• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-15 22:37:37 följande:

Prova att tempa samma tid varje morgon. Dagen efter din ägglossningen kommer din temp att gå upp 0.4 grader ungefär och hålla sig högre till dagen före mensen kommer eller samma dag (såvida man inte lur gravid). Jättebra metod.
     När börjar man med detta? Jag är på ÄL+2 idag, om jag börjar tempa nu så bör alltså min temp vara 0.4 högre nu då? (vet iofs inte vad jag brukar ha, hehe)
  • manam
    Babybel skrev 2012-08-16 08:47:32 följande:
     När börjar man med detta? Jag är på ÄL+2 idag, om jag börjar tempa nu så bör alltså min temp vara 0.4 högre nu då? (vet iofs inte vad jag brukar ha, hehe)
    Grejen ju att jag tempat under den perioden då det kändes som om jag eventuellt kunde ha ägglossning. Och tempning ska ju vara ännu säkrare än ÄL-test. Jag fick en stegring av tempen då, men vet inte om det berodde på att jag drack ett par glas vin där på helgen och tempade något senare än vanligt, för efter några dagar så gick tempen ned igen till ungefär samma nivå där jag började...typ 0.1 över bara.

Japp, börjar du tempa nu så kommer din temp vara högre än normalt. Dock har jag läst att somliga bara har 0.2 i höjning. Men för du in dina temperaturer i en app, tex fertility friend, så kommer du få en snygg kurva där du kan se även sådana små skillnader tydligt.
  • Aria

ojoj här verkar det vara full rulle, flera nick jag inte känner igen :)

Så här har det gått för oss...maken fick lämna ett test som visa sig vara mycket bra (mest rutin) jag tog provera i tio dagar och fick hormonsprutor utskrivet så nu är jag inne på dag 2 på sprutorna, på måndag ska jag åka och kolla hur äggen växer, längtar massor :)

jag höll på svimma igår när jag skulle ta sprutan och blev helt yr och svimfärdig av egenskapad rädsla men det har gått bra och har ännu inga biverkningar :)

någon ur urpsrungsgruppen från 7/5 som hunnit bli gravida ännu? :)

Har varit inaktiv pga mycket jobb och villaköpet som nu är avklarad :)

• manam
    Aria skrev 2012-08-22 02:20:17 följande:

Så här har det gått för oss...maken fick lämna ett test som visa sig vara mycket bra (mest rutin) jag tog provera i tio dagar och fick hormonsprutor utskrivet så nu är jag inne på dag 2 på sprutorna, på måndag ska jag åka och kolla hur äggen växer, längtar massor :)

jag höll på svimma igår när jag skulle ta sprutan och blev helt yr och svimfärdig av egenskapad rädsla men det har gått bra och har ännu inga biverkningar :)

Välkommen tillbaka Aria! Och stort grattis till villaköpet. Sååå härligt. Har ju ett lägenhetsköp bakom mig innan sommaren, så har färskt i minne hur mycket energi som går åt till det där. Och hur underbart det känns när allt är avklarat. När flyttar ni?

Spännande ändå att sprutorna är i gång. Tar man en gång om dagen? Och var på kroppen? Förstår verkligen att det känns läskigt och ovant att ta spruta på sig själv...men antar att man vänjer sig ganska snabbt. Inte konstigt att du längtar till måndag. Hoppas det blir riktigt fina ägg nu!
  • Snobbs

Spännande Aria. Hoppas på att du får fina ägg som släpper!
    Jag är gravid ska på vul på tors nästa vecka å kolla hur det ser ut.

• Babybel
    Aria skrev 2012-08-22 02:20:17 följande:

Grattis till huset!! Är inte aaaaalls avundsjuk ;)

Spännande med sprutorna, de bör ju vara väldigt effektiva, kommer du att ta ovitrellesprutan också? kan du inte ta hjälp av din kille med sprutorna?

Jag är inte gravid utan väntar på mens eller inte mens, ÄL +8 idag. Känns inte som att det det tagit sig nåt, men det borde jag ju inte känna nu ändå kanske!?
  • Babybel
    Snobbs skrev 2012-08-22 12:09:18 följande:
    Spännande Aria. Hoppas på att du får fina ägg som släpper!
    Jag är gravid ska på vul på tors nästa vecka å kolla hur det ser ut.

Spännande med VUL och se hur det ser ut. Får jag ställa en äcklig fråga ;) Alla pratar om att man ska få massa genomskinliga flytningar när man är gravid? Är det så för dig? och när kom de i så fall? Jag har nämligen haft märkligt lite flytningar och de jag har är tunna vita.

Mår du bra i övrigt!
  • Snobbs

Jag har inte haft några flytningar, inte haft någon blödning. Men det är vll olika för alla.
    Allt är som vanligt förutom trötthet, sänkt sexlust och "mensvärk" men värken var värst runt äl+14 nu är det bara lite ibland.

• Aria

men snobbsssssss grattis vännen gud vilken lycka :) så himla glad för din skull verkligen :)

tack alla för gratulationerna för huset ja vi är mycket glada och vi flyttar om ca en månad :) jätte lycklig faktiskt

sprutorna tar jag en gång per dag, på kvällen och då tar man tag i lite bukfetma hehe eller vad man nu ska kalla det och trycker in sprutan, det känns ingenting och jag har nu blivit lite vanare ( efter två gånger hehe:)
    jag har även fått ovitrielle och ska ta den sista dagen :) när läkaren säger att äggen är klara förhoppningsvis på måndag "håller tummarna"

babybel hoppas för dig också nu och annars tycker jag du ska be om sprutor du med de är som någon skrev innan lite effektivare

kram på er alla tills vidare

• Babybel

Aria: Hur gick det i måndags? Var äggblåsorna mogna nog?

Hur går det för er andra? 

Jag fick en blödning imorse så jag antar att mensen startar idag (15 dagar efter ägglossning). Borde kanske vara besviken men helt ärligt känns det grymt skönt att kroppen funkat p r e c i s som den ska denna månad. Känns som ett bra kvitto på att jag faktiskt fått ägglossning. Och det är liksom första månaden som allt funkat efter att jag slutat med p-piller, så det känns som att kroppen kommer igång mer och mer.
    Planen nu är en ny kur Pergo med start på mensdag 5 och så ska jag äta östrogen för att bygga upp slemhinnan. 

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd