• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • langtarefterbarn78

@ Babybel: Grattis till ÄL! Hade det varit jag hade jag bara kört på och haft sex varje dag runt ÄL, tror inte det skadar även om vissa säger att sex varje dag ger lite sämre spermier. Alternativt varannan dag då. ÄL är ju så kort tid än då så det är väl bara att passa på hoppas ni lyckas blir gravida nu!

• Babybel
    Hannah8401 skrev 2012-08-13 14:55:01 följande:
    Babybel, är det ett säkert tecken för dig att du får ont i bröstvårtorna när du har ägglossning? Hur länge varar det? Är ni flera som får det?
    Tydligen kan både progesteronet och östrogenet göra att brösten ömmar. Beroende på vad som framkallar det ömma så kan man få ont antingen innan eller efter ägglossning (eller bägge om man reagerar så på båda hormonen). I mitt fall verkar jag reagera på östrogenet eller LH-ökningen.
  • Babybel
    langtarefterbarn78 skrev 2012-08-13 15:01:28 följande:
    @ Babybel: Grattis till ÄL! Hade det varit jag hade jag bara kört på och haft sex varje dag runt ÄL, tror inte det skadar även om vissa säger att sex varje dag ger lite sämre spermier. Alternativt varannan dag då. ÄL är ju så kort tid än då så det är väl bara att passa på hoppas ni lyckas blir gravida nu!
    Jo, så tänker jag lite också. Eftersom min kille har bra spermier enligt spermatest så borde det ju inte vara ett stort problem ändå väl.
    Känns lite sjukt att min gynekolog säger bägge gångerna att jag troligen inte får ägglossning och så får jag positivt test varje gång ändå (dock senare än hon säger att det bör ske). Kanske borde boka tid för att ta det där blodprovet. Hur sent kan man göra det tro? 
  • Aj88

Babybel:
    Har för mig att blodprovet skall tas ca 1 vecka efter förväntad ägglossning.

• Utlandssvensk76
    Aj88 skrev 2012-08-13 16:52:28 följande:
    Babybel: Har för mig att blodprovet skall tas ca 1 vecka efter förväntad ägglossning.

Ja dag 21 tror jag min läkare skrev ner nånstans. 7 dagar från ÄL om man har ÄL mitt i cykeln dvs.
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • Hannah8401

Babybel, ok, undrar vad jag reagerar på då, jag får ont en vecka före mens men har ju ingen ägglossning? Konstig kropp. Klart du ska ligga varje dag, tror inte riktigt på det där med att spermierma blir dåliga för det. Men vem vet. Men tänk om man istället har dåligt sekret som spermierma dör i fort, då är det ju bättre att ha varje dag för att vara på den säkra sidan

• manam
    Babybel skrev 2012-08-13 14:25:25 följande:
    BTW, fick just positivt ÄL-test, YAY!!! V i s s t e liksom att det var på gång, har ju haft kraftiga känningar i 2 dagar och nu gör det ont till och med att ha min plyschmorgonrock på mig då det smärtar så i bröstvårtorna.

Jag och killen låg imorse, och nu blir jag lite fundersam på när vi bör göra det nästa gång. Man har ju hört att för ofta inte heller är bra. Varannan dag ska ju "räcka", men man funderar ju på om det verkligen skadar att ha sex varje dag. 
    Woho! Underbart! Kör på, tycker jag. Här hålls tummarna så knogarna vitnar.
  • Aj88

Äh! Tror snart jag skiter i allt som har med hormoner och graviditet att göra! Känner på mig att det inte blir något denna gång heller och det är ju JÄTTE jobbigt att behöva ha sex under press..
    Hur upplever ni andra det? Går det bra i bingen för er?
    Min sambo som i vanliga fall kommer jätte lätt ( nästan för tidigt) har nu skit svårt att komma bara för att han vet att han måste.
    Har ni något tips på hur man får bort den pressen??

• Hannah8401

Jag talar aldrig om när det "måste" göras, jag bara förför honom ha ha men vi behöver egentligen inte tänka på det, för vi har alltid sex minst varannan dag ändå.

Prova att hotta upp sexlivet kanske? Göra något oförväntat så han blir jättetänd? Kanske fokus försvinner lite. Inte lätt det där.

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd