innan) och passagen var fri i båda äggledarna. Äl-blödningar har jag aldrig haft, däremot har jag små bruna stänkblödningar eller spottings precis dagarna innan mens. Har du testat en högre dos av pergo, eller har du också fått köra enkeldos eftersom du får ägglossning av dig själv?

• Aj88

Fiffig:
    Jaha?! Konstigt att min Gyn aldrig nämnt något om spolning.
    Nä jag får bara enkeldoser eftersom jag Ägglossar på dom. Vart tom överstimulerad på en kur då vi fick sex förbud.
    Jag har nämligen inga såna där klibbiga ägglossningsflytningar som man ska ha. Vet inte om det kan påverka något.
    Vilken kur är du inne på nu?

• Utlandssvensk76
    Babybel skrev 2012-08-12 12:32:48 följande:
    Jo, fast förra gången fick jag ju faktiskt ett positivt ägglossningstest på dag 19 (och de ska ju vara 99% säkra) så det troliga känns ju som att jag faktiskt hade ägglossning. Idag är jag på dag 19 så jag "räknar" väl mer eller mindre med ett positivt ältest idag, hehe. När gör man blodprovet efter ett positivt ältest? Alltså, hur många dagar behöver man vänta om jag nu får ett positivt test idag? 

Nu har jag räknat ut att 9 mm på dag 12 inte alls är lite om man beräknarbatt själva ÄL är på dag 20 (efter positivt ÄL test dag 19), då hann äggblåsan växa till sig till 25mm, vilket är jättebra. Får be om ursäkt att jag drog negativ slutsats innan jag gjorde matten ordentligt! Fick du positivt test idag? Nu är det bara att fortsätta att nya, förhoppningsvis har ni fått till det ett par ggr redan Själv fick jag negativt igen på dag 9 efter äl blir det negativt igen morgon tror jag chansen är liten att jag är gravid....
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Aj88

Två äggblåsor à 19mm. Sitter utanför Apoteket för att köpa ovitrelle sprutan. Ägglossning 36 timmar efter sprutan. Nu kör vi!!!

• Utlandssvensk76

Grattis nu har du riktigt stora chanser att bli gravid med tva lika stora aggblasor - underbart!! Lycka till, det kommer att ga vagen!!

Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • langtarefterbarn78

Jag var hos en gynekolog i fredags och fick också höra att jag hade PCO (iaf på den ena äggstocken), vilket förklarar att jag efter 8 mån försök att få barn inte lyckats, och inte ens fått utslag på äl-testerna jag tagit varje månad. Har alltid har oregelbunden mens, allt från kanske 25 dagar-flera månader. Har dock inte övervikt, mycket behåring eller acne, andra symptom.
    Nu har jag fått primolut nor utskriven, ska ta de i 10 dagar, sedan invänta mensen och på femte dagen börja med pergotime, första kursen alltså.
    Nu hoppas man ju så klart att det lyckas första gången, men risken finns ju att det inte lyckas alls. Men nu är jag väldigt optimistisk, har läst många gamla trådar och det verkar som om pergotime funkar för många.   
    Äter ni också primolut nor +  pergotime? Har även på andra forum sett att man borde göra VUL för att kolla ÄL + att inte för många ägg mognar, har ni hört något om det? Min gyn sa inget om det till mig, bara att jag kunde prova med primolut nor + pergotime enkelkur till att börja med.

• Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-12 20:29:49 följande:

Nu har jag räknat ut att 9 mm på dag 12 inte alls är lite om man beräknarbatt själva ÄL är på dag 20 (efter positivt ÄL test dag 19), då hann äggblåsan växa till sig till 25mm, vilket är jättebra. Får be om ursäkt att jag drog negativ slutsats innan jag gjorde matten ordentligt! Fick du positivt test idag? Nu är det bara att fortsätta att nya, förhoppningsvis har ni fått till det ett par ggr redan Själv fick jag negativt igen på dag 9 efter äl blir det negativt igen morgon tror jag chansen är liten att jag är gravid....
    Haha, såg nu att det såg ut som jag skrivit lite surt tidigare, så menade jag inte. Men jag har gott hopp ännu även om jag faktiskt fick negativt äl-test igår. Jag har sådana sjuka ägglossningskänningar nu så jag är övertygad om att det sker vilken dag som helst nu. Igår kväll började mina bröstvårtor ömma nåt helt sjukligt och det är samma idag. Men men, time will tell.

Angående dig så är du typ 2-3 veckor för snabb att ge upp hoppet. Vet att jag har länkat till denna förr men jag gör det igen så att du inte blir deppig för tidigt i onödan. www.familjeliv.se/Forum-1-3/m26985-2.html
    Du kan verkligen fortfarande ha lyckats denna månad! :) 
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd