• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Fiffig

Jo fast ett år av försök har vi redan passerat med råge. Och att bli remitterade till ivf är något vår läkare bedömde var rimligt eftersom inget händer. Visst är hoppet inte helt ute, men om allt är som det ska tycker jag att vi borde ha fått till det någon gång under alla de här försöken. Man bli ganska luttrad kan jag säga, ju längre tid som går. Och nu tror varken jag eller sambon att vi är kapabla att fixa detta på egen hand. Vilket är en sorg i sig. Men den dagen vi väl får vårt barn kvittar det förstås hur det kom till oss.

• Aria
    Tjotta skrev 2012-09-17 19:55:58 följande:
    Halloj!!!! Jag har snart ätit min 4:e enkel kur med pergo. Jag vet inte om jag haft ÄL då jag inte tittar på stickor. Både jag och min sambo tycker det är ett stress moment. Jag ska se om jag får tag på läkaren imorgon för hur länge ska man äta enkel dos egentligen??
    På sjukhuset där jag får hjälp finns det 1 läkare som har hand om detta. Skulle träffa henne i juni men hon försvann och vi fick träffa en underbar manlig läkare. Sen gav jag ett blodprov om ÄL. Nu har den kvinnliga läkaren som försvann kommit tillbaka och inte ringt en enda gång för att berätta om mina prover samt jag har inte fått en ny tid att träffa henne. Så därför ska jag ringa imorgon.

Ang. min menscykel så är den helt kokko om jag får "säga" så. Ena månaden 28-29 dagar och nästa 21 dagar......

Många råder en till att ta det lugnt och inte stressa så blir man gravid..... ursäkta men alla jag känner runt 20 års åldern ska ha sitt första eller andra, klart man är stressad eller hur känner ni??

Sen undrar jag..... spolning?? Bör man göra en sån när man pco?? alltså är det bra att göra en sån, blir det lättare att bli gravid efter en sån??         
    spolning är för att kolla så att ägget verkligen når till äggledarna dvs att det inte är något där som blockerar ägget och spermiens "MÖTESPLATS" om något blockerar så tar man antingen till operation eller ivf, en spolning är inte för att "rensa2 äggledarna även om man faktiskt kan tro det :)
  • Aria
    Babybel skrev 2012-09-17 19:58:20 följande:

Men fan vilka ägg att sitta hårt då!! Men snart så. Krävs ju rätt dos bara, sen ska du se att du kläcker både ett och 2 ägg. Jag tror du är en sån som får tvillingar. Hörde en teori om det nånstans att de som har svårt att ägglossa oftare får tvillingar än de som är lättstimulerade. Men det säger väl sig självt kanske.
    skämta inte :) ja jag börjar bli frustrerad, har dock börjat få extremt med flytningar vilket är ett gott tecken enligt läkaren, livmodern växer dock som den ska :) Det där med tvillingar är en jätte konstig grej, för i flera år så har mina vänner sagt att de drömmer att jag får tvillingar detta långt innan jag ens visste om mina pco problem och det är också personer som är oberoende av varandra som drömt det :) så vi får väl se :)

själv så höll jag på packa ner köksglasen för att lägga i kartonger inte mycket kvar alls, jag har en hel del jobb nu önskar ja också kunde unna mig ett glas vin de va så länge sedan jag bara fick koppla av

hänt så himla mycket runt omkring mig den senaste tiden plus det med flytten etc etc så jag känner ibland att jag är på väg in i väggen, kanske tar ett glas imorgon
  • Ninelives

Hej, jag äter också pergotime nu efter 2 ½ års barnlängtan, har också PCO. Roligt att hitta fler som befinner sig i samma situation i livet. Jag har ätit den 5:e tabletten i min första "pergotime period" nu. Jag mår okej, har lite huvudvärk och feber känsla men annars helt ok. Pigg har jag blivit också faktiskt och ganska glad :)

• Tjotta

Har nu pratat med en kvinna på sjukhuset där jag får hjälp. Alltså en kvinnlig gyn =)
    Enligt blodprov som jag tog innan semestern hade jag haft ägglossning. Det känns lite konstigt att få veta det då jag var super säker på att jag inte haft nån. Inte konstigt eg men lite kom det som en chock. Jag var helt säker på att jag ALDRIG skulle få nån ÄL. Det har bara känts så.
    Hur det än är så ska jag på fredag gör ett vul och sen få en tid hur man går vidare om det inte tar sig denna månad. Hon var lite inne på sprutor. Inte mig emot. Nu är det så att jag inte läst igenom hela tråden så därför undrar jag.
    Ni som har använt er av sprutor, hur länge har ni tagit dem?? 

Det som kom som den största chocken när jag prata med henne var att hon ordagrant sa: -"Har du inte fått veta av den andra läkaren du var till innan sommaren??.  Jag:-"ehhh vaddå?. Hon:-"du säger att du har pco, men eftersom du gått ner mycket i vikt så har du nästan inga symptom av det alls!! =) Bra va????.
    Ärligt jag höll på att sätta frukosten i halsen. Jag har ALLTID fått förklara att jag har pco..... jag är 34 år...... har jag inte pco längre?? känns jätte jätte konstigt just nu. 

Ville mest bara skriva av mig. Kan liksom inte släppa det hon sa.... =) 

• Snobbs

Grattis utlandssvensk och hoppas ägglossningen tar sig snart aria och babybel, hoppas det blir plus för alla här snart.

Jag var på vul idag igen och hjärtat slog fint så missfallsrisken ska vara mycket lägre nu.

• Utlandssvensk76

Tack snobbs och grattis till tickandet! Jag längtar så till vårt ul den 10 oktober, kommer att vara så nervös!

Karl 3 Augusti 2010, syskon 23 maj 2013.
  • småfossingar

En lite uppdatering från mig..

Va på vul dag 16 (6/9) hade en blåsa på 16 mm som gyn läk trodde på, men jag kände mig inte riktigt lika positiv eftersom jag förra gången hade en på 14 mm på dag 14 som inte lossna.
    Han sa att jag inte behövde lämna något prog prov denna gång för han va så säker på att jag skulle få äl. 

På cykledag 21 fick jag gladgubbe på cb äl test iaf så tror jag hade äl 12/9, så är nu på cd 32 har en del konstiga symtom men vet inte om det bara är inbillning Har ganska långt mellan äl och mens så tror inte att BIM är förens nästa fredag eller nått, bara att vänta och se.       

• Tjotta

Hej tjejer!!! Jag kommer att lämna denna tråd för ett tag iaf.... he he he nej nej jag är INTE gravid, men fick i fredags reda på att jag har inte pco längre så det känns dumt att vara här då. Lycka till nu alla och hoppas vi alla får ett plus i år!!!!! Kram

• Babybel
    småfossingar skrev 2012-09-22 10:10:55 följande:
    En lite uppdatering från mig..

Va på vul dag 16 (6/9) hade en blåsa på 16 mm som gyn läk trodde på, men jag kände mig inte riktigt lika positiv eftersom jag förra gången hade en på 14 mm på dag 14 som inte lossna.
    Han sa att jag inte behövde lämna något prog prov denna gång för han va så säker på att jag skulle få äl. 

På cykledag 21 fick jag gladgubbe på cb äl test iaf så tror jag hade äl 12/9, så är nu på cd 32 har en del konstiga symtom men vet inte om det bara är inbillning Har ganska långt mellan äl och mens så tror inte att BIM är förens nästa fredag eller nått, bara att vänta och se.       
    Oj, det låter ju helt klart lovande. Verkar väldigt vanligt att man få äl på dag 20-21 när man tar Pergotime, det har ju jag också fått. Vad är det för symtom? Man bör ju inte känna så mycket (ägget har ju nyss fäst i så fall) men man har ju faktiskt hört om folk som faktiskt trots allt har känt saker väldigt tidigt. Tror det kan ha att göra med hur väl man känner sin kropp.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd