• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Utlandssvensk76
    Babybel skrev 2012-08-09 12:43:16 följande:
    Nu har jag varit hos gyn för att mäta äggblåsorna. Och hon hittade en på 13 mm men sa att hon inte trodde på ägglossning denna månad (det sa hon visserligen förra gången också). De växer ju 2mm per dag och i så fall skulle jag ägglossa på söndag (dag 19 precis då jag fick positivt ältest sist). Måste säga att jag känner mig lite nedslagen då slemhinnan enligt henne var 4 mm. Men idag skickar hon iaf en remiss till fertilitetsenheten i huddinge, och det är ju bra antar jag. Har hört att det är 2 års väntetid dit så det känns ju kasst.

Babybel, påminn mig, är detta din första pergokur? Jag förstår att du känner dig lite nedslagen efter att få höra att ägget troligast ej kommer att släppa. Men det kan ju vara så att ÄL blir senare än dag 19? Hur var din förra cykel, efter hon sagt samma sak? Jag håller tummarna för att ÄL blir senare så att ägget hinner växa till sig.
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Babybel

Det är min andra kur. Förra gången när hon sa samma sak så var största äggblåsan 9 mm (på dag 12) så egentligen följer jag exakt samma takt denna gång eftersom de ju växer 2 mm per dag borde största vara 13 nu. Men hon har så svårt att hitta och mäta både blåsor och slemhinna så jag vet inte vad jag kan lita på alls (hon är helt nyexad och det känns som att jag googlar mig till mer kunskap än vad hon har. Hon kände inte alls till att det fanns en medicin som fick slemhinnan att växa till sig bl.a.)

• manam
    Babybel skrev 2012-08-10 04:40:27 följande:
    Det är min andra kur. Förra gången när hon sa samma sak så var största äggblåsan 9 mm (på dag 12) så egentligen följer jag exakt samma takt denna gång eftersom de ju växer 2 mm per dag borde största vara 13 nu. Men hon har så svårt att hitta och mäta både blåsor och slemhinna så jag vet inte vad jag kan lita på alls (hon är helt nyexad och det känns som att jag googlar mig till mer kunskap än vad hon har. Hon kände inte alls till att det fanns en medicin som fick slemhinnan att växa till sig bl.a.)
    Förstår att du blir frustrerad. Man går ju liksom till läkaren för att få hjälp...inte är det meningen att man ska behöva googla sig till informationen själv. Positivt är väl ändå att du helt klart verkar ha ägglossning på gång (dock lite försenad...men det är ju vanligt med pergotime). Vet inte hur snabbt slemhinnan kan växa till sig dock...kanske kan den hinna ikapp? Tunn slemhinna har jag ju också problem med...ska ta upp det med min gyn när vi kör igång igen efter att de kollat upp sambon, så får vi se om det ska behandlas på något sätt inför nästa pergoomgång.

Du funderar inte på att byta läkare?
  • manam
    Aria skrev 2012-08-07 16:00:42 följande:
    jag ska börja med hormonsprutor bestämdes det idag :(
    Aria, hur känns det? Jobbigt? Tänker ändå att det kanske är bra att lägga in ytterligare en växel? Det är säkert precis det som behövs för ett plus.
  • Babybel

Manam: jo, jag har bokat tid på mamma Mia i september.

Aria: är inte det bra med hormonsprutor? Nu får du ju riktig action liksom. Du ska se att du blir gravid på ett kick nu!

• manam
    Babybel skrev 2012-08-10 10:29:07 följande:
    Manam: jo, jag har bokat tid på mamma Mia i september.

Aria: är inte det bra med hormonsprutor? Nu får du ju riktig action liksom. Du ska se att du blir gravid på ett kick nu!
    Men det måste kännas bra i alla fall...att få en second opinion. Ska du till Jan-Åke eller vem har du fått tid hos? Går hos honom och är nöjd.
  • Babybel

Ah kul, det är honom jag ska till! Kul! Låter ju bra att du är nöjd :) hur villig/ovillig är han att skriva ut pergotime. Verkar ju vara olika det där!

• manam
    Babybel skrev 2012-08-10 13:06:57 följande:
    Ah kul, det är honom jag ska till! Kul! Låter ju bra att du är nöjd :) hur villig/ovillig är han att skriva ut pergotime. Verkar ju vara olika det där!
    Jag är nöjd! Aningen forcerad är han kanske, men han känns vääääldigt kunnig. Även om han är så uppbokad så svarar han tex snabbt på mail om man har någon fundering eller så. Han verkar inte ha något emot att skriva ut pergo, men eftersom vi inte kollat min sambo än så får jag inget nytt recept förrän det är gjort.

Han verkar dock inte inne på att man ska gå länge med pergo om det inte händer något utan att man då testar med först dubbelkur och sedan sprutor etc.
  • Aria

Ja på sätt och vis är jag glad men lite orolig också, känns som att det verkligen verkligen måste funka nu...då blir de liksom mer press, jag har börjat med provera nu och är på dag 4, den 16 ska jag till läkaren igen för att få hormonsprutorna utskrivna och så invänta mens och påbörja dem hoppas verkligen det tar denna gång

snobbs grattis tjejen va kul jag hoppas att samtliga här inne om ca 6 månader diskuterar graviditetssymptom etc istället :)

• mybamsus

Jag vet inte om denna frågan passar in här men om någon vet får ni gärna svara :)
    Jag har ätit p-piller sen jag var 14. Idag är jag 22 så i 8 år ungefär. Jag slutade med p-piller häromdagen för att jag å min sambo vill skaffa barn. Hur är det med ägglossningen, kan den "försvinna" när man ätit p-piller i så många år?

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd