• Anonym

adoptera bort

funderat ett tag o har inte riktigt bestämt mig än , men jag känner att jag ev vill adoptera bort mitt ena barn till pappan och styv mamman ,då jag inte känner mig som mamma till barnet på samma sätt och har ingen kontakt alls . hon har det bra hos dom o vet att hon kommer fortsätta ha det och hon tycker om sin styvmamma och det är bra  .det kanske låter konstigt visst gör det ont djävligt ont , men det gör lika ont att inte ha någonting tills på så länge , hur går man till väga . jag har inte riktigt bestämt mig än ,det skulle va till deras fördel och till min . inget illa menat till vare sig dom eller mig. e det någon med erfarenhet av detta vad e för och nackdelar med det.

• Svar på tråden adoptera bort
  • Anonym (Hon får)
    Anonym (Fr B) skrev 2012-07-02 14:56:39 följande:
    Eftersom jag inte vet bakgrundenär det svårt att ge bra råd.

1. Du kanske inte bor i Sverige, vilket medför svårigheter att "slåss"  i systemet och blir umgänget svårare vilket i sin tur blir infekterat. Då är det kanske rätt tänkt som du tänker TS. 

2. Är det så att du sitter av någon from av straff oavsett land så gör du barnet en tjänst, att knyta an till pappan o bonus/extra mamman.

3. Känner du att det är ett rätt och bra beslut så kör på, men jag hade nog skrivit ett brev till barnet, lagt det i mitt bankfack och om det hände dig något skulle detta brevet levereras till barnet persnoligen av någon som även närvarande när barnet läste det. Just för att du ska få säga ditt utan att pappan tar bort och kastar/river det i små bitar.

4. Jag är själv adopterad, men jag ångrar det, min mamma hade ett ONS vilket medförde fader okänd på pappret. Mitt enda stor misstag är att jag idag lätt, hennes nye man adoptera mig i myndig ålder, det ångrar jag mycket. Eftersom du inte uppger ålder på barnet - är barnet i ålder som går att prata med kanske någon duktig skulle prata med barnet för att se vad barnet vill. Jag ångrar bittert att jag inte pratade med någon innan jag skrev på pappren.

5. Det är bara du som kan säga vad som är rätt. Jag vet inte om jag hade klarat att adoptera bort ett av mina barn, men det konstiga är att det ska vara lätt för män att adoptera bort sin barn.... Har läst många som vill att den nye mannen ska adoptera barnet, eftersom pappan inte finns med i bilden och eller bryr sig inte. " men det konstiga är att det ska vara lätt för män att adoptera bort sin barn.... "

" men det konstiga är att det ska vara lätt för män att adoptera bort sin barn.... "

Vem som helst, man som kvinna, FÅR adoptera BORT sitt barn.

Däremot. Att adoptera ett barn är ingen rättighet utan man prövar om det är till barnets fördel med den tilltänkta adoptivföräldern.

• Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-02 14:00:57 följande:
    vill du hålla dig till hänvisar din under text, respektera andra för deras åsikter . ta bort den för det gör inte du(-:
    Du är väldigt osammanhängande, det verkar onekligen som du är påverkad av något. Är du det?
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-02 14:44:52 följande:
    11 , jag har inte tid att klöra slut på mig själv för det här  ,,, kallar ni det ego ,,nja skulle säga tvärtom faktiskt .....det väntar ngt gott(-: hon förstår varför o inget fel i det att bo hos pappan ..vad e problemet.
    Fast du förstår att du inte kommer vara hennes mamma va?
    En kopp te, tack.
  • LillaPaula
    Anonym skrev 2012-07-02 14:54:24 följande:
    du e duktig på o spy galla ,,, kanske gå en utbildning på  att må bra istället(-:
    Det enda mänskliga du har visat är när du tar åt dig om det så enbart är för ett sandkorn.

På vilket sätt har du dotterns mående i dina ögon när du lämnar henne? För ja TS du sviker henne faktiskt och speciellt när du låter en 11 åring veta om att du inte vill ha henne innan du ens har tagit beslutet.  
  • Anonym
    Kattdamen skrev 2012-07-02 16:00:30 följande:
    Fast du förstår att du inte kommer vara hennes mamma va?
    ok ........inte i era ögon nej men det struntar jag blanka f---n i ,det räcker att hon vet.
  • lollisen
    Anonym skrev 2012-07-02 14:50:44 följande:
    klart hon gör , hon e väl inte korkad.
    Hur smart man än är, så kan man känna sig otroligt sårad, sviken och övergiven i såna här frågor. Det behöver inte bli så, men risken finns att det kan bli så.

Men känner du dig säker i detta och detta är din hämnd på barnets pappa och hans nya, så får du väl göra såhär. Men var beredd på att dottern inte alls kommer att reagera sådär som du önskade. Vad beredd på konsekvenserna, trots att du är bergsäker att det inte kommer att bli något negativt för flickebarnet.

Förhoppningsvis finner även du ro i själen och kan gå vidare med ditt liv efter detta. ..Och förhoppningsvis kommer dottern att få det jättebra.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Anonym

men jag mhar inte träffat henne på tre år , fattat  sitt inte och kränk mig för då skriver jag ut detta och polisanmäler.

• TvåTrollungar

Till Ts!

Jag förstår inte varför du blir så upprörd när folk undrar och vill veta mer om din situation, det hör ju nämligen inte till vanligheten att en förälder speciellt en mamma resonerar som du, därför undrar man ju utifrån det du skriver vad som är grunderna till ditt agerande. Det går inte att skriva luddiga/ hattiga och osammanhängande meddelande utan att folk fortsätter undra. Du har ju inte delgett oss adekvat fakta för att bli bemött på rätt sett! Varför då starta en tråd om du inte vill ge information som vi kan bemöta dig med? Och sen bli sur när folk agerar utifrån de luddiga svar du gett.

• TvåTrollungar

Fördelarna med adoption i ditt fall är väl att pappan då kan fatta viktiga beslut själv och du blir helt utan någon rättslig rätt och där av behöver ni aldrig mer ha med varandra att göra! du blir heller inte ekonomiskt försörjninsskyldig!

Nackdelen är ju att du och barnet förlorar sin rätt till varandra ( eller egentligen hon sin rätt till dig) hon förlorar sin arvsrätt till dig och du är på papper inte hennes mor längre och dom kan göra precis vad dom vill utan att du får veta det och det kan hända varsomhelst med flickan utan att du får reda på det!

Tycker hellre pappan kan ta hela vårdnaden.

• Anonym
    TvåTrollungar skrev 2012-07-02 20:23:47 följande:
    Till Ts!

Jag förstår inte varför du blir så upprörd när folk undrar och vill veta mer om din situation, det hör ju nämligen inte till vanligheten att en förälder speciellt en mamma resonerar som du, därför undrar man ju utifrån det du skriver vad som är grunderna till ditt agerande. Det går inte att skriva luddiga/ hattiga och osammanhängande meddelande utan att folk fortsätter undra. Du har ju inte delgett oss adekvat fakta för att bli bemött på rätt sett! Varför då starta en tråd om du inte vill ge information som vi kan bemöta dig med? Och sen bli sur när folk agerar utifrån de luddiga svar du gett.
    jag blir rent utav förbannad när man kommer med kränkande kommetarer o omoget skitsnack , av små 20 åringar som inte vet vad dom snackar om utan bara tänker med den mellan benen .det blir jag rent utsagt förbannad över ,då e det bättre man inte uttalar sig . visst dom e inte gamla men tillräckligt gamla för att tänka till. situationen jag suttit  i e oftast inga kvinnor som gör ,och då kan man inte aggera så heller .en häst kan inte föda en åsna tex.Jag sitter i en sits som män ofta gör tex , men det bryr sig ingen om . kvinnor får alltid hjälp men inte denna kvinnan har då aldrig fått någon hjälp . och jag vill inte ha hjälp av någon här , jag har redan fixat det. så nu avslutar vi detta och går vidare o hittar trevliga saker att prata om annars  får det va liksom.
Svar på tråden adoptera bort