• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aj88

För mig går det skit dåligt som vanligt! Hade ju två äggblåsor på 19mm när jag tog ovitrelle sprutan. Men fick mens som vanligt 14 dagar efter sprutan. Så idag börjar jag min FEMTE kur pergotime!
    Det kommer aldrig funka för mig!

• Babybel
    Aj88 skrev 2012-08-29 12:04:47 följande:
    För mig går det skit dåligt som vanligt! Hade ju två äggblåsor på 19mm när jag tog ovitrelle sprutan. Men fick mens som vanligt 14 dagar efter sprutan. Så idag börjar jag min FEMTE kur pergotime!
    Det kommer aldrig funka för mig!
    Kommer det visst det! Glöm inte att det är normalt att det tar upp till ett år att bli gravid.

Jag har hört att det är enklare att bli gravid om man får orgasm när man har samlag eftersom livmoderhalsen vidgar sig ytterligare då och liksom masserar upp spermierna dit de ska. Kanske lite privat så, men ser du till att komma när ni har sex kring ägglossning?
  • Aria

babybel jag var hos gyn i måndags, inga tillräckligt utvecklade äggblåsor ännu men läkaren sa att hon kunde se att något var på gång, jag ska dit igen på fredag och är det inte klart då så ska man öka dosen, tar 37.5 nu och det är en ganska låg dos så jag väntar bara till på fredag nu :)

• manam

Babybel, förstår precis hur du känner. Egentligen vill man ju absolut inte ha någon mens...men det är liksom bättre än inget. Mensen innebär ju i alla fall en förhoppning om att allt funkar som det ska. Så du ska äta östrogen tillsammans med nästa pergokur? Hur är upplägget med det? Funderar på om jag behöver något liknande eftersom jag också alltid verkar ha tunn slemhinna. Kanske ska man ta saken i egna händer och föreslå det för gyn...

Aria, håller med Babybel. Huvudsaken är ju att du ägglossar bra och har en schysst slemhinna. Sedan är det ju vanligt att man får hålla på och försöka massor av månader innan det tar sig. Men förstår verkligen frustrationen samtidigt.

Vet ni förresten hur många pergo-omgångar ni får ta? Har förstått att det är lite olika det där, hur länge gynekologerna låter en gå på pergo.

Imorgon ska sambon min iväg och träffa min gyn för att senare få lämna spermaprov (antar jag). Det är lite knäppt...fast jag redan har fått utstå massa spring där, undersökningar etc så tycker jag nästan lite "synd" om honom. Lite som att det är mitt fel. Vilket han inte alls antytt så det är bara dumma tankar i mitt huvud.

• Aj88

Babybel: tack för snälla och uppmuntrande ord!
    Jag har också hört det där med orgasm så jag jobbar hårt med det vid ägglossning. .

• småfossingar

Hejsan!

Jag känner igen mig i mycket av det som ni har pratat om här så jag tänkte om man kunde få vara med?

En "kort" beskrivning om min situation..

Jag är 26 år min sambo är 30, vi har vart tillsammans 8 år.

Fick reda på att jag har PCO i jan 2009, förstod det själv eftersom det stämde in på alla symtom. Så då bestämde vi oss för att försöka bli med barn eftersom vi inte visste om de skulle fungera. 

Åt första kuren pergotime (enkeldos) okt -09 vul visade ett ägg som var tillräckligt stort och fick pos äl-test och även progesteron provet visade att jag hade haft äl. Men fick mens 2 v efter äl, så andra kuren (enkeldos) åt jag i nov -09. Den gången va jag inte på något vul och fick aldrig något pos äl test heller men vi körde på som om ändå men kom aldrig någon mens och inget pos grav test heller..

Men sen runt jul nyår där så kontaktade jag gyn som sa att jag skulle ta ett grav test igen och om det va neg så skulle jag börja med provera och sen pergotim igen. Jag tog grav test och det va neg men tyckte ändå att det kändes som om mens va på g så jag avvaktade med provera eftersom jag trodde det skulle ta längre tid att få mens med dem än själv.. Det gick en vecka och ingen mens ändå, så då tänkte jag att nej nu äter jag provera ändå, MEN innan tog jag ett sista grav test och det va posGlad Jag hade alltså fått en väldigt försenad äl på dag 44.

Så i sep 2010 föddes våran underbara dotter.

Nu skulle vi väldigt gärna vilja ha ett syskon till henne, så i jul i år började jag med enkeldos med pergotime. VUL dag 14 visade ett ägg på 10 mm och ett på 14 mm så inte nå jätte bra odds..

Progesteronprovet visade inte på någon äl, hade säkert kunnat få en sen äl denna gång med men orkade inte vänta så åt provera och fick mens är nu inne på dubbeldos pergotime tar sista tabletterna imorgon ska på VUL dag 16 på tors nästa vecka.   

• Fiffig

Kul att tråden vaknat igen! Här har ägglossning kommit och passerat och vi har gjort det vi ska. Nu hoppas vi såklart, men jag tror knappt längre att pergotime kommer hjälpa oss. Jag har ju ägglossat på egen hand hela tiden, även innan medicinen. Blir det inget plus den här gången kommer vi bli remitterade till ivf. Det känns rätt okej, vi kan ju ändå fortsätta att försöka medan vi väntar. Tycker mina pergokurer börjar sätta lite spår. Är tröttare än vanligt, humöret är svajigt och magen lite svullen. Så det ska bli lite skönt att inte börja på ny kur direkt igen.

• manam

Småfossingar, välkommen! Klart du ska vara med här .

Och för alla oss som försöker få första barnet är det ju underbart att höra historier som dina – att det faktiskt går att bli gravid . Hoppas det går snabbt för dig att plussa för andra gången. 

• manam
    Fiffig skrev 2012-08-29 18:12:03 följande:
    Kul att tråden vaknat igen! Här har ägglossning kommit och passerat och vi har gjort det vi ska. Nu hoppas vi såklart, men jag tror knappt längre att pergotime kommer hjälpa oss. Jag har ju ägglossat på egen hand hela tiden, även innan medicinen. Blir det inget plus den här gången kommer vi bli remitterade till ivf. Det känns rätt okej, vi kan ju ändå fortsätta att försöka medan vi väntar. Tycker mina pergokurer börjar sätta lite spår. Är tröttare än vanligt, humöret är svajigt och magen lite svullen. Så det ska bli lite skönt att inte börja på ny kur direkt igen.
    Förstår att det är blandade känslor att börja tänka på IVF. Men som du skriver, ni kommer ju försöka som vanligt under tiden, och ändå bra att ha en plan. Hur många pergokurer har du tagit? Jag har ju bara tagit en, och har paus nu för att invänta "kollen" av min sambo. Hade dock inte en enda biverkning under kuren jag tog...men funderar lite på hur många kroppen egentligen mäktar med.
  • Fiffig

Detta var tredje kuren. Under kurerna har jag inte haft så mycket symptom mer än att magen varit knasig. Annars är jag väldigt restriktiv med mediciner och tar knappt värktabletter. Fast blir det ivf kommer jag ju få proppa i mig ännu mer.

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd