• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • MoaElis
    Madeleiiiine skrev 2012-07-06 12:14:02 följande:
    Ja men att du ''tror'' att väldigt få 16åringar har gjort det, så kan du inte ta för givet att just hon inte gjort det. Sure, jag känner inte henne men är glad för hennes skull för det. 

Håller med dig att man har hela livet på sig, men om hon känner att det känns rätt ska väll ingen annan komma att säga att det inte är det?. Alla vi har ett beslut och en känsla för sig själv. Hon har alltid ett eget val, tycker inte det är rätt  av någon annan att komma med pekpinnar och behöva vara kränkande för det. 

Tänk för dig själv och gör dina beslut efter hur DU SJÄLV känner? Tycker det är väldigt logiskt och självklart...
    Skrev jag det? Jag skrev bara lite allmänt. Jag tror hon ville ha reaktionen på sitt inlägg,annars skulle hon aldrig skrivit det.  Alla bestämmer själva men enligt mig är det bättre att vänta tills man är vuxen med barn.
  • Froststar
    Madeleiiiine skrev 2012-07-06 11:47:17 följande:
    Hur i helvete har folk mage att klaga och ifrågasätta unga föräldrar? Hon är gravid, hon är glad och lycklig och längtar efter sitt barn. Att försöka döda hennes lycka och ifråga sätta hennes levnadsätt och ekonomi? Det har ni för guds skull inget med att göra! Skulle ni vara gravida, och någon skulle komma med negativa och kränkande kommentarer? Hur fan skulle ni känna er då, det spelar ingen roll vilken ålder man är i 15 som 40?!

Ni försöker få henne att må dåligt, och i stort sätt få henne att överväga att göra en abort? Hemska människor säger jag bara. Håll reda på er själva och bete er VUXET nog att inte kränka andra människor. Demon

Jag tar förgivet att hon vill sitt barn det bästa och planerar inför det kommande barnet. Och önskar henne lyckatill och GRATTIS till graviditeten. Glad 
    Jag hade klagat lika mycket om en 16-åring sätter sig i en bil och kör iväg. Bryr mig inte om de kan köra (eller är könsmogna), de har inte mognaden som krävs för att hantera situationerna i trafiken (uppfostra ett barn).

Det är inte OK för barn att skaffa barn, så enkelt är det.
  • Madeleiiiine
    MoaElis skrev 2012-07-06 12:21:51 följande:
    Skrev jag det? Jag skrev bara lite allmänt. Jag tror hon ville ha reaktionen på sitt inlägg,annars skulle hon aldrig skrivit det.  Alla bestämmer själva men enligt mig är det bättre att vänta tills man är vuxen med barn.
    Vi vet bäst om oss själva, och alla är inte likadana. Vi var och än tar sina egna beslut. Du har dina tankar att du vill vänta tills du är vuxen, tycker du det känns rätt för dig så är det så.

Jag tror inte hon ville ha negativa inlägg om hurvida hon kommer bli en dålig mamma och inte kunna försörja sitt barn.. Meningen med hennes tråd antar jag är att hon vill hitta personer som är i samma situation och dela tankar och funderingar med.. Inte moraltanter som kränker och viftar med pekpinnar. 

Jag tycker seriöst synd om tjejen, som ska behöva ta allt negativt som alla skriver.
    Froststar skrev 2012-07-06 12:27:07 följande:
    Jag hade klagat lika mycket om en 16-åring sätter sig i en bil och kör iväg. Bryr mig inte om de kan köra (eller är könsmogna), de har inte mognaden som krävs för att hantera situationerna i trafiken (uppfostra ett barn).

Det är inte OK för barn att skaffa barn, så enkelt är det.
    Jag förstår vad du menar, men låt henne ta vara på sitt eget liv. Jag tror ändå hon kommer bli en bra mamma för det, nu ska hon vara gravid i 9 månader under den tiden kommer hon hinna mogna och förbereda sig i rollen som mamma (motsvarande flera körlektioner)..

Om en 16åring sätter sig i en bil och kör iväg utan någon förberedelse är en helt annan sak. 
  • NiklaasKaroliine

Håller med Madeleiiiine till hundra! Oavsett om det är fel eller inte så ska ju vuxna människor veta bättre och inte trycka ner någon som är lycklig. Sen om ni tycker att det är fel för henne just nu att skaffa barn, så ja det är eran sak ni kan gärna säga eran åsikt, men att trycka ner någon, förutspå hur hon är som mamma, hur mycket pengar hon har, vad hon har kvar att göra i livet, om hon är mogen nog blablabla.. Det gör ju inte saken bättre, det finns dom som är över 30 som är usla mammor, har ingenting med åldern att göra. Nog för att hon är ung, men vi vet ingenting om hennes sätt att vara. Vi är inte dom rätta personerna att sitta o döma henne. Lägg ner denna energi på er och era barn. Alla är vi olika, alla tänker vi olika, alla väljer vi olika vägar i livet. Det valet kan vi bara göra själva .. Men att se vuxna människor hacka på en ung tjej får mig att börja undra , inte undra på att unga tjejer idag (vissa) mår som dom gör när dom bemöts på ett knepigt sätt av vuxna. Elaka påhopp istället för att försöka prata normalt. Lär er att hålla truten och visa glädje mot andra människor, förhoppningsvis har hon människor som står nära henne som redan diskuterat allt detta ni håller på med. Lugna ner er!

• Helia

Fast om man inte kan ta både positiva och negativa kommentarer så är nog inte fl det bästa stället att lägga ut nåt på. Alla tycker inte det är toppen att barn skaffar barn och vissa tycker det är bra. Oavsett så har man rätt till sin åsikt!

• MadeleineSvensson86

Stort grattis, detta kommer du/ni klara kanon. Ta inte åt dig av vad alla skriver här, familjelivs kärringarna är fruktansvärda. Istället för att bara glädjas åt någon annan så måste dom bara klaga å ifrågasätta en massa. Allt går om man vill, de finns hjälp att få ekonomiskt oxå å det behöver inte va nåt fel i de. Njut av tiden å återigen Grattis =)

• NiklaasKaroliine

Läs vad jag skrev...kom gärna med åsikter, men påhopp kan man ju vara utan. Barn skaffar barn, du har väl ingen aning om hur hon är? Till åldern, ett barn ja.. Men hennes mognad vet viingenting om.. Tycker bara att alla här som skriver hur man ska vara, när man ska vara , om man kan vara en bra mamma kan tänka till lite, ni verkar ju vara så duktiga och världens bästa mammor på alla vis, är de såhär ni visar era barn hur dom ska bete sig mot andra människor?

• KiaL
    Madeleiiiine skrev 2012-07-06 11:47:17 följande:
    Hur i helvete har folk mage att klaga och ifrågasätta unga föräldrar? Hon är gravid, hon är glad och lycklig och längtar efter sitt barn. Att försöka döda hennes lycka och ifråga sätta hennes levnadsätt och ekonomi? Det har ni för guds skull inget med att göra! Skulle ni vara gravida, och någon skulle komma med negativa och kränkande kommentarer? Hur fan skulle ni känna er då, det spelar ingen roll vilken ålder man är i 15 som 40?!

Ni försöker få henne att må dåligt, och i stort sätt få henne att överväga att göra en abort? Hemska människor säger jag bara. Håll reda på er själva och bete er VUXET nog att inte kränka andra människor. Demon

Jag tar förgivet att hon vill sitt barn det bästa och planerar inför det kommande barnet. Och önskar henne lyckatill och GRATTIS till graviditeten. Glad 

Att vilja ha barn som ung för att det är mysigt är inte detsamma som att vilja det bästa för sitt barn.  Tycker det är bra att många ifrågasätter ett beslut som inte är genomtänkt alls. För det finns inga fördelar med att skaffa barn när man själv är barn.

En olycka kan hända när man har sex och ta ska man ta sitt ansvar men att planera för ett barn när man är så ung är inte något att hurra för...det är enligt mig bara korkat och fruktansvärt ogenomtänkt. 
  • Madeleiiiine
    KiaL skrev 2012-07-06 13:39:59 följande:
    Att vilja ha barn som ung för att det är mysigt är inte detsamma som att vilja det bästa för sitt barn.  Tycker det är bra att många ifrågasätter ett beslut som inte är genomtänkt alls. För det finns inga fördelar med att skaffa barn när man själv är barn.

En olycka kan hända när man har sex och ta ska man ta sitt ansvar men att planera för ett barn när man är så ung är inte något att hurra för...det är enligt mig bara korkat och fruktansvärt ogenomtänkt. 
    Vad har du för erfarenhet av att vara ung mamma? Hur kan du veta att det inte finns några fördelar? Vad vet du om hur mogen hon är och såvidare?. Hon har väll vänner och familj som står henne nära som kan diskutera detta med henne? 

Jag tycker inte någon annan än hon själv har rätt att bedömma huvida hon ska behålla detta barn eller inte.. Jag är själv ung och väntar mitt första barn, jag är 19 år men vad har folk för rätt att klaga för det? Jag har tänkt igenom mitt beslut och vet att min barn kommer få det bra. Det räcker att jag och min sambo, och mina nära och kära vet hur det ligger till.  
  • Tealhawk

Åhnej, inte ännu en ung-mamma-som-känner-sig-träffad som ska hålla på att basunera ut hur himla smart och bäst det är att bli mamma ungt. Det är skillnad på 19-20 och 16.

These are not the droids you're looking for
Svar på tråden 16 år och GRAVID !