• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aj88

Ok tack!
    Eftersom det är min sambo som tar ägglossnings sprutan på mig så vet han exakt när det är dags. Så lite svårt att undanhålla det. .

• manam

Ååååååh, börjar bli galen på min kropp! Detta riskerar att bli ett frustrerat inlägg, sorry.

Jag är ju "mellan pergo" nu i avvaktan på att sambon kollas upp. Han har fått tid den 30:e så det känns bra. Men detta innebär ju att jag såklart febrilt letar efter ägglossningstecken hela tiden. Än så länge har jag inte fått mens av mig själv. Hade en i början av juli efter pergo. Sedan dess är kroppen precis lika oberäknelig som innan. Tycker t ex jag har ägglossningsaktiga flytningar (vattninga i kombination med äggvitelika) mest hela tiden - ursäkta detaljer. Tappen försöker jag också analysera men ser inget mönster där heller, tycker för det mesta den är rätt hög och våt men ganska hård. Och hur ska det egentligen kännas när den är "öppen"?

Någon som känner igen sig i detta? Trodde faktiskt jag hade ÄL ett litet tag där för någon vecka sedan (spänningar i brösten, finnar, magont) men då borde väl flytningarna ha ändrat sig sedan dess...?

Nu längtar jag faktiskt, hur knäppt det än låter, efter att knapra piller igen så att jag har koll på vad som händer i kroppen.

• Hannah8401

Manam, jag forstår din frustration! Känns som kroppen bara gör lite som den vill utan att det finns någon anledning. Jag ska be om blodprov nästa gång för att se om jag fått äl. Tror inte jag fått det med varken enkel eller dubbel pergo. Bara kortare menscykel! Brukar ju vara tvärtom. Ska han lämna spermaprov din man? Har du ätit en enkelkur?

• manam
    Hannah8401 skrev 2012-08-15 16:07:13 följande:
    Manam, jag forstår din frustration! Känns som kroppen bara gör lite som den vill utan att det finns någon anledning. Jag ska be om blodprov nästa gång för att se om jag fått äl. Tror inte jag fått det med varken enkel eller dubbel pergo. Bara kortare menscykel! Brukar ju vara tvärtom. Ska han lämna spermaprov din man? Har du ätit en enkelkur?
    Eftersom jag sökte vård för utebliven mens efter p-pillerstopp har mannen liksom "sluppit" fram tills nu. Men inför dos 2 med pergo ville min gyn att han ska kollas upp. Och det är väl bra. Antar att det är framförallt spermaprov de kollar.

Jag har ätit en styck enkelkur pergo. Fick mens efter den, och därmed ganska säker på att jag fick ägglossning eftersom jag inte fått mens spontant sedan jag slutade med pillren. Så det är ju bra. Oturligt nog kom ÄL alldeles för sent efter pergo, så jag hade lite gett upp, plus att vi timade med midsommar i kollektiv och inga möjligheter till sex. Så vi kunde inte göra något seriöst försök då, vilket känns tråkigt.

Ja, kortare menscykel med pergo låter ju ovanligt... Har du mens utan pergo också? Vad är nästa steg för dig?
  • Hannah8401

Åh ok, da visste du innan att du hade pco. Jag tror inte jag har det. Typiskt då att du fick äl just då! Hoppas ni får bättre förutsättningar denna gång. Ja jag har mens utan pergo, ganska regelbunden, får mensvärk och pms så jag har ju trott att jag hade äl oxå såklart men nähä. Tycker världen är så himla orättvis, det finns så många som får barn som inte borde ha det, så finns vi, som inget annat önskar, en anledning till att inte tro på gud, då hade inte allt varit så orättvist.

• manam
    Hannah8401 skrev 2012-08-15 20:45:02 följande:
    Åh ok, da visste du innan att du hade pco. Jag tror inte jag har det. Typiskt då att du fick äl just då! Hoppas ni får bättre förutsättningar denna gång. Ja jag har mens utan pergo, ganska regelbunden, får mensvärk och pms så jag har ju trott att jag hade äl oxå såklart men nähä. Tycker världen är så himla orättvis, det finns så många som får barn som inte borde ha det, så finns vi, som inget annat önskar, en anledning till att inte tro på gud, då hade inte allt varit så orättvist.

Pco:n fick jag reda på efter att ha gått utan mens nästan ett år. Första gyn hävdade att jag inte hade det, att jag i så fall borde vara överviktig, hårig och ha dålig hy. Jag bytte gyn och den nuvarande tyckte det var solklart att jag hade pco-äggstockar. Det där med second opinion kan aldrig överskattas. Förstår att du känner dig lite lurad...har man regelbunden cykel tror man ju att man ägglossar. Åtminstone för det mesta. Du har inte fått veta vad det kan bero på? Om det är någon hormonbrist eller så? Har de kollat din sköldkörtel? Ja, det känns sjukt orättvist när man tänker på det. Vi har inte "försökt" sålänge egentligen. Det var väl när jag insåg att min menscykel var helt knasig som vi började känna mer som att det kanske är bäst att ta tag i det här om man ska få några barn. Har kört utan skydd sedan maj ungefär. Men ju längre tiden går desto värre kommer det säkert kännas. Så oerhört tacksam över att det finns hjälp att få dock. Även om man önskar att man sluppit den.
  • Utlandssvensk76
    manam skrev 2012-08-15 14:31:26 följande:
    Ååååååh, börjar bli galen på min kropp! Detta riskerar att bli ett frustrerat inlägg, sorry. Jag är ju "mellan pergo" nu i avvaktan på att sambon kollas upp. Han har fått tid den 30:e så det känns bra. Men detta innebär ju att jag såklart febrilt letar efter ägglossningstecken hela tiden. Än så länge har jag inte fått mens av mig själv. Hade en i början av juli efter pergo. Sedan dess är kroppen precis lika oberäknelig som innan. Tycker t ex jag har ägglossningsaktiga flytningar (vattninga i kombination med äggvitelika) mest hela tiden - ursäkta detaljer. Tappen försöker jag också analysera men ser inget mönster där heller, tycker för det mesta den är rätt hög och våt men ganska hård. Och hur ska det egentligen kännas när den är "öppen"? Någon som känner igen sig i detta? Trodde faktiskt jag hade ÄL ett litet tag där för någon vecka sedan (spänningar i brösten, finnar, magont) men då borde väl flytningarna ha ändrat sig sedan dess...? Nu längtar jag faktiskt, hur knäppt det än låter, efter att knapra piller igen så att jag har koll på vad som händer i kroppen.

Prova att tempa samma tid varje morgon. Dagen efter din ägglossningen kommer din temp att gå upp 0.4 grader ungefär och hålla sig högre till dagen före mensen kommer eller samma dag (såvida man inte lur gravid). Jättebra metod.
    Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • manam
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-15 22:37:37 följande:
    Prova att tempa samma tid varje morgon. Dagen efter din ägglossningen kommer din temp att gå upp 0.4 grader ungefär och hålla sig högre till dagen före mensen kommer eller samma dag (såvida man inte lur gravid). Jättebra metod.
    Karl 3 Augusti 2010 15.30

Jag har faktiskt börjat med det sedan en vecka tillbaka. Inga indikationer än dock. Tempen gick i och för sig upp i ett par dagar förra helgen, men sedan ner igen. Ska definitivt fortsätta med metoden dock.
  • Babybel
    manam skrev 2012-08-15 14:31:26 följande:
    Ååååååh, börjar bli galen på min kropp! Detta riskerar att bli ett frustrerat inlägg, sorry.

Jag är ju "mellan pergo" nu i avvaktan på att sambon kollas upp. Han har fått tid den 30:e så det känns bra. Men detta innebär ju att jag såklart febrilt letar efter ägglossningstecken hela tiden. Än så länge har jag inte fått mens av mig själv. Hade en i början av juli efter pergo. Sedan dess är kroppen precis lika oberäknelig som innan. Tycker t ex jag har ägglossningsaktiga flytningar (vattninga i kombination med äggvitelika) mest hela tiden - ursäkta detaljer. Tappen försöker jag också analysera men ser inget mönster där heller, tycker för det mesta den är rätt hög och våt men ganska hård. Och hur ska det egentligen kännas när den är "öppen"?

Någon som känner igen sig i detta? Trodde faktiskt jag hade ÄL ett litet tag där för någon vecka sedan (spänningar i brösten, finnar, magont) men då borde väl flytningarna ha ändrat sig sedan dess...?

Nu längtar jag faktiskt, hur knäppt det än låter, efter att knapra piller igen så att jag har koll på vad som händer i kroppen.
    Jag tror absolut du kan ha ägglossning utan tydliga flytningar eller ändringar i de. Stämmer mina ÄL-test så har ju iaf jag haft ägglossning utan att jag märkt nåt på flytningar. Jag skulle snarare säga att jag inte har speciellt mycket flytningar alls annat än innan mens.

Du testade inte med ÄL-test förra veckan då? Är ju ganska skönt att få kvitto på om man får äl eller inte. Också för att man kan lära sig just sina individuella tecken på ägglossning. Jag tror att jag börjar bli lite haj på mina tecken nu, och framför allt få koll på vilken dag jag ägglossar med Pergotime. För min del gör det mig liksom mindre analyserande av alla tecken de övriga dagarna och gör att jag kan slappna av massvis.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd