• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Snobbs

Tjena tjejer. Uppdatera hur det går!!!
    Själv: Bim idag, ingen mens än. Fick ett "spökstreck" på test idag. Avvaktar utvecklingen med spänning.

• Babybel

Ledsen att vara hård med dig men du ÄR övernegativ!!! ;) du hade sex PRICK på ÄL-dagen ,trots att du har 48 timmars fönster att ha sex på då där i dagarna. Så du har nog fantastiskt bra chanser att bli gravid nu! Ens om du bara haft sex dagen innan el dagen efter ÄL-dagen hade chanserna varit jättebra! Så du jan pusta ut. Blir du inte gravid är det nåt annat skäl.

• Fiffig

Babybel, jo jag kollar med äl-test för säkerhetsskull, men min cykel är väldigt regelbunden så jag vet rätt så väl när det är dags tror jag... Den här kuren behövdes inget vul eftersom man nu vet hur jag reagerar på pergon. Jag tog även ett progesteron test efter äl som bekräftade att jag verkligen haft ägglossning. Fick dock inte testa dubbeldos eftersom jag var så lättstimulerad.

Utlandssvensk: har ingen aning om hur tjock slemhinnan var vid vul, har bara för mig att hon sa att den var bra. Äggblåsorna hade lite olika storlekar, det största var nästan 20 mm har jag för mig, de övriga var något mindre. Kommer inte ihåg om hon sa hur stora de var. Jag var inte så påläst då om storlekar och sånt

• manam
    Babybel skrev 2012-08-04 13:18:01 följande:
    WUHUUU!!!! Fasen vad härligt med TSH-värdena!

I mitt fall kollades min sambo innan jag fick någon hjälp alls, men det gick fort och smärtfritt måste jag säga. Han fick följa med första besöket och fick svara på frågor om han gjort någon gravid förut eller om han har haft några problem eller sjukdomar. Sen skickades en remiss till Huddinges fertilitetsenhet som i  sin tur skickade en lite kopp som killen skulle lämna provet i. Kunde man ta sig till sjuhuset inom 2 timmar efter provet så kunde man göra det hemma. Jag fick agera spermabud och ta bilen på morgonen med provet mellan tuttarna (det ska hållas varmt). Annars kunde man göra provet på plats där om man ville. Så jag lämnade in provet och 1.5-2 veckor senare hade vår gyn fått svaren att allt såg bra ut.
    Mer än så gjordes inte. Det behövs ju inget annat än att sperman är bra så jag tror inte de gör andra tester på killen om den är godkänd. 
    Ja, det känns riktigt bra. Äntligen något som är som det ska!

Nu gäller det bara att få sambon att ringa och boka tid så fort som möjligt hos min gyn. Sånt där kan ta lite tid för honom...haha...och jag är tvärtom och vill att allt ska ske på direkten. 
  • manam
    Fiffig skrev 2012-08-04 12:08:46 följande:
    Tack för peppen! Har tappat modet lite grann. Jag trodde först att bara vi fick pergotime skulle allt gå vägen. Inför vår fösta omgång hade vi fem äggblåsor på gång att släppa! Ändå blev det inget, men precis som du sa så har vi ju ändå chans att lyckas nästa gång. Det är så många här i tråden så jag har inte så bra koll på alla, hur ser er historia ut manam?
    Jag har provat Pergo enkelkur en omgång, men precis samtidigt fick jag veta att mitt TSH var förhöjt, och då ska man ju undvika graviditet tills det nått normala nivåer. Därav blev det inget seriöst försök i samband med Pergo den gången. Nu har jag efter Levaxin fått ner TSH på perfekta 0,9 – så nu är det bara att köra.

Det verkade dessutom som om enkelkur funkade på mig...jag fick mens efteråt...vilket jag inte haft spontant sedan jag slutade med p-piller för över 1 år sedan. Efter många om och men fick jag konstaterat att jag har pco.

Hur är er historia? Hur länge har ni försökt? 
  • Fiffig

Vår historia är att vi började försöka för drygt ett år sen. Mensen kom månaden efter jag slutat med p-piller och äl-test har visat på ägglossning hela tiden. I våras kontaktade vi gyn där vi bor eftersom inget hände och en utredning inleddes. Vi har tagit blodprov, spermatest, äggledarspolning och gjort gynundersökning och allt ser finfint ut, men inget händer. Vi är väl vad man kallar oförklarligt barnlösa. Nu har vi tre försök med pergotime, sen blir det vidare remiss till Sahlgrenska. Vi är mitt i pergokur nummer två nu, men jag känner inget som tyder på att det skulle ha lyckats den hör gången Deppigt!!9

• Utlandssvensk76

A

Snobbs skrev 2012-08-04 22:47:03 följande:
    Tjena tjejer. Uppdatera hur det går!!! Själv: Bim idag, ingen mens än. Fick ett "spökstreck" på test idag. Avvaktar utvecklingen med spänning.

Åh vad spännande. Har du kollat igen? Svaga streck är ju is stort sett alltid positiva!,,
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Utlandssvensk76
    Babybel skrev 2012-08-04 23:21:35 följande:
    Ledsen att vara hård med dig men du ÄR övernegativ!!! ;) du hade sex PRICK på ÄL-dagen ,trots att du har 48 timmars fönster att ha sex på då där i dagarna. Så du har nog fantastiskt bra chanser att bli gravid nu! Ens om du bara haft sex dagen innan el dagen efter ÄL-dagen hade chanserna varit jättebra! Så du jan pusta ut. Blir du inte gravid är det nåt annat skäl.

Jag hoppas du har rätt och ja jag är definitivt överdrivet negativ.....antar att det är en försvarsmekanism, så att jag liv något mindre besviken om det blir negativt. Ska testa nästa måndag, tio dagar efter ÄL.
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Snobbs

Jag tror jag plussat! Ahhhhhhhhh! Syns ett tydligt streck denna gång.
    Andra enkelkuren som tog.

• manam
    Snobbs skrev 2012-08-05 21:33:05 följande:
    Jag tror jag plussat! Ahhhhhhhhh! Syns ett tydligt streck denna gång.
    Andra enkelkuren som tog.
    Å, så underbart! Stort, stort grattis! Så himla glad för din skull. Och håller tummarna för att allt ska gå bra.

Trådens första plus, som vi har väntat .

Har du BIM idag, eller vilken dag ligger du på? Några symptom än? 
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd