• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • jagvill85
    Aria skrev 2012-08-10 14:04:04 följande:
    Ja på sätt och vis är jag glad men lite orolig också, känns som att det verkligen verkligen måste funka nu...då blir de liksom mer press, jag har börjat med provera nu och är på dag 4, den 16 ska jag till läkaren igen för att få hormonsprutorna utskrivna och så invänta mens och påbörja dem hoppas verkligen det tar denna gång snobbs grattis tjejen va kul jag hoppas att samtliga här inne om ca 6 månader diskuterar graviditetssymptom etc istället :)

Hej Aria, jag fick också igår reda på att jag ska börja med gonal-f sprutor till näst. Hann testa enkel o trippelpergo men inget hände :( Ska på resa i september så så kommer först att börja proveran om 3 veckor. Jag känner helt samma som du, orolig och panikfylld eftersom det måste ju funka nu annars...men är också glad att jag redan får börja med sprutor eftersom de borde vara mer effektiva. Håller tummarna för oss! :)
  • Utlandssvensk76
    Babybel skrev 2012-08-10 04:40:27 följande:
    Det är min andra kur. Förra gången när hon sa samma sak så var största äggblåsan 9 mm (på dag 12) så egentligen följer jag exakt samma takt denna gång eftersom de ju växer 2 mm per dag borde största vara 13 nu. Men hon har så svårt att hitta och mäta både blåsor och slemhinna så jag vet inte vad jag kan lita på alls (hon är helt nyexad och det känns som att jag googlar mig till mer kunskap än vad hon har. Hon kände inte alls till att det fanns en medicin som fick slemhinnan att växa till sig bl.a.)

9mm låter tyvärr lite på dag 12. Jag tycker att du ska be att få ta blodprov efter du tror att du har haft ÄL för att kolla progesteronet, det kommer att visa om du hade ägglossning.
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Fiffig

Min andra kur gick också åt skogen, fast jag får ju ägglossning till skillnad från er. Nu har vi en dos kvar, men vi känner oss mer och mer övertygade om att det är något annat som gör att det inte funkar för oss. Sambon har ställt in sig på att det nog får bli ivf för oss, hoppas bara kön inte är för lång. All den här väntan tar liksom knäcken på mig. Känns så orättvist att drabbas av det här. Så här skulle det ju inte bli! Vi skulle ju haft en liten nu enligt vår första plan, nu vet jag inte om vi någonsin kommer få barn. Lite deppigt här alltså..

• Utlandssvensk76
    Fiffig skrev 2012-08-11 08:21:51 följande:
    Min andra kur gick också åt skogen, fast jag får ju ägglossning till skillnad från er. Nu har vi en dos kvar, men vi känner oss mer och mer övertygade om att det är något annat som gör att det inte funkar för oss. Sambon har ställt in sig på att det nog får bli ivf för oss, hoppas bara kön inte är för lång. All den här väntan tar liksom knäcken på mig. Känns så orättvist att drabbas av det här. Så här skulle det ju inte bli! Vi skulle ju haft en liten nu enligt vår första plan, nu vet jag inte om vi någonsin kommer få barn. Lite deppigt här alltså..

Vad tråkigt, jag förstår hur du känner dig. All väntan är verkligen jättejobbigt. Kommer det att göras en ny utredning efter 3 pergokuren? Jag hoppas att det ordnar sig för er och inom kort. Ska testa igen imorgon och på måndag, testade negativt idag på ÄL 8 och det är min andra kur. Det är ju tidigt men jag känner att om det ej blir plus imorgon är chansen för positivt sen liten då jag plussat på ÄL 10 tidigare. Är orolig för att bli jättebesviken och nere om det ej går vägen...
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Aj88

Hej.
    Förstår verkligen hur det känns att misslyckas gång på gång!!
    Är inne på min fjärde kur enkeldos pergotime. Efter att ha försökt i 2 år. Har ägglossat på de tre innan varav ett med ovitrelle spruta.
    Va hos Gyn i onsdags på cd 10 och den största äggblåsan va då 14mm. Ska tillbaka i morgon cd 15 för att se om det är aktuellt med en ovitrelle spruta.
    Så orättvist att det aldrig ska gå!
    Lycka till alla!!

• Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-10 22:35:33 följande:

9mm låter tyvärr lite på dag 12. Jag tycker att du ska be att få ta blodprov efter du tror att du har haft ÄL för att kolla progesteronet, det kommer att visa om du hade ägglossning.
    Jo, fast förra gången fick jag ju faktiskt ett positivt ägglossningstest på dag 19 (och de ska ju vara 99% säkra) så det troliga känns ju som att jag faktiskt hade ägglossning.
    Idag är jag på dag 19 så jag "räknar" väl mer eller mindre med ett positivt ältest idag, hehe.

När gör man blodprovet efter ett positivt ältest? Alltså, hur många dagar behöver man vänta om jag nu får ett positivt test idag? 
  • Babybel
    Fiffig skrev 2012-08-11 08:21:51 följande:
    Hur menar du? Får du ägglosssning utan Pergotime också? För jag tror nog att alla vi har lyckats få ägglossning med Pergo nu. Men ägglossning räcker inte tyvärr ju. Det finns mycket som kan påverka utan att det behöver vara fel på er. Till exempel så har jag hört att man kan öka sina chanser avsevärt om tjejen får orgasm först för då vidgar sig "passagen" ytterligare och gör att det är enklare för spermierna att vandra dit de ska. Sen tror jag tidpunkten man har sex kan påverka mycket också.

Du får inte glömma att det normala är att det tar ett år för folk att bli gravida just på grund av alla små olika förutsättningar som ska stämma. Att din andra kur inte kur inte funkade betyder ingenting än så länge. Det kommer att gå vägen för dig också. Men jag kan verkligen förstå att väntar tär på dig. Man får försöka distrahera sig. Jag har börjat äta LCHF och promenera en mil om dagen och den här månaden har liksom flugit fram (maten kräver massa planering och promenaden tar tid).
  • Babybel
    Aj88 skrev 2012-08-12 11:40:40 följande:
    Hej.
    Förstår verkligen hur det känns att misslyckas gång på gång!!
    Är inne på min fjärde kur enkeldos pergotime. Efter att ha försökt i 2 år. Har ägglossat på de tre innan varav ett med ovitrelle spruta.
    Va hos Gyn i onsdags på cd 10 och den största äggblåsan va då 14mm. Ska tillbaka i morgon cd 15 för att se om det är aktuellt med en ovitrelle spruta.
    Så orättvist att det aldrig ska gå!
    Lycka till alla!!
    Låter ju väldigt lovande med en äggblåsa på 14 mm redan! Lycka till!
  • Fiffig

Jo, jag har ägglossning även utan pergo babybel. Pergon har enbart gjort den starkare eller vad man ska säga. Istället för en äggblåsa som är normalt hade jag ju fem när vi gjorde vul. Jag har förmodligen haft äl varenda månad sen förra hösten då jag började kolla med äl-tester. Och trots det har inget hänt. Visst, det är normalt att det tar cirka ett år. Men vi har prickat äl varenda gång i drygt ett år nu så jag tycker att det borde ha gått vägen vid det här laget om allt var som det ska.

• Aj88

Fiffig:
    Det är nästan som vi. Jag har ägglossning av mig själv ibland. Och fått ägglossning på alla mina pergo kurer och ändå inget plus!
    Det verkar vara något annat fel också.
    Har du gjort en spolning? Har hört att det kan hjälpa. Ska fråga min gyn i morgon när jag ska dit.
    Har du ägglossningsflytningar??

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd