• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aj88

Langtarefterbarn78:
    Jag har aldrig fått primolut nor. Äter bara pergotime och när äggblåsorna är tillräckligt stora så tar jag ovitrelle sprutan.
    Men antar att behandlingen är individuell.
    Vul efter pergotime är obligatoriskt för mig. Har kollat mängden och storleken på blåsor varje gång. Hade för många mogna blåsor en gång och fick sexförbud.

• langtarefterbarn78
    Aj88:

Tack för ditt svar! Kanske borde man kolla med gyn när tiden kommer.

För dig låter det ju väldigt lovande med ovitrelle sprutan, hoppas allt går bra! Lycka till!!! 
  • Fiffig

Måste bara fråga aj88 varför du får den där sprutan? Är det för att vara säker på att äggen verkligen släpper eller? Lycka till nu!

• Fiffig

Sista chansen med pergo för mig! Nu måste det bara gå. Sen blir vi skickade till Sahlgrenska för vidare utredningen. Har beställt en kräm som jag läst om lite på olika forum som tydligen kan ta bort mina spottings som jag alltid får innan mens, progesterall heter den. Man ska ta den efter äl och fram till mens för att ev ägg lättare ska fastna. Låter lite långsökt, men visst okej, vi är redo att testa allt. Men nu läste jag i bruksanvisningen att man inte bör kombinera krämen med pergotime. Nån som har testat krämen eller vet varför det kan vara så. Jag börjar ju ta den först efter äl så den bör ju inte störa pergon.

• Babybel
    Fiffig skrev 2012-08-13 14:08:34 följande:
    Sista chansen med pergo för mig! Nu måste det bara gå. Sen blir vi skickade till Sahlgrenska för vidare utredningen. Har beställt en kräm som jag läst om lite på olika forum som tydligen kan ta bort mina spottings som jag alltid får innan mens, progesterall heter den. Man ska ta den efter äl och fram till mens för att ev ägg lättare ska fastna. Låter lite långsökt, men visst okej, vi är redo att testa allt. Men nu läste jag i bruksanvisningen att man inte bör kombinera krämen med pergotime. Nån som har testat krämen eller vet varför det kan vara så. Jag börjar ju ta den först efter äl så den bör ju inte störa pergon.
    Vet du hur lång kö det är till Sahlgrenska sen? 

Jag skulle undvika den där krämen faktiskt och istället prata med din gyn som kan ge dig "riktiga" progesterontabletter om du behöver dem för att bli gravid. 
  • Babybel

BTW, fick just positivt ÄL-test, YAY!!! V i s s t e liksom att det var på gång, har ju haft kraftiga känningar i 2 dagar och nu gör det ont till och med att ha min plyschmorgonrock på mig då det smärtar så i bröstvårtorna.

Jag och killen låg imorse, och nu blir jag lite fundersam på när vi bör göra det nästa gång. Man har ju hört att för ofta inte heller är bra. Varannan dag ska ju "räcka", men man funderar ju på om det verkligen skadar att ha sex varje dag. 

• Aj88

Fiffig:
    Ja precis! Äggen skulle förmodligen släppa ändå men min Gyn säger att han vill ge dom en extra skjuss. Plus att vi då exakt vet vilken dag och tid jag ägglossar.
    Tack snälla och lycka till du med!

• Fiffig

Babybel: vet inte riktigt hur kön ser ut men vår sköterska på gyn varnade mig idag för att den är rätt lång. Tydligen klarar man inte av att hålla vårdgarantin, och att söka hos andra landsting är inte heller lönt eftersom de troligtvis har lika lång kö där... Vi får se hur kön ser ut när vår remiss skickas, men vi funderar allt mer på om vi ska söka privat istället.

• Hannah8401

Babybel, är det ett säkert tecken för dig att du får ont i bröstvårtorna när du har ägglossning? Hur länge varar det? Är ni flera som får det?

• Fiffig

Jag får också ofta det efter ägglossning. Brukar vara tills mensen kommer igång.

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd